Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 89801 ggr
AlbaStiffler
9/6/07, 12:04 PM

ett smalt svart kryp

Hallå!

Har vid 3 olika tillfällen hittat ett svart smalt kryp i pälsen på Alba (hon är ju vit så man ser dem lätt). Det är 2-3 mm långt, och som sagt långsmalt och helsvart. Petar man på det så hoppar det iväg som en loppa typ. Men det ser inte ut att ha vingar, och av de foton jag sett så är det ingen loppa eller lus.

Det känns som ett kryp som kommer utifrån, men alla gånger jag hittat det har det varit inne. Utomhus borstar man ju bara bort krypen från illern utan att tänka på dem. Men det kan såklart ha kommit med utifrån från nån promenad. påminner om små kryp som man kan få på sig när man går i fält.

Nån som känner igen beskrivningen`? Har sökt efter ohyrefoton på nätet men hittar få och inget som passar in. Har även kontrollerat Albas päls nogrannt många ggr men hittar inga fler kryp, så det känns som om det skulle kunna vara en tillfällighet att just krypet fastnat i hennes päls… men men, vad vet jag?

Har iaf tvättat alla filtar nu och ska sanera lite bättre idag när vi städar.

Tydligen kan man skicka in kryp till SVAs parasitologiavdelning för analys, så om jag hittar något till får jag väl försöka fånga det… hehehe…

Annons:
AlbaStiffler
9/6/07, 12:05 PM
#1

Det sitter förresten mer fast i pälsen än att det sitter i hårbottnen på henne, därför anar jag att det inte är en blodsugare… men man vet aldrig.

[jenkass]
9/6/07, 12:06 PM
#2

jag tror det är som du säger att det har hängt med in utifrån.. tycker det liknar sådana små svarta insekter som du pratar om som man får på sig när man är utomhus o så.. Fast jag vet ju inte. Någon här inne kanske vet om det är någon parasit av något slag?

Marina
9/6/07, 12:57 PM
#4

Men sånna kan det väl inte va, de skalbaggarna är ju rätt stora i förhållande till t ex en loppa, för jag antar att det var nåt i loppstorlek. Det kan inte va nån annan djurarts loppor? Finns ju flera olika men om det är tex hundloppor så ska de inte kunna leva på en iller, vilket de ganska snabbt brukar upptäcka om de råkat hamna där.

Faxlin
9/6/07, 1:00 PM
#5

Det är inte pälsätare du fått på din illr då? Ohh hoppas inte.
Det finns ca 100 sorter i Sverige. De är 0,8-11 (vanligen 1-3) mm långa, ovala eller avlånga, vinglösa insekter som är tillplattade från rygg- och buksida och har korta antenner och bitande mundelar. De lever som yttre parasiter på fåglar och däggdjur, dock inte på människa. De skrapar av hud och äter fjädrar eller hår.

Har du märkt att det kliar?
Om du fått pälsätare är det viktigt att du köper ohyreschampoo och behandlar illrarna. Sedan är det total sanering som krävs. Och dessa är inte roliga.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AlbaStiffler
9/6/07, 1:13 PM
#6

#5>Pälsätare…? har jag aldrig hört om… Ska söka lite info på det. :)

#3> Nope, inga skalbaggsliknande eller larvliknande. Den påminner mer om en liggande gräshoppa, fast jätteliten och svart och utan vingar (vad jag sett). Samt att den sprätter iväg som en loppa eller en gräshoppa, kan kanske hoppa en meter…

2> jo, precis… kan mycket väl vara såna kryp, vi bor som sagt på landet och går på promenader då och då… kanske har såna kryp hängt med in nån gång… vad vet jag.

Annons:
AlbaStiffler
9/6/07, 3:40 PM
#7

Här är den infon jag hittade om Pälsätare, och de är vad jag förstår några sorters maskar, dvs inte alls det kryp jag sett.

"Pälsätare (Running lice) - är små gulvita maskar på 1-2 mm som kryper runt i pälsen. De är mycket snabba och ser vid första anblicken ofta ut som små hudflagor eller mjäll men tittar man närmare och "bläddrar" i pälsen ser man att de rör sig. De kliar och vid större angrepp kan marsvinet klia sig mycket och bita loss hårtussar så att pälsen glesas ur.
Pälsätare är dock lätta att behandla och försvinner oftast efter bad två ggr i Dermocan med 10 dagars mellanrum."

Gramse
9/6/07, 3:41 PM
#8

Har den långa hoppben som du skriver och hoppar en meter och är svarta till bruna får du räkna med att det är en loppa ,finns flera sorter .Försök rulla den mellan fingrarna .Går den inte sönder med en gång som vanliga insekter är det mycket sannolikt en loppa.Man får knispa dem mellan naglarna.Sanering ,isch.Larverna kan ligga dolda och sovande i 2 år,och vaknar till när någon varm och gosig går förbi .Hade för en del år sen ,trodde det var min yrsa,men de kom från min koloni .När jag öppnade dörren hoppade de rakt på mej.Så jag vågade inte gå dit mer den vintern .Jag sanerade inte ,dödade dem jag såg i yrsas päls och de som bet mig i sängen.Det var 4-5 st.

Faxlin
9/6/07, 5:18 PM
#9

#7: Pälsätare kan även ha andra färger. de jag sett själv irl har varit grå/svarta. Därför jag undrade. Du skrev inget om att den hade ben. Men det är klart, om den hoppar så måste den ha ben. hihi
Liiite trött efter en vaken natt igen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ViktorMarina
9/6/07, 6:04 PM
#10

Annars finns det såna djur du beskriver ute i naturen, ofta i gräs.. de hoppar skitlångt, och är pyttesmå och platta på ovansidan.

AlbaStiffler
9/6/07, 6:40 PM
#11

Egentligen vet jag nog inte om denhar långa hoppben, men jag vet att de kan hoppa…*funderar* De ser rätt spetsiga ut, som en tvestjärt fast mycket smalare och tunnare. Inte platt kropp, som tydligen loppor har. Den dör dessutom direkt om man mosar den, den är lixom "knastrig", dvs känns om om den har tunt skal…

#10> Är just såna jag undrar om det är. Vet att mankan se såna när man går i fält och så, samt få på sig dem…

ViktorMarina
9/6/07, 6:46 PM
#12

hmm, ibland är jag övertygad om att det är såna du beskriver, sen tvivlar jag.. de brukar vara bruna/gul/gröna oftast, och är runda och platta.. de har även ett mönster på ryggen..

AlbaStiffler
9/6/07, 7:26 PM
#13

haha, får dra hem och spana om jag hittar nå fler. ska försöka fota ett då och skicka till SVA.

Annons:
ViktorMarina
9/6/07, 9:18 PM
#14

haha, ja det är nog enklast så :) hoppas du får reda på vad det är, och att det inte är nåt att oroa sig för!

AlbaStiffler
9/7/07, 2:54 PM
#15

Jag sanerade och städade igår och hittade inga kryp. Dessutom var det kanske 2 veckor sedan jag hittade förra krypet, dvs då det fortfarande var varmt ute. Kanske var det så att krypen kom in med oss då eller in genom ett fönster?! Man kan ju hoppas.

Pandae
9/7/07, 5:02 PM
#16

här i skåne finns ett kryp vi kallar "millimetrar" de kommer ute ifrån ängar och fält och blåser med vinden. dom är jättesmå smala svarta och helt ofarliga. Jag tror de har ett annat namn eg, vet bara att de kallas så för jag är uppvuxen i en by och på sommar och så var det fullt med dem när de blåste. små rackare som bruka sätta sig i ens hår, och när de va där så kittla/kliade de när de rörde sig=P

kanske kan vara sånna? haha=P

Pandae
9/7/07, 5:16 PM
#17

satt och letade lite..hittade att en sa i ett forum att de är trips så kan kanske va de? här finns bild och information (dock är millimetrarna en art av flera olika tripsar)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar

det kan ju kanske vara det?

Soffi
9/8/07, 12:50 PM
#18

Det kan annars vara en vanlig jordloppa. De är kända för att kunna hoppa långt. Min katt drar in dom då och då, de är små, avlånga, och ser ut som en svart minipinne eller ett svart grässtrå ungefär. Brukar gå att hitta i sängen då de syns bäst på det vita lakanet.. Då ska inte bita människor och djur, utan de går mest på blad och sånt, men ibland biter de bara för att jävlas ändå. Brukar bli två bett brevid varandra, och sen en bit bort, eftersom den biter - hoppar - biter.. Googla på "Jordloppa" så får du upp massa info.

Pandae
9/8/07, 1:21 PM
#19

de är kanske sånna som bitit mig. har två sår (på 3 olika ställen på benen) som ser ut som vampyrbett:S iom att de är 2 bett på varje ställe haha

Clementinbarn
4/27/13, 3:41 AM
#20

Detta känns som en passande tråd för dom svarta små insekterna jag hittat i pälsen på min lilla Totte nu de senaste, har spolat ner 2 i toan, gick inte klämma ihjäl den :/ usch för insekter! Synd bara att de inte står om man kom fram till vad det var för något.

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Annons:
Upp till toppen
Annons: