Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2326 ggr
Aelsklinn
2007-06-06 17:39

Rensa öronen?

Man säger ju att öronrensning är en del av de grundläggande saker man ska göra på sin iller. Men varför rensar man egentligen öronen på dem?

Har det något att göra med att skabb och infektioner lättare hamnar i örat om det är mycket öronvax? Fungerar inte vaxet som skydd? Eller är det bara något vi människor kommit på eftersom illrar får ganska rikligt med vax och vi tycker det är "äckligt"? Finns det någon som verkligen VET?

Vi människor behöver ju inte rensa öronen utan det smular sig ju och trillar ut av sig självt, t.ex. när vi kliar oss, duschar eller sover.

Man får inte heller rensa öronen för ofta på sin iller, för då kan det bli en överproduktion av vax (samma på mäniskor). Är det inte egentligen onödigt att peta illrarna i öronen? De har ju så känsliga öron. Jag har hört om illrar som har dött av att har fått skabbmedel med alkohol insprutat i öronen.

Annons:
skrollan
2007-06-06 17:53
#1

I öronen? Jag skulle hälla det mellan skulderbladen på mina, inte i örnonen? Och alkohol ska dom ju inte ens ha ? Tror inte att jag fattar vad du menar ? =/

Sara
2007-06-06 18:01
#2

# 1 Hon menar alltså vanlig öronränsning med tops och vanligt öronrens.

Sara

sarae
2007-06-06 18:05
#3

#1 det finns skabb medel som innehåller slkohol och som veterinärern säger ska hällas i öronen. Något som är mycket farligt för iller, men som många inte är medvetna om

cannaydia
2007-06-06 18:06
#4

jag har inte hört någon expert eller forskare komma fram till något ang. detta men mina tankar går i dina Linn. Jag gör rent öronen på mina illrar väldigt sällan, nån gång om året om de ser för hemska ut. just för ju mer du pillar ju mer producerar dem, och det är ju då det även börjar irritera…

 Vore jag du skulle jag inte peta öronen utan man märker när de behöver göras, vi förmänskligar våra djur istället för att fördjura oss själva :-(

ang. skabb medel ska de ha de i nacken/skulderbladen och absolut inte någon form av alkohol i ögonen, de kan ge frys skador mm problem

MimmieM
2007-06-06 19:04
#5

Jag rensar öronen på dem när det ser för illa ut.
Trodde Zeke hade fått öronskabb, han kliade sig som en tok och det var massa gegg i öronen. Men det var bara vanligt vax. Så när jag tagit bort detta (oh du ljuva illersömn) så slutade han klia sig och det har inte kommit tillbaka heller, inget hos de andra heller.. så det var garanterat inte skabb :)
Försöker undvika att bada och peta dem i öronen i onödan! Förstår inte varför det ska vara nödvändigt!

Carpe Diem

LinLin
2007-06-06 19:05
#6

Har funderat på precis samma sak. Jag fattar verkligen inte grejen. Jag rengör nästan aldrig mina illrars öron, bara när det ser riktigt äckligt och hemskt ut.

Annons:
sarae
2007-06-06 19:08
#7

Buffy har överproduktion av vax..hon har alltid haft det…redan några timar efter man rensar öronen är dte tillbaka. Tar ändå hennes öron så sällan jag kan..men efter ett tag gör allt vax att hon hör sämre så jag är så illa tvungen. för mycket vax i öronen kan även göra så att bakterier, parasiter etc har lättare att få fäste. men lite skit gör ingen skada ;)

MimmieM
2007-06-06 19:09
#8

Kan inte för mycket vax leda till öroninflammation? Bakteriebildningar?

Carpe Diem

sarae
2007-06-06 19:11
MimmieM
2007-06-06 19:26
#10

<--- Smart kid!

Carpe Diem

LeeLoo
2007-06-06 20:59
#11

Vi har en iller som har fått öroninflammation, han har mycket päls och sämre ventilation på höger öra, så veterinären rekommenderade att vi skulle göra rent hans högra öra så ofta som 1-2 ggr i veckan när medicinkuren är över!?

Jag tror det beror på hur illerns öron ser ut. Har man en iller med stora öron som blir väl ventilerade och som kanske går tillsammans med andra illrar och de tvättar varandra då tror jag att det inte behövs göras rent lika ofta. Det bästa är väl att titta i örat, om det är rent skulle jag inte droppa i något medel bara för sakens skull.

Aelsklinn
2007-06-06 22:53
#12

Nej, man ska absolut inte spruta in nåt medel i öronen på dem! Om man ska ge skabbmedel ska man använda en alkoholfri
sort som droppas i nacken på dem. Här hemma har vi använt lite saliv på en topz när vi har rensat. De verkligen AVSKYR när vi rensar öronen på dem! Detta har vi gjort kanske varannan månad sen vi fick dem… Men nu har jag börjat ifrågasätta eftersom de verkligen har jättekänsliga öron.

Så det är p.g.a. bakterieinfektions- och skabbrisken man rensar alltså? Gör man såhär på andra djur?

Jag funderar på att inte rensa så frenetiskt på Frenja eftersom det inte finns dokumenterat att det är bra för dem. Kanske om det ser helt hemskt ut, men inte annars.

Robinsnel
2007-06-06 23:07
#13

jättebra tråd detta. Som många säger är det nog inte så viktigt att rengöra öronen när de inte mår dåligt av sitt normala vax.. Jag tar också bara minas när de ser fula ut.. kanske en gång/halvår.. men det är ganska individuellt hur de fungerar också.. novas får jag ta oftare än de andra..

Annons:
ViktorMarina
2007-06-06 23:14
#14

Vi har faktiskt inte rensat Aiias öron en enda gång än (hon blir 1 år 3 juli), och de är fortfarande fina. Jag tror starkt på att man inte ska rubba floran de har där inne, annat än om det börjar se för grisigt ut - det är såklart inte bra det heller. Men så länge öronen ser fina och "normalsmutsiga" ut så låter vi bli dem!

Aelsklinn
2007-06-06 23:38
#15

#14 Det tycker jag låter väldigt klokt!

AlbaStiffler
2007-06-07 10:34
#16

Själv håller jag inte alls med er som gillar lortiga öron. Jag anser att det är onaturligt med skitiga öron då illern som vild skulle ha renare öron än en tam iller som aldrig fått sina öron tvättade. De har ju inga naturliga sätt att få öronen rena på i tamt tillstånd. Nu vet jag inte hur en vild iller skulle rengöra sina öron, men jag tippar ändå på att de blir renare av att röra sig i naturen, vilket ju inte våra får i tillräcklig mängd.

Förstår faktiskt inte hur ni som resonerar så att man aldrig behöver tvätta öronen tänker (inget påhopp, bara en undran), det är väl självfallet att renare öron är friskare än skitiga öron. Samma sak gäller ju oss människor som får öronproppar, öroninflammation och hör sämre med skitiga öron. Men självklart propagerar jag inte för övertvättande av öron, det ska göras när det behövs, och inte för ofta. Vet att jag som valpägare för 7 år sen tvättade öronen för ofta och därmed blev de skitigare snabbare…

Under de 7 år jag har haft iller har jag kanske rensat öronen varannan månad. Alba har dock alltid haft rätt skitiga öron och det kan säkert gå åt 7-8 tops (med 2 sidor) per öra. Bedas öron blev sällan vidare skitiga, krävde som mest 2-4 tops/öra. Stifflers öron verkar bli väldigt lite skitiga, och det går åt max 2 tops/öra på honom. Skulle jag inte göra det skulle de ju vara skitäckliga och illern skulle säkerligen få problem med öroninflammationer, skabb och skit. Illerns öron är mottagligare för skabb om de har skitiga öron.

Jag har alltid använt antingnen illerrengöringsmedel eller kattrengöringsmedel utan alkohol, funkar alldeles utmärkt på tops. Precis som att jag klipper klorna på min tama iller (som ju inte sliter klorna som en vild iller) så ser jag det som en naturlig grej att tvätta öronen när det behövs.

Aelsklinn
2007-06-07 12:13
#17

Men det beror ju på lite vad man menar med smuts. Jag anser att vax inte är smuts! Bara för att illervax är brunt betyder ju inte att det är ohygieniskt. Om de däremot har fått en massa jord (mycket bakterier i jord) eller lera i öronen kan man ju självklart rensa ur lite.

Vi människor har ju också vax naturligt och det tycker åtminstone inte jag är smuts. Jag rensar själv nästan aldrig öronen och jag ser aldrig smutsig ut. (lite over-share kanske) :P

Jag tror inte att vilda illrar är renare i öronen. Tamillrar som lever flera tillsammans kan ju ibland tvätta öronen på varandra. Vilda illrar lever ju som solitärer och de är ju inga vattendjur, alltså blir de nog inte renare mha vatten i det vilda heller… Detta är vad jag tror.

Men jag tycker egentligen inte att det spelar nån roll, för jag tror inte att lite vax i öronen är farligare för dem än att man ska hålla på och rensa med topz. Det verkar vara så otäckt för dem. Tänk själv hur det måste låta! Som ett öronbedövande skrapljud. Det hör man ju när man själv pillar sig i örat. Och tänk er det gånger 100 i illerns känsliga öron.

Jag tror också det kan bero på lättäcklad man är som person om man tycker det är bra att rensa öronen. Vissa tycker att det är jobbigare med smuts än andra. Jag är nog lite av ett naturbarn som inte tycker det är så farligt :) (Jag har precis läst lite mikrobiologi och är väldigt glad att lyckades hålla mig ifrån att bli nojig).

Själva grundfrågan är ju: Måste man verkligen rensa öronen regelbundet på sin iller, eller räcker det att göra det vid enstaka tillfällen då illern kanske fått något i örat?

MimmieM
2007-06-08 00:03
#18

Jag petar inte i minas öron förren det är nödvändigt, men det betyder inte att jag inte ser efter dem. Jag tycker jag ständigt är nere och dyker i deras öron då de kliar sig ganska bra in i mellan åt. Men om det inte är någonting så finns det ju ingenting att ta bort :)
Dessutom så har jag prata med en doktor en gång, och han sa att om du nödvändigtvis ska peta dig själv i öronen så ska du göra det med din egen armbåge :) Dvs. inte alls!
Om man petar i öronen så kan man också peta ner vaxet i öronen och det är heller inte bra.
Brukar låta vetten göra rent dem när jag vaccinerar dem, då får de en grundlig rengöring och så slipper jag den brottningsmatchen ;)

Carpe Diem

emoflickan
2007-06-08 00:07
#19

här rensas det ytterst sällan. det är mest tjabo man får hålla koll på då han alltid har haft problem med sina elefantöron..ja ni vet :) albin & bilbo behöver man i princip aldrig rensa på, och frodos öron kollar man bara i nödfall ;)

MimmieM
2007-06-08 02:21
#20

tror det är upp till individen hur offta det bör göras!

Carpe Diem

Annons:
AlbaStiffler
2007-06-08 11:56
#21

OT: Hur äckliga öron får inte en människa som aldrig själv petar öronen. hur mycket man än inbillar sig att ögonen blir rena när man badar eller duschar så blir de ju inte det. Oavsett vad läkarna säger. Tvärtom får man väl problem med öronen om man inte petar dem regelbundet, då skulle jag få vaxpropp på direkten…hehehe… *blurk* Nä, petar man regelbudnet så får man inte det där problemet som läkaren säger, dvs att man petar in skiten längre. *ryser* Det värsta jag vet är att se andra folks skitiga öron…

Angående illrar: Jag tycker iaf att mina illrar kliar sig mer i öronen när de är skitiga, även när de inte har skabb… Det brukar vara ett bra tecken på att det är tvättdax. :)

MimmieM
2007-06-08 18:20
#22

Brukar också gå efter det :)

Carpe Diem

Grodan
2018-08-14 09:42
#23

Läst mig till här att inte röra illerns öron i onödan, så jag går på det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: