Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1522 ggr
[IsabelleA]
2008-11-13 17:31

OT Gymnasium med illern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag på gymnasiemässan istockholm för att förbereda mig inför valet. Jag har alltid funderat på Säby Holms Naturbruk. Detta är ett internat där katter och illrar inte är tillåtna. Så eftersom att jag har min illerflicka Hulda tänkte jag att detta inte kommer gå. Så jag funderade istället på att gå på spånga djurgymnasium som ligger 5 minuter från mig och då sammtidigt skulle jag kunna ha kvar Hulda. Men jag var ju somsagt på mässan idag och då passade jag på att fråga varför man inte fick ha iller. Svaret jag fick var i stil med "för att man inte får ha djur lösa på rummet när man inte själv är där". En idé ploppade upp i mitt huvud. Eftersom att några här har sin iller i bur på natten skulle man ju kunna ha henne i bur på dagen. Medans man är på lektion? Jag hade tänkt mig en sådan bur som är anpassad till illrar och när skoldagen slutar är det bara att släppa ut gullungen och låta henne vara i rummet under hela natten tills på morgonen då man sätter in henne i buren igen. Detta framförde jag till dem som stog i montern, dvs. läraren. Hon skulle framföra detta och göra allt för att skolan iallafall skulle göra ett försök.Jag ska maila henne och fråga hur det går och om skolans styrelse har kommit fram till något. Nu hänger mitt gymnasieval på om jag får ha med mig illern eller inte. Får jag inte det kommer jag antagligen skaffa en egen lägenhet i spånga och satsa på spånga djurdymnasium istället.

Så frågan är om det är lagligt (om det ens finns en lag om detta) att ha Hulda i bur från 9 på morgonen till 2 på dagen? Detta är då 6 timmar. Och om det skulle fungera, är det någon som har tipps på en stor rymmlig bur (som möjligtvis går att fällaihopp så att den går att ta med till gymnasiet).

Tack på förhand!

Annons:
Fruttisen
2008-11-13 18:17
#1

Jag var på Säbyholms gymnasium och visade upp min illrar i våras, minns då att det var en tjej som frågade sin lärare om man fick ha illrar på skolan, vilket resulterade i svaret nej. Då också efter att dom visste att illrar är lösa hemma, anledningen minns jag inte riktigt.

Jag har en ihopfällbar bur från Marshall. Lätt att montera/vika ihop och lagom rymlig :)

[IsabelleA]
2008-11-13 18:24
#2

Jag fick iallafall reda på anledningen idag. Att inget djur får vara löst i rummet när man själv inte är där. Och det var det läraren skulle framföra, att illrar kan sitta i bur en liten del av dagen tills man slutat då man kan släppa ut illern i rummet.

Har du någon länk eller hemsida som beskriver buren mer? priser? Vart kan man köpa den?

Zandra---83
2008-11-13 18:28
#3

Om jag får lägga mej i lite ;) Så hade jag valt Spånga istället, dessutom har jag hört massor av bra saker om Spånga. Och direkt det är om något narturbruk skolor (vid positiva tillfällen) så är det Spånga man hör om. Jag var själv på väg att hoppa på den skolan istället för att flytta hem och gå klart här i Karlstad.

Fruttisen
2008-11-13 18:30
#4

#2 ferret.com köpte jag min från!

[IsabelleA]
2008-11-13 18:31
#5

Jo, spånga är en underbar skola. Har själv varit på öppethus ett flertal gånger men Säby Holm har lite mer att erbjuda. Men somsagt så funderar jag fortfarande.

Zandra---83
2008-11-13 18:34
#6

Jaha okej, får jag fråga vad mer de har att erbjuda som inte Spånga har (jag har själv aldrig besökt spånga, kom aldrig så långt och jag vet heller inte exakt vad det har).

Annons:
[IsabelleA]
2008-11-13 18:42
#7

#6 Säby är en större skola med lantbruk, stall med hästar, grisar och får, en möjlighet att leva på landet i tre år, man får ta traktor körkort gratis, fler lokaler och allmänt mysigare. Säby har fler tillägs val också, tror jag.

Det som är bra med spånga för mig är att det är 5 minuter till skolan från mig, jag kan garanterat ha kvar Hulda.

[IsabelleA]
2008-11-13 18:51
#8

Är denna bur förliten för att en (kanske två) iller / illrar ska kunna vara i den i 6-7 timmar? http://www.ferret.com/ViewLarger.aspx?path=/prodimages/P47503P.jpg Hoppas ni hittar bilden

Elen
2008-12-06 14:31
#9

puttar denna intressanta tråd

[IsabelleA]
2008-12-07 22:35
#10

Undrar fortfarande om det är möjligt att ha illern i bur bara under de timmar som jag är på lektion? Måste ha ett svar ganska snabbt så att jag kan maila Säby Holm.

werner
2008-12-08 01:23
#11

Om vi säger såhär.. 8tim skoltid och där imellan rast på 2 timmar ungefär.. (kan vara mer eller mindre, ingen aning) så då är det ungefär 6 timmar i bur och folk som har iller i bur på natten har dom i genomsnitt 8 timmar i sträck i bur eftersom dom troligen inte går och släpper ut dom mitt i natten för att få busa av sig ^^ Så jag tycker om det är en stor illervänlig burär det fullt möjligt att ha illern där inne under de timmarna.

MissanTissan
2014-08-09 00:21
#12

Fick du någonsin reda på om det var möjligt eller inte?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

JossanH
2014-08-09 12:09
#13

Gammal och inaktuell tråd men det är alltså inte lagligt att hålla illern i bur 6 timmar per dag, om inte buren är minst 5kvm stor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
MissanTissan
2014-08-09 19:43
#14

Om man skulle få tag på en sån stor bur då?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Alwyn
2014-08-09 19:50
#15

En bur på 5x1x1 meter? Det blir nog till att bygga själv. Var ska du ha den? Lite stort och otympligt…

MissanTissan
2014-08-09 19:56
#16

Jag är en bra snickrare så why not? Dom kan bita igenom hönsnät va?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: