Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 9028 ggr
skrollan
8/23/11, 3:51 PM

Olika förslag på grindar

Hej!

Skulle vilja se bilder på er som har avspärrningar i erat hem. Ta gärna ett kort på "grinden" eller vad ni har med lite mått och tips.
Skulle verkligen behöva en snygg avspärrning nu och inte en spånskiva som jag fäster i dörrhållet med spik =/

Kanske en barngrind från ikea som ni gjort iller säker? Jag skulle gärna vilja ha något genomskinnligt som typ plexiglas om det fungerar? Tyvärr är jag inte jätte påhittig =(

Annons:
Blueshift
8/23/11, 4:15 PM
#1

En sådan här grind har jag, hemmagjord med akrylplast. Jag har bara sågat ut en träprofil från en plywood-skiva, men det går ju att göra lite finare med en riktig träram och finare snickeri.

http://trickytrixie.tripod.com/ferretroom/ferretroom.htm

http://trickytrixie.tripod.com/ferretroom/ferretroom7.htm

Grinden stängs upptill med en hasp som sitter på en smal bräda med gångjärn som löper längs hela sidan. Det gör att grinden sluter väldigt tätt när den är stängd, samtidigt som det är väldigt enkelt att öppna och stänga (grinden sitter på gångjärn och öppnas som en vanlig dörr).

Blueshift
8/23/11, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

.

Blueshift
8/23/11, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

.

Blueshift
8/23/11, 4:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

.

skrollan
8/23/11, 4:18 PM
#5

har du en bild på hela grinden och dörrhålet?

Blueshift
8/23/11, 4:20 PM
#6

Kolla länkarna :)

Annons:
skrollan
8/23/11, 4:47 PM
#7

Ja men kolla vad smidigt, dem har inte sönder nätet? Mina kraffsar på allt som är i deras väg

Blueshift
8/23/11, 4:48 PM
#8

Hmm, vilket nät?

Aviendha
8/23/11, 7:39 PM
#9

Jag har typ en sådanhär, det är en sådan där du lyfter ena sidan uppåt för att haka lös den ur fåran den sitter i, och sen svänger man upp den. Svårt att förklara, men jag antar att de flesta sett den typen av grind någon gång. Inte den snyggaste, den tjänade som hundgrind för förra ägaren, och jag slog helt enkelt i lite bredare plankor mellan de befintliga. Jag kan fortfarande vika upp den högt nog att haka i och ur den utan problem, och den är tillräckligt hög för att mina inte ska hoppa över den (70cm+).

skrollan
8/23/11, 9:59 PM
#10

förlåt, missade att du skrev att det var akrylplast :)Mycket smidigt gjort!

Aviendha, det var smidigt, hade tänkt mig en sådan grind just för den är smidig när den är öppen. Funderade dock över att illrarna skulle ta sig genom pinnarna, men fungerar det som du skrev att sätta dit extra var det mycket smidigt!! =)

JossanH
8/23/11, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Den här grinden snickrade mitt ex ihop när vi bodde tillsammans.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
8/23/11, 11:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är min avspärrning. Det är pvc-plast och kostade väl runt 350kr har jag för mig? Jag har tunna vita lister som sitter längds med avspärrningen så jag lätt kan skjuta den upp/ner.

TereseStromberg
8/24/11, 9:37 AM
#13

Vi har en stor tavla med jätte många bilder i, (som ett kollage) som avspärrning :)

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

Annons:
skrollan
8/24/11, 11:32 AM
#14

Jossan, mycket snyggt!! =)

Cecilia, detta var lite av vad jag sökte eftersom den ska sitta i hallen mellan kök, vardagsrum och hall. Men kunde inte komma på hur jag ska fästa den smidigt såna fall :)
Men den öppnar du inte som en grind? Utan lyfter bort den från dörrhålet då?

skrollan
8/24/11, 11:34 AM
#15

Mhm, undra vart jag ska hitta sånt bara, måste kika på byggvaruhus :) Ta gärna flera kort så jag förstår hur man får dit den ;)

Ceciliaolucifer
8/24/11, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

När du köper en sån här pvc-skiva så be att få den tillskuren. Det är svårt om nästan omöjligt att göra det själv så att det blir snyggt.

Nu håller vi på att renovera så dom här listerna är bara temporära. Tanken är att listen ska vara längs med hela avspärrning och vara lika bred som dörrfodret för att det inte ska synas så mkt. Avspärrningen är bara 65cm hög så det är mkt sällan vi tar bort den för vår egen skull.

Vi har även satt en liten list av metall högst upp just för att se var den slutar ;)

Ceciliaolucifer
8/24/11, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så man bara drar upp själva skivan för att få bort den :)

skrollan
8/24/11, 9:40 PM
#18

Smart! ;) jag har en spånskiva som sitter i dörrhålet, dock istället för era små lister så har jag spikat in spikar i tapeten som håller kvar planket. Ganska illa eftersom dem knappt håller upp skiten, råkar jag sparka till när jag ska hoppa över så får jag med mig hela skivan =/ :P

Nu fick jag massa ideer, måste jag hitta en byggaffär i närheten :D

VeronicaKahlbäck
8/24/11, 9:53 PM
#19

Mycke snygga avspärrningar!

Till sovrummet har jag en glasskiva (svintung) som kommer från mitt gamla vardagsrumsbord, passade perfekt i gamla lägenheten där jag behövde avspärrning men nu har jag min lilla pall som håller upp den lat som jag är!
Har även en extra masonitskiva ifall jag av någon anledning behöver tillfällig avspärrning, den har inte heller någon speciell fästningsanordning utan ställer emot dammsugare eller vad som nu kan finnas tillhands:)

Känns lite överflödigt men bild då det ser ut som det låter kort och gott.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Bogey
8/24/11, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Grinden på vår veranda.

Genomskinlig PVC i övre delen och nät i nedre för att illrarna ska kunna sitta där och lystra efter ljud och vädra nosen i vinden.

Annons:
JossanH
8/25/11, 12:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 I like!

Just nu har jag avspärrning i form av ett galler till köket. Inte världens snyggaste, och bara en tillfällig lösning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
8/25/11, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En sånhär simpel avspärrning gjorde jag till trappan ner i källaren (en kvarleva från när min mor hade dagbarn). Ful, men använbar då den mest var tillfällig - Maja var aldrig särskilt bekväm med att gå nerför trappor. Var så att jag var tvungen att bära ner henne från vårt sovrum när vi skulle till mellanplan Kyss

Hade jag varit mer kreativ hade jag säkert borrat/hammrat/vad-som-nu-skulle-funkat-bäst i mitten och satt fast något nät på baksidan. Och kanske målat den i någon rolig färg. Eller skrivit något i stil med "Ferrets beware - MegaGerbil on the loose!".

Saga85
8/25/11, 1:22 AM
#23

Insåg precis att bilden är lite av ett "finn sex fel" Oskyldig

Illersaker
8/25/11, 10:16 AM
#24

Kolla på Ikeas fyndavdelning på vitrinskåpsluckor, kan hända att man hittar ngt som passar i öppningen.

skrollan
8/25/11, 4:21 PM
#25

Kul med pvc så djuren kan se till andra rummet. Det har inte slagit mig in annars. Blir dem dock inte tjuriga om ni skulle vara på den sidan som djuren inte är på? =)

#20 Mycket snyggt måste jag säga!

Saga85, en sådan grind med pvc skulle också kunna vara snyggt!

Tänk att vi alla har så många olika små lösningar på våra avspärrningar =)

Ceciliaolucifer
8/25/11, 6:57 PM
#26

Hur dom reagerar på avspärrningen är ju olika.
Ibland vill dom över och står och tittar. Då lyfter jag över den illern (om det är möjligt med tanke på att vissa inte går ihop). Annars går jag och sätter mig hos dom på andra sidan.

Men det är som med alla avspärrningar, bara att den här kan dom se igenom ;)

skrollan
8/26/11, 1:03 PM
#27

Ja det är klart :D Groggie hatar planket eftersom han hör oss på andra sidan ibland, då lägger han sig som en padda tills man aktiverar honom. Dock kanske det skulle hjälpa om han såg igenom, kanske inte skulle vara helt fel :) Oftast är planket till vardags över natten, för att spärra av huset så dem inte kan ta sig till ytterdörren (pga av min ångest) och sedan att dem inte kommer åt halva delen av huset, för där bajsar dem endast på natten eftersom dem sover på våran sida av huset :)

Men måste söka efter en sådan pvc skiva, se vart jag ska tänkas åka, till linköping eller jönlöping :D

Annons:
Ceciliaolucifer
8/26/11, 1:07 PM
#28

Ring runt och hör efter först vilka som kan tänkas ha :) jobbigt att åka runt i onödan. Och mät dörren innan du åker iväg.

Oftast kan man välja på 3mm eller 5mm, och 3mm tycker jag räcker. Den är nog med stadga i den. Be dom att såga till den på plats. Enkelt och snyggt! ;)

skrollan
8/26/11, 1:36 PM
#29

Tack cecilia. googlade lite och förhoppningsvis räcker det om jag åker till västervik, ska ta med mig dina tipps :D

reira
8/26/11, 5:01 PM
#30

Cilla, vart har du köpt pvc skivorna någonstans? Jag funderar på att försöka illersäkra balkongen till nästa år nämligen

Ceciliaolucifer
8/26/11, 5:28 PM
#31

Bauhaus i länna :) men jag tror att k-rauta (häggvik)  och fredells (sickla/nacka) även har och skär till. Många byggvaruhus säljer, men de flesta vill sälja hela block som är flera meter långa och så kan dom inte skära till.

skrollan
9/23/11, 8:16 PM
#32

Illeravspärrning till hallen, fäste en plexi skiva på en bargrind från jem&fix =)

skrollan
9/23/11, 8:17 PM
#33

Avspärrning till köket, där försökte jag härma cillas förslag. Dock springer stackars groggie var och varannan gång in i skivan, min lilla plutt vad matte känner sig hemsk! =(

skrollan
9/23/11, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

oj bilderna med kanske ;)

Annons:
skrollan
9/23/11, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

andra bilden

Ceciliaolucifer
9/23/11, 11:27 PM
#36

Haha! Snyggt!

Men jag lovar dig. Illrarna lär sig att den sitter där tillslut! Här hemma så är det bara matte och husse som springer in i dom! Flört. Den senaste vi satte upp mellan kök och sovrum har spruckit två gånger just för att vi har glömt eller inte sett att den sitter där.

skrollan
9/24/11, 10:28 AM
#37

haha oj, spruckit med :P Den till köket sitter mest på natten pga av att dem bajsar sönder vårat nya golv, så han vet aldrig när den är där eller inte stackarn. Så numera är han super försiktig och luktar sig fram över varenda tröskel =( :P

Ceciliaolucifer
9/24/11, 11:02 AM
#38

Haha, förlåt att jag skrattar :) men det låter lite kul! Sätt några klisterlappar på avspärrningen då? så han förstår vart det inte går att gå då?

[stefan&krister]
9/24/11, 11:08 AM
#39

grindar verkar väldigt bra till illrar :)

skrollan
9/24/11, 4:22 PM
#40

Ja, jag kanske skulle dekorera grindarna lite =) Haha ja, han är super söt, dessutom går det så fort med godis i munnen och då smäller det ganska bra, får han skaka på huvudet och springa runt ;) Får hitta något snyggt att klistra dir :)

Stefan&krister: Ja, speciellt om man behöver tillfälliga avspärrningar som vi behöver =)

Klisterlappar nästa =)

Grodan
7/28/18, 12:32 AM
#41

Smart tips här. 

Biltema säljer plexiglas och annat plastglas… men de skär nog inte till… hm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: