Annons:
Etikettkunskaps-trådar
Läst 5709 ggr
Strumpan
2007-07-31 16:09

Oranga fläckar(?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag måste fråga, Athlaz har blivit orange runt munnen och om näsan. Jag trodde att det kanske var mat eller något, så jag slängde in honom i duschen och försökte gnugga lite försiktigt i hopp om att det skulle försvinna vilket det inte gjorde…. Finns det någon som kan ha ett humm om vad det kan vara?? (Han är pigg och glad som vanligt, bortsätt från att han kliarsig hela tiden)

Mvh Jenny

Annons:
ViktorMarina
2007-07-31 17:55
#1

Hej hopp, en till! Vi har precis upptäckt att det finns några illrar här som har orange fläckar i huden, vår Aiia är en av dem. Vi försöker förgäves luska ut vad det kan vara! Aiia har runt nosen, munnen och på ryggen mellan skuldrorna.

Det finns en tråd om det här, kan putta upp den..

Strumpan
2007-07-31 18:00
#2

Athlaz har det runt näsan och runt munnen. Igår tyckte jag att jag kunde se det på buken på honom, men det var inte kvar idag när jag kollade. Jag har försökt att ringa vetten, det verkar vara omöjligt att komma fram, tydligen så är det ovanligt många djurägare som ringer just idag (hmmmm?????). Jag tänkte försöka igen imorgon.

Jag tyckte att jag hade sätt någon tråd om detta, men jag kunde inte hitta den….

Mvh Jenny

Faxlin
2007-07-31 18:04
#3

Svårt att svara när man inte sett det riktigt. men att det kliar är inte ett gott tecken.
Skabb kan visa sig så. Det finns olika sorters skabb nämligen.
Rävskabben vsar sig ftast i dessa partier runt huvud och bål som du beskriver.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ViktorMarina
2007-07-31 18:25
#4

Aiia verkar inte alls störas av sitt förresten, har aldrig kliat eller så.. Glömde förresten att hon har det mellan bakbenen och upp lite på magen också.. Det känns inte kul, jag måste kolla med vår illerkunniga veterinär känner jag.

Hoppas att du får svar hos vetten snart! Skriv gärna ut vad han/hon säger!

Just ja, skulle ju putta tråden också! Minnet är bra, men kort, hehe..

Strumpan
2007-07-31 18:32
#5

#3 Men det verkar inte klia just där, utan överallt annars. Men sen har ju han inte varit någon annanstans än på kungsholmen här i stockholm, och här finns det inga rävar vad jag vet…..

Jag ska försöka ringa igen

Mvh Jenny

Strumpan
2007-07-31 18:36
#6

Kan det ha med foderbyte att göra??

Mvh Jenny

Annons:
Strumpan
2007-07-31 18:47
#7

Så, nu är det gjort, jag har best en tid hos vetten. Vi ska dit på fredag 13.15 Så får vi se vad det kan vara. Jag återkommer om vad det kan vara.

Mvh Jenny

Faxlin
2007-07-31 18:59
#8

Visste inte att han bytt foder. men foderbytet kan gott och väl inverka. Rävar finns lverallt, och folk som gott där det finns rävar. Rävskabb är vidrigt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Strumpan
2007-07-31 19:01
#9

#8 skräm inte mig….FörvånadGråter

Mvh Jenny

Faxlin
2007-07-31 19:03
#10

#9: Sorry inte meningen alls. Hoppas det är något annat.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Strumpan
2007-07-31 19:17
#11

#9 Nä, det var jag som överdrev! När jag pratade med vetten så lät hon lugn, och Athlaz är hyperpigg så jag är inte alltför orolig. Jag är mer nyfiken på vad det kan vara. Med tanke på vad han har råkat ut för tidigare (då va jag rädd) När han bröt sin penis bl.a.. Jag tycker bara så synd om honom, med tanke på kliadet…

Mvh Jenny

babsan
2007-07-31 19:44
#12

#11 Förvånad bröt han sin penis ?! hur lyckades han med det :P

Strumpan
2007-07-31 19:53
#13

#12 Det undrar jag oxå….

Mvh Jenny

Annons:
ViktorMarina
2007-07-31 20:11
#14

Men jag tycker inte att det ska kunna vara rävskabb, och särskilt inte om det är samma som vår Aiia och saraes Buffy har, eftersom sarae kollat upp sin tjej hos veterinären och de hittade inget.. Jag tror mer på någon brist eller hudutslag/svamp. Skriv och berätta hur det gick hos veterinären på fredag, väntar med spänning!

Strumpan
2007-07-31 20:13
#15

#14 Vad är det för brist du tänker på??

Mvh Jenny

Smex
2007-07-31 20:30
#16

#7 ja jag är också väldigt spänd här hemma efter som jag har ju två illrar här som har oranga fläckar.

Strumpan
2007-07-31 20:34
#17

#16 Jag berättar så fort jag får reda på vad det är ;)

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-07-31 22:00
#18

#15, det är bara en fundering, men om det kan vara så att de kanske har svårt att ta upp något ämne från födan eller helt enkelt inte kan behålla någon vitamin/mineral eller så. Men det är bara en tanke som flugit över min hjärna! Tror mer på något slags utslag-/eksem-/svampaktigt..

Ååh, det här irriterar mig, vill verkligen veta!

Strumpan
2007-07-31 22:17
#19

Jag har faktiskt inte en susning….

Finns det något som jag ger fel eller som han saknar?? Han få i regel varje dag:

* Ferret Complete -Självklart varje dag ;)

* Total Ferret - som ovan

* NÄSTAN 1ml Vetegroddsolja (för vitaminerna och belöning)

* Totally Ferret Bits (som jag strör över maten)

* Plaque Off (strös över maten

* Kattmat (torrfoder, som beröm)

Känner någon av de "drabbade" sig träffade? Är det något som saknas? Något som borde bort?

Ideer????

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-07-31 22:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nej, jag tycker inte alls att det låter konstigt!

Vi ger:

*Vitalin & Eukanuba Kitten som foder

*Plaque Off som strös över maten

*Lite laktosfri grädde då och då, och mer sällan lite vetegroddsolja. Ibland får hon också smaka frukt eller så, så klart jättelite och bara ibland.

*VitaBe-tabletter, som vi precis börjat med

Alltså, i samband med att Aiia fick detta så hade vi precis börjat ge henne laxolja, och då tänkte jag att hon blev orange i håret runt munnen eftersom pälsen ofta blir orange-gul om man ger illrar fisk och så.. Men vi slutade ganska snabbt med laxoljan då vi upptäckte att den kan stjälpa mer än den hjälper, och det har ändå blivit värre. Så därför tror jag inte att det är den. Och särskilt inte när det finns andra illrar som har samma sak..

Väcker nåt av det här nån idé hos dig? Eller hos nån annan som läser?

På bilden ser man lite av hur det ser ut kring hennes nos, men det syntes inte jättemycket.. Ska försöka ta bättre bilder så man ser..

Annons:
Strumpan
2007-07-31 22:35
#21

Allergisk reaktion???? Jag har ioch för sig bytt foder ganska nyligen, men Athlaz har ätit detta hos Velsan vid flera tillfällen. Har varit helt ok. Bortsätt från första ggn han var där, då blev han lite lös i magen, men det gick över ganska fort

Illerträffar??? Kan inte vara ngt problem hos Athlaz heller. Du/ni då??

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-07-31 22:44
#22

Nej, inte illerträffar, vi har bara träffat en enda iller och det var förra veckan. Det här har Aiia haft i kanske 3 månader!

Aiia har alltid ätit Vitalin, och eukanuba kitten har hon ätit en sväng förut.. Så det borde inte vara det.. Och laxoljan har vi ju slutat med, och det har bara blivit värre efter det.. Laktosfri grädde kanske, men varför skulle hon reagera på det? Hmm.. Det kan vara värt att luska i, ska försöka tänka efter vad det kan vara..

Men om det är allergi kan det ju lika gärna vara skölj- eller tvättmedel, eller vissa tyger.. Fasen vad knepigt..

Strumpan
2007-07-31 22:51
#23

Detkan du faktiskt ha rätt i -tvätt -och sköljmedel….. Jag använder faktiskt ganska mycket sköljmedel för att få bort lukten… Tyvärr så tvättade jag hans grejjer igår och kan inte tvätta förren nästa vecka igen….

Du kanske kan pröva med att sluta ge henne grädde så kan vi se tills på fre om det har förbättrats på henne…

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-07-31 23:06
#24

Ja, ska prova det. Men grejen är att hon ändå bara får en liten klick kanske 3 gånger i veckan.. Så det är konstigt att det blir värre och värre.. Men jag ska prova, absolut! Vi kan inte heller tvätta förrän nästa vecka :/ Men det kan ju lika gärna vara tvättmedlet, det vet man ju inte.. Man kanske bara ska tvätta i vatten?

sofie
2007-07-31 23:07
#25

Örjan är orangeprickig precis vid munne. Har han haft väldigt länge. Han kliar sig inte eller nått och det verkar inte störa han.

ViktorMarina
2007-07-31 23:08
#26

Men det kanske också är nåt liknande? Aiia störs inte heller av det.. Men hon har rätt mycket mer än bara vid munnen, och det har blivit mer och mer inom loppet av typ 3 månader.

Strumpan
2007-07-31 23:40
#27

Detta låter ju ganska konstigt… Men jag tror att du kanske prickade rätt med tvättmedlet….

Jag pratade precis med Velsan och hon hade Athlaz förra veckan, men hennes har inget sånt så det verkar inte smitta iallafall

Mvh Jenny

Annons:
ViktorMarina
2007-08-01 00:21
#28

Nej, vi har ju en till iller och han har det inte heller..

Strumpan
2007-08-03 16:55
#29

Hej alla! Nu har vi kommit hem från vetten. Det enda som jag egentligen kan säga är att, vetten visste inte vad det var. För att kunna ta reda på det mer x-akt är att ta hudprover, men i Athlaz fall tyckte hon att det var onödigt eftersom han inte lider utav det. Skulle det vara så att han börjar känna av det, typ klia på det eller ngt så ville hon att vi skulle komma in igen. Tydligen söver de djuret, och skär loss små hudbitar, både friska och "sjuka" bitar för att sen analysera. Nu ska jag hålla ett öga på honom så att det håller sig i schakt.

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-03 17:06
#30

Okeeej… fan, det hjälpte ju inte oss så mycket! :P Aiia störs ju inte heller av det, men har det över halva kroppen typ.. Ahh, så irriterande att inte få veta! Ska be vår veterinär kika på henne när åker dit vi kastrerar Jorm i höst/vinter, om vi inte får reda på nåt mer eller om hon störs av det..

Strumpan
2007-08-03 17:12
#31

#30 Men om hon har så pass mkt så kanske det är bäst om ni åker in och tar hudprover. Athlaz har ju bara runt munnen och näsan.

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-03 20:08
#32

#31, ja kanske.. vi måste fundera på det här!

Strumpan
2007-08-03 20:16
#33

Det som iallafall är positivt är att det smittar inte…

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-03 20:41
#34

Jo, absolut! Men jag tror faktiskt inte att det är någon "sjukdom" som spökar, utan snarare nåt hudproblem.. Men frågan är VAD som är problemet! Funderar på att gå in på vårt djurapotek och fråga om man törs prova med fungoral-schampo som någon tipsade om, för isf är det ju någon slags svamp.. Men jag vill inte testa utan att veta att det inte är farligt på något vis!

Annons:
Strumpan
2007-08-03 22:49
#35

#34 Jag vet inte om det är så bra. Jag vet inte vad Fungoralschampoo är för ngt, men om det skulle vara för svamp. Jag tycker bara att vetten borde ha kunnat se om det var ngn form av svamp. En liten tanke… Men är det inte "farligt" schampoo så kan du ju alltid testa.

Athlazhade även ngn form av rodnad på kroppen, han har kliat sig mkt, så vetten gav honom ngn medicin -vem vet, det kanske funkar mot detta oxå…

Mvh Jenny

skitminken
2007-08-08 20:48
#36

våran ena illar har såna oxå, det som ådi hade är ett slags fett i hårbotten, precis så som vi människor får fett, jag fick ett specielt schampo till honom, av vetrinären som hjälpte, vilken färg är din iller i, vetrinären sa att det var vanligast på ljusa illrar..

ViktorMarina
2007-08-08 21:22
#37

Nej, det är inte samma sak.. Det Ådi har är som du säger fett i pälsen/huden som syns för att de är ljusa, och är vanligt om de äter t.ex. fisk, då blir de lätt oranga.

Men våra illrar har som fläckar, pigmentförändringar, ser nästan ut som smuts i huden, och det sitter där det sitter.

Xannadu
2007-08-09 01:13
#38

Jag hade en iller som tappa håert på svansen så kallade sommar svans o han blev ofta orange där med o blev tippsad att använda Fungoralschampoo  (ett schampoo mot svamp) som köps på apoteket. Det fungera bra.. han blev bättre o bättre på svansen hela tiden o till slut var det oranga borta o man kunde se att hårväxten kom tillbaka allt mer.

ViktorMarina
2007-08-09 13:59
#39

Xannadu: Så man kan alltså använda fungoralschampoo på iller? Jag har fått det rådet också, eftersom det kan vara nån sorts hudsvamp Aiia har fått, men har inte vågat prova och inte fått tag veterinären för att rådfråga än.. Men man kan alltså använda det på iller? Fick han nåt annat hud- eller pälsproblem av det, typ torrhet?

Xannadu
2007-08-09 15:15
#40

ViktorMarina Ja det kan man göra men var noga med att inte överdosera. Jag hade gott resultat av det.
Nu var det ett tag sen jag hade iller men hans problem satt mösta delen kring svansen så jag bada bara delar som var angripna av de oranga o de hårlösa parierna.

När jag får tag i en iller som passar mig kommer jag att börja använda Hälsinge sopa att bada honom/henne i. Jag använder de på mina pudlar och deras päls har inte varit bättre. Då hälsinge sopa är en natur sopa så finns det inge kemikalier eller anndra konstigheter i det.

ViktorMarina
2007-08-09 17:09
#41

Okej, tack så mycket för hjälpen! Jag ska höra med de på apoteket och försöka få fatt i veterinären först, så jag har klartecken från dem.. sen provar vi med Fungoral! :)

Annons:
skrollan
2007-08-09 17:59
#42

hur har det gått?

Strumpan
2007-08-12 20:00
#43

Jag börjar nu bli riktigt konferdersam över dessa fläckar!! Jag hittade precis orangde gugg i Athlaz öga….. Ska till vetten imorgon angående Alaskas löss. Athlaz åker med för nu börjar jag lessna på dessa fläckar!!!!!!!

Mvh Jenny

sarae
2007-08-12 20:02
#44

#43 har du fått tillökning? ;)

ja, här e det ingen förändring på buffy. hon har fortfarande torra trampisar å brunaktigt gegg…… men om man surfar runt lite på olika internationella sidor så hittar man detta rätt ofta. många illrar verkar lida av detta men jag har hittils inte hittat nån förklaring

Strumpan
2007-08-12 20:20
#45

Jag börjar bli riktigt grining på detta!

#44 dina andra har inte drabbats? För Alaska har fått det.

Det som jag funderar på är att antingen så smittar det eller så är det ngt jag har här hemma som de inte tål typ rengöringsmedel….

Mvh Jenny

sarae
2007-08-12 20:21
#46

nej…det är bara buffy som har haft det. i ca 2 år nu. inga andra har drabbats. veterinären trodde inte heller att det smittades..men å andra sidan så litar jag aldrig på veterinärer ;)

Strumpan
2007-08-12 20:33
#47

Jag vette fasiken…. Det finns ngn här inne som har snackat om ngn vett i Helsingborg som tydligen ska va bra på illrar. Kan han veta ngt??

Mvh Jenny

sarae
2007-08-12 20:35
#48

torkel falk. ja det är möjligt. har faktikst inte frågat honom

Annons:
Strumpan
2007-08-12 20:37
#49

Vet du om ngn annan här inne har varit i kontakt med honom om detta?

Mvh Jenny

sarae
2007-08-12 20:39
#50

nej, det har jag faktikst ingen aning om

Strumpan
2007-08-12 20:44
#51

Ok, då ska jag leta fram hans nr och ringa honom imorgon om jag inte får fram ngt bra svar från vetten. Nu ska vi gå till botten med detta =)

Mvh Jenny

skrollan
2007-08-12 21:00
#52

säg hur det går sedan.

Strumpan
2007-08-12 21:13
#53

#52 självklart =). Tyvärr så tror jag inte att jag kommer att få fram mer info imorgon än vad jag fick sist… men jag återkommer så fort jag kan!

Mvh Jenny

Fuglemat
2007-08-12 21:32
#54

http://listserv.cuny.edu/Scripts/wa.exe?A2=ind9405&L=FERRET-SEARCH&P=R5138&I=-3

Oransje flekker i huden kan også være rett og slett overaktive kjertler som produserer ekstra olje i pga mye hormoner, f.eks. hos ukastrerte dyr. Litt som blackheads. Dette farger pelsen nokså permanent, så det er vanskelig å få det bort bare med en vask.

Skabb gir sterk kløe, så det tviler jeg litt på at det er.

ViktorMarina
2007-08-12 21:43
#55

Har upptäckt nu att aiia får som oranga små skorpor som trillar lös också..

Vi har införskaffat fungoral nu, har pratat med vänner som jobbar på apotek och kommit fram till att det är värt att testa. Ska försöka få tag i veterinären imorgon, och se vad de har att säga innan vi provar bara.

Jag kom precis på att det kunde vara värt att ringa Torkel Falk och höra, superbra att du tänker göra det Strumpan! Han kanske har någon aning iaf! Vi väntar med spänning på svar imorgon :)

Annons:
Strumpan
2007-08-12 21:53
#56

Jag kan prata med vetten ang fungoral oxå om du vill. Funkar det så är det bara pang på =)

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-12 22:29
#57

Ja, fråga jättegärna om man kan prova med fungoral! Det vore jättegulligt av dig!

Strumpan
2007-08-13 11:11
#58

Halloj alla! Nu har vi kommit hem och det blev som jag trodde, jag fick inte fram ngt nytt utan det som krävs är en biopsi….

Ang Fungoralschampoot så är det bara att pröva. Detta schampoo är ju ett svampmedel och illrar får sällan svamp (men å andra sidan så får de sällan löss…)men det är bara att pröva på. Det ska heller inte finnas nga biverkningar =)

Mvh Jenny

Smex
2007-08-13 11:21
#59

Okej. Då får man testa det. Lamio har också börjat få torra trampisar. Men ingen av tjejerna har det. Så det kan inte smitta.

Strumpan
2007-08-13 11:43
#60

Alaska har fått det efter att hon kom till mig. I och för sig så hade hon det förrut oxå med sen försvann det och kom tillbax

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-13 21:18
#61

Okej, tack så mycket för att du rapporterar och för att du frågade om fungoral! Ska testa ikväll då, så får vi hålla tummarna för att det är så simpelt som svamp. Annars får vi rota vidare!

De sa på apoteket att jag kunde tvätta henne ett par gånger i veckan, och att det borde ge resultat efter några gånger om det fungerar.. Så då börjar experimentet ikväll!

Strumpan
2007-08-13 22:24
#62

#61 Du får rapportera om hur det går

Mvh Jenny

Annons:
ViktorMarina
2007-08-13 23:31
#63

Ändrar mig lite, experimentet börjar inte alls ikväll, blev för sent för att hinna vara vaken och se om hon eller huden reagerar på schampot så vi väntar tills imorgon. Vill ju kunna hålla koll på om det skulle hända nåt, att hon inte tål det t.ex. Så vi börjar tvätta henne imorgon istället! :) Jag ska rapportera hur det går..!

AlbaStiffler
2007-08-14 15:06
#64

Hur gick det med veterinärbesöket. fick du något svar om de orangea fläckarna?

ViktorMarina
2007-08-15 00:22
#65

Hahaaaa! Det verkar som att det fungerar! Blir så glad, hoppas hoppas hoppas! Redan efter första tvätten syns det skillnad, hon har bara kvar typ en tredjedel av det oranga! Måste ju betyda att det fungerar! Smörjde dessutom in hennes tassar direkt efteråt med Jaga Lätt-salva, och nu inbillar jag mig att till och med tassisarna ser bättre ut. Heja Fungoral!

Däremot törs jag inte tvätta henne kring ansiktet, då det verkar vara livsfarligt att få i sig av schampot. Så jag hoppas att det oranga kring munnen och nosen faller för grupptrycket och försvinner det med!

Tänker tvätta henne igen på fredag, så får vi se om det blir ytterligare nåt resultat efter det. Bara det inte kommer tillbaka igen!

sarae
2007-08-15 00:23
#66

#65 kanon! måste inhandla detta imorgon bums!

Sara
2007-08-15 00:25
#67

Då är bara frågan om det är så att det oranga är svamp eller om schampot är så pass starkt att det tvättar rent bättre än det ni använt innan?

Vad gissar ni på?

Sara

sarae
2007-08-15 00:26
#68

#67 jadu…..är det inte så att svamp kan smitta? här har det inte smittat nämligen….och veterinären uteslöt direkt svamp….men jag har å andra sidan inga andra förslag heller ;)

ViktorMarina
2007-08-15 00:29
#69

#66, ja det är värt att prova!

#67, Ja, precis så funderar jag med! Men eftersom det inte är smuts liksom.. det ser inte smutsigt ut, pälsen är fin och ren och hon luktar inte smutsigt så tror jag faktiskt nästan att det är svamp. Hon ändrade lukten till lite, lite surt och det orangea satt som strimmor i huden, dessutom har hon alltid haft problem med trampdynorna som även de varit orange-aktiga och flagnar.. därför tror jag att det är en hudåkomma, mest troligt svamp då alltså.

Annons:
ViktorMarina
2007-08-15 00:30
#70

#68, men smittar det verkligen? Ska kika runt på internet..

En hudåkomma är jag då nästan säker på att det är, men det måste ju inte vara just svamp.

ViktorMarina
2007-08-15 00:43
#71

Hittar inget generellt om svamp smittar, det står olika om olika svampsorter och hittar inget om djur.. Irriterande :P

Men eftersom det fungerar med fungoral och det inte är smuts så vet vi ju iaf att det är en hudåkomma och att det går att hjälpa (möjligtvis bota, om det inte kommer tillbaka). Om vi då vill rota mer i det så har man ju iaf en till ledtråd, att fungoral fungerar. Då kanske en veterinär har mer att gå på i luskandet..

Smex
2007-08-15 00:56
#72

Nej jag tror heller inte att svamp smittar.

Men nu skall jag också testa det på Lamio för jag tycker det har bara blivit mer och mer. Kanske bara för att man har läst och tittat på det hela tiden =P

sarae
2007-08-15 01:05
#73

Jag tror jag har hittat vad detta kan vara!!!!!!!!!!!

nämligen seborrhea! å då har vi svaret till varför fungoral funkar. läs mer här, å håll med om att det låter likt!

http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&C=7&A=1561&S=0

Smex
2007-08-15 01:20
#74

men det stod något om att de kan få öron problem. Är det något som ni har märkt på era illrar? Jag har inte märkt något men hur som helst skall jag testa det där medlet.

ViktorMarina
2007-08-15 14:28
#75

JAAAAAAAAAAAAA! Sarae, där slog du huvudet på spiken! Det måste vara det! Så otroligt skönt att få lite fakta! Bra jobbat :D

Det är ju verkligen en förklaring till att fungoral funkar! Och jag gjorde som de sa, lät det sitta i 3-5 minuter som det står på flaskan och masserade försiktigt in det i huden under tiden. Men fasen, hur ska man nu lyckas luska ut vad den underliggande orsaken är..? OM det är någon.

Har jag fattat det rätt? Att om det är en annan underliggande orsak så kan man bota det genom att t.ex. medicinera eller ge tillskott för att åtgärna det primära felet, men det går inte att bota om det inte finns någon annan underliggande orsak? Och ska man då fortsätta tvätta med schampo hela tiden för att hålla det i balans?

sarae
2007-08-15 15:34
#76

#75 ungefär så ja. sen läste jag vidare nånstans där det även stord att det fanns vissa typer som var ärftliga oxå. så där har man en annan faktor. man borde egentligen kolla upp alla kullsyskon etc å  se efter. Dt e typiskt att man inte bor i usa, histtade flera olika mediciner mot just seborrhea, men tror du att de skickar hit dem? nope.

Frågan är, om det beror på underliggande orsaker, hur tusan tar man reda på det? alla mina pälsar äter samma sak. om en har ett underskott på något så borde väl alla ha det? eller finns det ett samband med att buffy e hona? kvinnor (människor) behöver ju andra vitaminer etc än vad män gör. kan det vara det? å hur tar man reda på detta? och vad e det hon kan sakna?

Annons:
ViktorMarina
2007-08-15 15:49
#77

#76, ja hur tusan tar man reda på det.. känns skitsvårt, man har ju ingenstans att börja ens. Våra två äter också samma saker, ligger på samma ställen osv.. Allergi kanske, men mot vad? Och om det är en brist kanske det är någonting i kroppen som ställer till det, t.ex. att hon är dålig på att ta upp a-vitaminet i det hon äter, och därför behöver tillskott. Kan ju även ha med kön att göra, som du säger..

Ja, ska kanske prova höra av mig till hennes systrar för att höra om de har upptäckt något liknande.

sarae
2007-08-15 15:52
#78

#77 ingen aning.  foder allergi är vanligare än man tror. och ofta är det kyckling djuren reagerar på eftersom de har mycket allergener. men hur lätt hittar man ett bra foder utan kyckling? FC hade ju kalkon. men ändå. Jag vill inte ge mina pälsar FC även om jag fick tag på det.

Jag försöker dagligen ge henne B-vitaminer laxolka etc men hon vägrar i princip allt, som bäst kan jag få henne att ta en liten slick. så jag vet inte ens hur jag skulle kunna få i henne tillskott.

ViktorMarina
2007-08-15 16:15
#79

Ååh, jaa, det här känns nästintill hopplöst. Men vi måste försöka lyckas hitta nån lösning. Jag har nu slängt iväg mail till Aiias systrars ägare, och till Aiias uppfödare så får vi se om de lagt märke till nåt hos sina pälsar. Nästa steg tror jag blir att tvätta henne några gånger till med Fungoral, så det försvinner helt (förhoppningsvis). Men sen då..? Om det är seborrhea, så kommer det ju tillbaka varesig det är av en underliggande orsak eller inte..

Det känns inte som att en veterinär har så mycket att tillägga heller, de kan väl bara säga det vi redan vet.. Vi försöker också ge Aiia b-vitamin dagligen, men har slutat med laxolja eftersom det tydligen KAN innehålla ett ämne som tar bort tiaminet ur kroppen. Hon är också rätt kräsen med vad man ger henne.. men laktosfri grädde går alltid ner, så OM det behövs tillskott kan man kanske maskera det i grädden.. Men man kan väl inte bara prova ge tillskott? Jag menar, tänk om det inte alls är brist också blir det överskott istället?

sarae
2007-08-15 16:18
#80

nej jag skulle heller inte våga testa mig fram genom att ge tillskott. A vitamin  brist sägs ju kunna vara en underliggande orsak. men A och D vitamin är de vitaminer bl.a som kan vara livsfarliga att överdosera. så vågar man ge dem tillskott? jag har ju visserligen i princip sluttat ge mina vetegroddsolja annat än vid kloklippning. men jag borde kanske ge buffy iaf 1-2 droppar om dagen? suck va svårt detta blir

ViktorMarina
2007-08-15 16:25
#81

Vi ger också bara vetegroddsolja vid kloklippning.. Det känns inte bra att ge mer faktiskt, när det kan vara farligt.. Men samtidigt kan väl 1-2 droppar/dag kanske inte göra skada, men KANSKE hjälpa? Man kan kanske börja prova det, och hålla koll om det blir någon skillnad..

Kikade på de olika schampon de rekommenderade och den här kvinnan rekommenderade i första hand ett schampo som innehåller ketokonazol, och det är första ingrediensen i Fungoral. Så där har vi ännu ett bevis på att det är seborrhea.

sarae
2007-08-15 16:30
#82

#81 ja precis..det var det jag oxå såg….. sen finns det även nått som heter Malassezia fungus (svamp) som även kan förekomme på iller, å de hade ett visst samband med seborrhea som jag fattade det. Fungoral motverkar just den svampen

ViktorMarina
2007-08-15 16:37
#83

Okej, ska kika..

Här står det också att ett tillskott av omega-3-fettsyror kan hjälpa.

Annons:
Strumpan
2007-08-15 17:18
#84

Hej alla! Nu har jag pratat med Torsten Falk, tyckte inte att det gav så mkt heller… Han sa att man bör göra en biopsi för att säkert veta vad det är. Men ni verkar ha hittat lösningenändå. Hoppas hoppas =)=)=).

Mvh Jenny

sarae
2007-08-15 21:30
#85

har ni varit på apoteket å pratat med 3 av deras biträden. kommit fram till att fungoral iaf är bäst. men det kommer inte bota dem. seborrea går i princip inte att bli av med. men det är INTE farligt att använda fungoral under långa perioder. Sen fans det tipps om hur man "botar" seborre på katter. Kanske nått som kan användas på iller? dum som jag e tog jag inte med mig deras broschyr. hursom helt blev jag även rekommenderad ett schampo som heter sebocalm. om det inte hjälper mot seborren så hjälper det iaf mot buffys något torra päls.

Strumpan
2007-08-15 22:16
#86

#85 men det som de har i ansiktet då? Upptäckte att Athlaz har fått det runt ögonen oxå…

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-15 22:33
#87

#85: Okej, ja då fortsätter vi nog med fungoral och ser vad tiden har att bringa, typ! Köpte du fungoral eller sebocalm?

Ååh, den där broschyren skulle man ha haft. Ska höra på apoteket imorgon om de har någon sådan, eller några andra tips. Men alltså kan det vara så att man får tvätta henne med fungoral livet ut?

#86: Aiia har också i ansiktet, men det låter jag vara. Det är verkligen inte bra att få i sig fungoral, och tänk om hon får i ögonen eller öronen eller munnen.. Näe, då får det hellre vara kvar, så länge det inte blir överdrivet!

Strumpan
2007-08-15 22:56
#88

#87 det är bara där Athlaz har sina fläckar

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-16 00:12
#89

Men då hade jag låtit det vara faktiskt, och hållt koll hela tiden om det sprider sig till kroppen. Först då hade jag tvättat honom med fungoral. Jag törs inte tvätta i ansiktet..

Strumpan
2007-08-16 00:20
#90

Jag får helt enkelt hoppas på att det försvinner……

Mvh Jenny

Annons:
sarae
2007-08-16 00:46
#91

jag köpte både och . tvättade henne med fungoral och allt det bruna på tassarna försvann, sen körde jag med sebocalm på hela kroppen, och hjälp va mujk å fin pälsen blev!!!! tror jag måste köra det på alla pälsarna

ViktorMarina
2007-08-16 22:05
#92

Okej, så du tvättade med sebocalm direkt efteråt?

Jag var in på vårt apotek idag, och de hade som ingen aning alls.. De sa bara det jag redan visste, och hade bara information om människor. Jag ska gå in imorgon och kika om de har sebocalm!

Annars så tycker jag att Aiias har kommit tillbaka en del, och lukten är även lite tillbaka.. Så det är nog seborrhea. Men jag kan inte låta bli att tänka på om det är någon brist eller allergi som utlöser det! Lilla gumman..

Strumpan
2007-08-31 16:12
#93

Halloj! Tänkte fråga er som har oranga illrar om hur det har gått. Funkade fungoralen? Kollade på Athlaz här och hans är nästan borta =). Jag vet inte om det beror på medicinen han fick hos vetten eller om det har gått bort av sig själv… Men som sagt: hur har det gått för er?

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-08-31 16:30
#94

Här är det ingen skillnad, tyvärr.

Mycket försvinner när vi tvättar henne, men det kommer tillbaka redan efter 1 dygn. Har kastat ut en tråd till hennes uppfödare, som ska höra med sin illerkunniga veterinär om han har någon aning om vad det är, och hon har även fått med sig lite bilder.. Hans första gissning, när hon bara nämnde det första gången var att han trodde att hon överproducerade hudfett.. Men jag tycker det låter konstigt också. Vi får se vad han säger nu när han får se bilder, och veta lite mer bakgrund..

Jag tycker faktiskt att det nästan är mer nu än tidigare, så jag tvivlar nästan på att det är seborrhea ändå.. det är så svårt att veta, jag blir galen av att inte kunna hjälpa henne!

Strumpan
2007-08-31 16:57
#95

Jag tror att Athlaz har haft det ca 1 månad och jag har inte gjort ngt särskilt med det. Jag var ju hos vetten för ett tag sen och han fick medicin (har självklart glömt vad den hette…..) men jag märkte inget förändring, förren igår, då var det borta. Jag tycker bara att om det berodde på medicinen så borde det ha försvunnit tidigare.

Mvh Jenny

Strumpan
2007-08-31 17:07
#96

Bimectin hette den =)

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-09-02 02:25
#97

vad var medicinen mot? alltså, vad är den till för att behandla?

Annons:
skrollan
2007-09-02 20:51
#98

putt

Strumpan
2007-09-02 21:16
#99

Jag kom ju till vetten för att Athlaz hade sina oranga fläckar och för hans klåda. Vetten visste inte vad dessa fläckar var för ngt, det enda hon kunde säga om dem var att man var tvungen att ta en biopsi för att kunna fastställa orsaken. Medicinen fick han för klådan, hon hoppades på att den även kunde hjälpa mot fläckarna.

Jag måste säga att jag tror att medicinen är ngn form alltiallo-medicin… Alaska fick den mot sina löss oxå…

Jag tror inte att det var medicinen, som tog bort fläckarna -det tog för långt tid för det….

Känns som det blev smetit detta, hoppas du förstår vad jag menar

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-09-02 21:18
#100

jo, jag förstår vad du menar! Det låter som en alltiallomedicin som du säger.. okej, då var det kanske inte den som hjälpte mot fläckarna.. Jag lurar vidare!

Strumpan
2007-09-02 21:31
#101

Ett förslag, jag slutade med mjukmedel i deras "sängkläder". Förrut så öste jag ner mjukmedel i maskinen för att få bort lukten. En koppling kanske, jag vet faktiskt inte…. Jag tror att det är den enda förändringen som jag har gjort

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-09-03 00:18
#102

Vi använder faktiskt inte så mycket mjukmedel, bara normalt mycket, och hängmattan hon alltid sover tvättas väldigt sällan.. så det borde inte vara det.. Men det kan ju ha varit det för Athlaz, det kan ju absolut bero på olika saker hos våra små!

Strumpan
2007-09-03 00:22
#103

Absolut! Men Alaskas är oxå borta. Hur ofta tvättar du deras grejer? Jag tvättar deras varje vecka, då helt utan mjukmedel och ytterst lite tvättmedel

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-09-03 21:55
#104

Jaasi, vi tvättar dem normalt ofta, haha.. kan man säga så? :P När vi tvättar våra kläder, oftast. Men även om det kissats på nåt, eller om något är smutsigt. Men kanske var 3:e vecka? När det behövs helt enkelt.

Vi använder normalt mycket tvättmedel och mjukmedel också, som vi gör till kläder och sånt. Man kanske skulle prova helt utan mjukmedel ändå.. men har svårt att tro att det skulle vara det på Aiia faktiskt..

Har Alaska också haft oranga fläckar?

Annons:
Strumpan
2007-09-03 22:47
#105

Alaska hade en orange sväng när hon bodde hos Velsan som sedan försvann, sen när hon flyttade hit kom de tillbaka och nu är de borta igen…. fattar nada zip zero…….

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-09-04 00:11
#106

Hmm, konstigt konstigt.. Men det låter faktiskt inte helt omöjligt att det skulle kunna vara en överproduktion av hudfett, som Aiias uppfödares veterinärs första tanke var. Ju mer jag tänker på det, desto mindre omöjligt verkar det..

Det kan ju vara därför det kom, for, och kom igen, och for igen på Alaska.. beroende på om hon hade bättre eller sämre fettproduktion, av någon anledning. Det kan väl antagligen pendla precis som att vi är torra i huden ibland, och ibland inte.. och om vi kanske har vitaminbrist eller så..

Hur som helst ska man nog verkligen inte tvätta dem isf, då blir det nog bara värre. Och det tycker jag mig se hos Aiia, har tvättat henne tre gånger och har faktiskt tyckt att det blivit liiite mer..

Strumpan
2007-09-04 00:17
#107

Jag kan ju säga att jag tvättar Athlaz en gång i månaden. Det kommer jag att göra med Alaska oxå. Sista gångenjag tvättade dem var förra helgen och nu e det borta. Jag vet inte vad jag ska dra för slutsats av det, om det är bra eller dåligt om man ser till fläckarna. Jag vet inte….

Mvh Jenny

ViktorMarina
2007-09-04 18:37
#108

En gång i månaden, alltid? Det kan ju vara en anledning till att de överproducerar fett, om det är det som det oranga beror på. Ju mer man tvättar, desto mer hudfett produceras ju.. Men det vet du kanske redan :P Vi har bara tvättat Aiia med schampo en gång, och det var i sommar (alltså typ 1 år gammal),

Strumpan
2008-09-02 23:37
#109

Putt

Mvh Jenny

Alwyn
2015-09-12 10:57
#110

Puttar upp denna gamla tråd i hopp om att få läsa om nya erfarenheter gällande kliande orangea fläckar. 

Lill-tokan här hemma har råkat ut för detta och jag har köpt Fungoral samt satt henne på BARF i hopp om att det ska hjälpa. Misstänker foderallergi faktiskt.

RobinF
2015-09-12 15:47
#111

Min tös har det till och från enbart på högra sidan munnen fläckvis, går inte att gnugga bort men försvinner ibland… kommer i skov, men inget som hon besväras av

That's a cat...Not a horse.

Annons:
JossanH
2015-09-12 21:49
#112

Vad jag vet kallar man dessa för hormonfläckar och de uppkommer varierat hos illrarna. En del illrar har mycket medan andra har lite. Har sett det både på barfade och torrfoderillrar så tror inte det handlar om just foderallergi. Men visst skulle det kunna hänga ihop med viss känslighet hos individen. Jag skulle tex vilja veta hur många okastrerade illrar som drabbas. Om de är vaccinerade eller inte och hur deras foder, temperatur och ljusförhållanden ser ut och om det i högre grad drabbar illrar ur vissa "kategorier". Jag har endast haft "hormonfläckar" på en av mina illrar och det är Vicente som blir orange runt mun och får fläckar i pälsen under perioder. Dock är hans hormoner totalt ur balans. Hans implantat har han haft i snart 4 år utan att visa tecken på brunst men han fäller lite hur som helst och har risig päls. Ska sätta in ett nytt implantat på honom och hoppas han kommer i balans snart.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2015-09-13 07:35
#113

Det du beskriver Jossan, är nog något annat än det som Phoebe har. Hon har mer som orange-aktiga hudskorpor eller skovel. Det uppkommer fläckvis på ryggen och lixom flagnar av. Liknar svamp så jag tror det är Seborrea som några nämnde här i tråden. Just nu har hon inte alls mycket så jag hoppas att det är tecken på att matbytet var rätt.

JossanH
2015-09-13 09:11
#114

#113 nej, då är det troligen 2 skilda saker vi diskuterar. Hoppas det ger med sig på tjejen!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2015-09-13 17:52
#115

#114 tack det hoppas jag med, kanske det var fisken i torrfodret hon inte tålde! Spannmålsfritt va det ju iaf.

Upp till toppen
Annons: