Annons:
Etikettförsäkringsfrågor
Läst 2722 ggr
Ceciliaolucifer
3/29/10, 12:53 AM

Ompl genom förening, hur mkt betala?

Jag har märkt att dom olika föreningarna tar olika mkt betalt för sina omplaceringar och jag är nyfiken på hur det går till när ni sätter priset för illrarna.

Var går gränsen kostnadsmässigt för att "köpa en omplacering" och "ta emot en omplacering"?

Rätta mig om jag har fel nu.

Skaraborgsillern tar ca 500kr för en omplacering.
Illervänner tar 800-1000kr för en omplacering.

Jag tycker att det ska vara en symbolisk summa för en omplacering och i mina ögon så är 500kr en lämplig peng.

Men att betala upp till 1000kr för en omplacering tycker jag är ganska mkt. Då känns det som att man "köper" en omplacering.

Sen en fråga till föreningarna. Om ni omplacerar en iller och sedan får tillbaka den, får köparen tillbaka dom pengarna?

Annons:
Sara
3/29/10, 1:00 AM
#1

Skills tar 400:- i omplaceringsavgift och sedan får ägaren ta max 400:- betalt = max 800:- för en omplacering. Men oftast så tar ägaren inget utan det är omplaceringsavgiften som de nya ägarna betalar.

Vi har valt att inte hjälpa till med omplaceringar där ägaren vill ha mer än 400:- för illern, just för att vi anser att det blir mer en försäljning istället för en omplacering då.

Om vi omplacerar en iller och ägaren betalar 400:- till den gamla ägaren och 400:- till fonden, och sedan vill de omplacera igen, då får de ta max 400:- för illern. Så nej, de får inte sina pengar tillbaka, det blir en helt ny omplacering.

Sara

Loveferrets
3/29/10, 1:01 AM
#2

Tror pengarna går till hjälpfonden och inte till illern egentligen.

Sara
3/29/10, 1:04 AM
#3

Kan tillägga att de 400:- vi tar i omplaceringsavgift är en avgift för servicen än betalning för illern.

Sara

LiselottLindell
3/29/10, 1:32 AM
#4

#2 Om illern behöver veterinärsvård och vaccinationer… hjälper ni till med det?

Loveferrets
3/29/10, 1:37 AM
#5

Eh va? Du menar kanske inlägg 1 Skrattande

Sara
3/29/10, 2:05 AM
#6

# 2 Omplaceringsavgiften går in i omplaceringsfonden och används till illrar i nöd.

# 4 Det beror på. Om illern har en ägare, vilket den oftast har även i akuthem, så får ägaren stå för sånt tills illern blir omplacerad.

Om det är en hitteiller eller någon iller som är avlivningshotad och ägaren skriver över ägarskapet på föreningen (och därmed inte tar ansvar för sitt djur) så kan vi hjälpa till med akuta saker som veterinärvård.

Om vi skulle göra det med alla omplaceringar så skulle vi snart gå i konkurs. Även om ett djur sätts i akuthem så är ägaren fortfarande ägare och därmed ansvarig för djuret och de kostnader som kan uppstå vid akuta veterinärbesök.

Sara

Annons:
Sarah
3/29/10, 2:13 AM
#7

Tyckte att det var väldigt konstigt då jag toghem Smulan. Betalade 800 för henne men kunde inte ha kvar henne pga mina andra illrar. JAG hittade ett nytt hem till henne och den personen betalade då 500 till hjälpfonden som jag sen fick tillbaka. Mycket konstigt och jag blev irriterad.

Ceciliaolucifer
3/29/10, 2:14 AM
#8

Tack för alla svar Sara Skrattande Mkt vettigt!

Sara
3/29/10, 2:15 AM
#9

# 7 Var det genom Skills?

Sara

Sara
3/29/10, 2:16 AM
#10

# 8 Så lite så. Glad

Sara

Sarah
3/29/10, 2:17 AM
#11

#9 Nej. Illervänner.

LiselottLindell
3/29/10, 9:56 AM
#12

#7. Har du tagit upp det med dom?

Om ni läser på illervännershemsida så ser ni vad omplaceringspengarna går till så får ni kanske svar på varför priset är så olika.

Jag förstår inte varför det ska vara "reapris" bara för att det går via föreningar.
Jag betalar gärna mer om det är "rätt" iller för mig och jag vet att pengarna kommer till nytta för andra illrar. Föreningar brukar ju redovisa för medlemmarn vart pengarna tar vägen så då är det bra om man kan hjälpa till.
1000 kr är inte så mycket betalt för den glädje en iller kan ge en Skrattande

JossanH
3/29/10, 2:29 PM
#13

#12 Fast de flesta (inkl. mig själv) tycker att 1000:- är ett överpris för en omplacering och att 500:- är en mer rimlig summa… Så jag förstår inte helt vad du menar med "reapris" för föreningarna tar ju ofta runt 1000:-.

Sedan tycker jag personligen att det måste kännas att man möts på halva vägen när man ska köpa en omplacering. Man ska för det första få svar från omplacerings koordinatorn och sedan ska det kännas som att det är ens egen iller när man väl skrivit på kontraktet, trots att föreningen ändå har en del "krav" på nya ägaren. Tycker att Sara gör ett fantastiskt jobb genom Skills då man för ett par månader sedan fick nosa på det på nära håll! Men skulle inte skaffa en omplacering genom någon annan förening… Jag vill gärna känna förtroende för föreningen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
LiselottLindell
3/29/10, 3:31 PM
#14

#14. jag tillhör den som tycker att det är jättesvårt att värdesätta ett djur plus att om den har en lite högre summa så blir det inte så lätt ett impulsköp utan man tänker sig för lite mer.
500 kr är väldigt billigt för ett djur som man kan ha glädje för i flera år.. jämför det med en utekväll för två Flört

Det är inte fult när föreningana som tex Skaraborgsillern och Illervännerna "tjänar" pengar på omplaceringarna eftersom det kan hjälpa nästa iller.
Däremot när man läser om någon som nyligen köpt en omplacering privat för 500 kr och som sedn sätter ut den någon vecka senare för 1000kr då gör man en ful sak på att tjäna pengar på illern.

JossanH
3/29/10, 3:38 PM
#15

#14 Jag har inte sagt att det är fult att föreningen tar en summa. Men jag personligen tycker inte att en valp som kostat 500:- att köpa ska vara billigare att sälja som omplacering än en iller som kostat ägaren 6000:-. Man gör sina val och istället att se det som du gör- sätta en summa på ett djur, så ser jag det som att pengarna inte ska vara det avgörande i en omplacering.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LiselottLindell
3/29/10, 4:04 PM
#16

#15. Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Jag är övertygad om att alla föreningar som jobbar med omplaceringar i första hand ser till får det bra.
Jag känner att om jag köper en omplaceringsiller från en förening så kan jag hjälpa fler illrar genom att ge ett högre pris för illern. Om man går in på Illervänners hemsida så ser man lite vad pengarna går till. Så man hjälper fler illrar för det priset oavsätt vad utgångspriset för illern var från början.

Sarah
3/29/10, 5:10 PM
#17

Ja jag tog upp det då. Gjorde ingen skillnad. Det jag störde mig på var att den nya ägaren fick betala mindre än mig. Och att jag var själv tvungen att fixa ett nytt hem. Men, det är flera år sedan nu.

JossanH
3/29/10, 5:59 PM
#18

#16 Jag menar bara att jag inte ser en summa på ett djur som något som ska avgöra dess öde.

Sajtvärd på Iller.ifokus

LiselottLindell
3/29/10, 6:15 PM
#19

#18. Jag menar att är det via en förening så kan summan vara avgörande för både en, två och kanske tre illrars öde Skrattande

Sara
3/29/10, 6:20 PM
#20

Jag kan dra lite om vad jag som omplaceringskoordinator gör när någon vill ha hjälp med omplacering av en iller.

Först så tar jag en beskrivning av illern och vad ägaren har för krav på den nya ägaren. Sen matchar jag med ev personer som står i kö på vår lista. Finns ingen som verkar passa där så annonserar jag på vår hemsida och här.

Sen när jag har hittat någon som verkar passa illerns behov så pratar jag med dem, visar/pratar om kontraktet och så får ägaren prata med personen om de vill det. Vissa vill själva prata med ev ny ägare medan vissa överlåter det helt till mig. När vi har kommit så långt så pratar jag med ägaren och ger min synpunkt, sedan bestämmer ägaren om det blir en omplacering eller ej.

Jag har ingen bestämmande rätt över någon annans iller, jag letar bara efter nytt hem och sköter biten med annonser, utsållning, kontrakt osv. Illern övergår nästan aldrig i föreningens ägo utan det vi i Skills gör är en service för att kunna hjälpa illrarna. Det är det vi tar betalt 400:- för. De 400:- går till fonden till hjälp för behövande illrar ex som är upphittade ute osv.

När kontrakten är påskrivna så är illern helt och hållet den nya ägarens. Vi har vissa krav på ex försäkring, chip, vaccinering och att vi vill hjälpa till med ev ny omplacering. Men kontrakten är inte bara mellan den nya ägaren och Skills utan även med den gamla ägaren. Så kraven i kontraktet är egentligen den gamla ägarens också. De flesta vill ha de här kraven för att känna att de kan lita på att den nya ägaren tar ansvar för illern.

Sara

Annons:
Ceciliaolucifer
3/29/10, 11:11 PM
#21

#14 Att värdesätta ett djur har ingenting med vad man betalar för djuret. Jag älskar mina illrar lika mkt oavsett vad dom kostar. Jag fick Tigern gratis men inte påverkade det mitt sätt att värdesätta honom som individ, som djur.

När man frågar en förening om hur mkt dom vill ha för en omplacering så kan man väl få ett rakt svar. Att få ett svar på 800-1000kr låter lite väl ljummet. Vad är det som avgör om illern kostar 800 kr eller 1000kr?

Jag förstår att pengarna går till en hjälpfond för illrar som behöver vård etc. Men att ha det som anledning för att ta en högre summa pengar av ngn som tar en omplacering tycker jag är lite fräckt. Då är det bättre med en minimun avgift som kostnad, rimligtvis 500kr. Och sedan säga att köparen får sätta in valfri peng som stöd till föreningens hjälpfond.  Det skulle innebära att jag lungt hade betalat mer pengar än dom 800-1000kr som föreningen krävde från start, för att jag VILL stödja.

Man får inte glömma att den som tar en omplacering hjälper en iller till ett nytt och fint hem. Den ger illern en andra,tredje,fjärde,femte chans.  Ska en hjälpande person behöva betala mer än en symbolisk summa för ett djur som är/blir utkonkurerat när valpsäsongen börjar?

enbartmalin
3/29/10, 11:49 PM
#22

500 kr är ett rimligt pris på en omplacering och det handlar inte om värdet på djuret, det handlar om att en omplacering är svårare att hitta hem åt än en valp och det är just det dom behöver, ett hem.
För det första är en omplacering redan präglad av en eller flera andra människor, för det andra så föredrar dom flesta människor "bebisar".
Jag tycker det är skandal när en person har betalt 1000:- för sin iller och när dom tröttnat 1 år senare begär uppåt 3000:- för illern för att dom spenderat pengar på saker osv. Då är det inte längre illerns bästa som gäller utan pengar.

Om ett högre pris på illern ska "skräma" iväg oseriösa tycker jag det är en löjligt ursäkt, kolla upp dom som öppnar sitt hem ist och ta sedan en symbolisk summa.

Hälsningar Malin

Grodan
3/13/13, 7:48 PM
#23

Det är kanske olämpligt att jag puttar upp en äldre tråd, men jag letade efter en lämplig tråd eftersom jag inte vill starta en ny tråd och denna tråd är ganska lämplig.

Hur många illerföreningar finns det idag?

Hur aktiva är föreningarna? (Jag har tittat runt en del under vintern och måste säga att det verkar väldigt inaktivt lite överallt.)

Hur mycket illrar omplaceras via föreningar?

Kommer ev följdfrågor sen..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

illernettan
3/14/13, 6:15 AM
#24

#23 Vad jag vet är det bara en förening kvar, Svenska Illervänner. SKILLs la vi ner för ett par år sen pga vikande intresse av medlemmar och styrelse.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

enbartmalin
4/14/13, 7:21 PM
#25

Puttar upp en väldigt aktuell tråd nu när valpsäsongen börjar.

Hälsningar Malin

Grodan
4/14/13, 11:20 PM
#26

#24 Tack. Såg att de nu uppdaterat hemsidan…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: