Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 21706 ggr
soltuna
8/14/10, 12:02 AM

Mink - sällskapsdjur?

Jag har varit sugen på Att skaffa iller i flera år, men har på senaste tiden blivit lite smått förälskad i minkar.
Jag försökte googla fram något angående tama minkar, men allt jag får fram är angående alla dessa gräsliga minkfarmar.

Finns det någon här som vet om det är möjligt att ha en mink som husdjur, eventuellt uppfödare etc?

Annons:
Aelsklinn
8/14/10, 12:06 AM
#1

Tror det blir svårt. Minkar har inte domesticerats (avlats tama) som t.ex. illrar (domesticerade sedan ca 2000 år). Det är ändå en enorm skillnad i temperament på en tam och en vild iller.

Minkar är ju dessutom beroende av vatten för att simma, leka och jaga i. Så om du inte vill ha en pool i vardagsrummet är det nog inte att rekomendera :)

UlrikaD
8/14/10, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En mink är både olaglig och olämplig som husdjur i Sverige. Olagligt är dumt med tanke på att du aldrig kan ta din mink till veteirnären om den skulle bli sjuk.

Olämplig om du inte bor så att du har tillgång till stort utehägn och vatten där den kan simma dagligen.

En mink behöver stora ytor och vatten för att inte bli uttråkad. Och frågan är om den lämpar sig som sällskapsdjur ens om man kan tillgodose de sakerna.

Vissa djur lämpar sig nog bäst i det fria. Även om nu just Minken inte riktigt hör hemma i den svenska faunan.

Hade äran att ha en mink hemma på besök för några år sedan. Så här betedde sig hon när hon blev uttråkad och inte fick utlopp för sina behov. Att vara mink helt enkelt.

soltuna
8/14/10, 12:10 AM
#3

#1 - #2

Okej, det hade jag nästan listat ut, i varje fall med att det är olagligt. 
Men värt att kolla upp!
Får återgå till mina illertankar istället.

JossanH
8/14/10, 12:11 AM
#4

Mink är ingen iller. Det är lite som att skaffa en varg istället för en schäfer. Det funkar nog utmerkt så länge den är liten men den är ett vilt djur och det kommer märkas..

Jag håller verkligen med om att minkar är helt underbara djur! Så vackra och jag tycker att minkar är finare än illrar tom. Men, men, jag skulle aldrig komma på tanken att ha en hemma. Som en iller fast tusen gånger värre. De har helt andra behov som de behöver få utlopp för.

Sajtvärd på Iller.ifokus

soltuna
8/14/10, 12:14 AM
#5

#4, att en mink inte är en iller har jag stor vetskap om. 
Jag ville bara veta, då det var en rolig tanke och vore trevligt.
Mink och hermelin är mina favoriter inom denna familj!

Aviendha
8/14/10, 12:14 AM
#6

Det är olagligt att hålla mink i sverige (för annat än pälsproduktion) och om man ser till de rent praktiska aspekterna så kommer förmodligen inte en mink att kunna tillfredställas fullt ut även i ett hem.

Väl ett domesticerat husdjur istället.

Annons:
Theres
8/14/10, 12:16 AM
#7

Fast visst fan måste en mink må bättre av att vara sällskapsdjur än att bo på en farm? Kan man inte få rädda en liten farm-mink och ha den hemma på gården? :D

golf.ifokus.se

enbartmalin
8/14/10, 1:11 AM
#8

#7 Kanske bättre men fortfarande dåligt. Det är som för dig, slippa isoleringscellen men du är fortfarande i ett fängelse.

Hälsningar Malin

HannaM
8/14/10, 1:13 AM
#9

#7 Vad gör du om den blir dålig? Veterinärer får inte behandla eller ens avliva dom utan tillstånd från farmaren,

Theres
8/14/10, 1:17 AM
#10

Det var ju rent teoretiskt.

Så om en veterinär får behandla osv med farmarens tillstånd så skulle man ju rent teoretiskt kunna göra en deal med farmaren som man köper Minken av. Att han/hon tar Minken till veterinären vid behov.

golf.ifokus.se

enbartmalin
8/14/10, 1:22 AM
#11

#10 Du kan fortfarande bli anmäld och du kommer fortfarande ha en mink som alltid kommer må psykiskt dåligt.

Hälsningar Malin

Theres
8/14/10, 1:24 AM
#12

Fortfarande bara rent teoretiskt på hur man skulle kunna.

golf.ifokus.se

enbartmalin
8/14/10, 1:25 AM
#13

#12 Jag förstår inte hur man rent teoretiskt skulle villja kunna. Rent teoretiskt alltså

Hälsningar Malin

Annons:
Theres
8/14/10, 1:27 AM
#14

Folk vill olika saker. Jag vill ha en ekorre t.ex, och rent teoretiskt så skulle jag kunna köpt 2 när jag var i Spanien och haft dem i karantän och sedan tagit hem dem. Men det var inget jag gjort bara för att jag ville och kunde.

golf.ifokus.se

enbartmalin
8/14/10, 1:28 AM
#15

#14 Men det är också lagligt.
Dock är burkraven för dom 2kvm, alltså rimliga.

Hälsningar Malin

enbartmalin
8/14/10, 1:30 AM
#16

Det är skillnad på lagligt och olagligt, det är skillnad på mink och ekorre.

Och det kan göra som du sa importera, men det krävs tillstånd från JBV för att få dom genom tullen och det krävs tillstånd för att hålla dom. Inget man kan impuls shoppa(Bara så ingen får för sig det)

Hälsningar Malin

Theres
8/14/10, 1:33 AM
#17

Mjo. Men nu var det bara som jag tyckte. Istället för att göra som vissa gör och släpper ut farmarminkar så de blir påkörda osv för de inte vet hur de ska betee sig fria, så kunde kan lika gärna rädda någon och ha den på gården. Om man då gör som det stod i föregående inlägg… damm och grejer så det blir naturligt. Men vill du bli sur över tankar som inte ens är handlingar, så varsågod. Det är din energi du slösar.

golf.ifokus.se

enbartmalin
8/14/10, 1:37 AM
#18

#17 Tänk längre än näsan räcker och tänkpå att det faktiskt finns människor som kan sitta och överväga det du skriver, vilket är ren idioti.

Minkarna som sitter i bur bör avlivas, så även dom som släppts lösa.
En död mink lider inte, men det gör en mink som tvingas bo i ett hem eller i bur.

Hälsningar Malin

Theres
8/14/10, 1:38 AM
#19

Jag tror att folk kan tänka själva, och att om det är någon som är så dum så den gör handlig av detta, så har han/hon antagligen redan gjort det för länge sedan.

golf.ifokus.se

enbartmalin
8/14/10, 1:41 AM
#20

Det är dumt att tro så gott om folk.
Jag har sett ekorrar hållas i små hamsterburar av djuraffärs butiksbiträdeprivata hem, det kan man väl inte heller tro?

Hälsningar Malin

Annons:
Theres
8/14/10, 1:49 AM
#21

Ptja… djuraffärer är väl inte så mycket att lägga på pizzan? Det enda som finns där är ju inavel och för små burar, och då troligtvis även i ägarens hem ja.

golf.ifokus.se

Theres
8/14/10, 1:50 AM
#22

Dubbelt…

golf.ifokus.se

Aviendha
8/14/10, 12:51 PM
#23

#21 Men vad är det för skillnad som gör att folk som handlar i djuraffär inte är kapabla att inse att de ska ha vettiga burar men att folk som läser dina "förslag" här är kapabla att inse att det inte är särsklilt vettigt att ta hem en mink?

Som jag ser det så är båda sakerna möjliga för någon som är okunnig och/eller helt inte bryr sig och tyvärr finns det många av de sorterna.

Sarah
8/14/10, 12:54 PM
#24

Tessan, jag förstår vad du menar ;) teori versus verklighet.

enbartmalin
8/14/10, 1:03 PM
#25

#24 Jag förstår självklart också vad hon menar, men det finns nötter som kommer sitta och överväga det som "bara är hennes teori".

Det finns dom som inte tänker längre än näsan räcker eller som helt enkelt skiter i djurets välmående, även om Theres inte är en av dom.

Hälsningar Malin

Farwessa
8/14/10, 5:22 PM
#26

Nu kommer jag med lite teori…

Vad sägs om Sibiriska Eldmårdar? Kan man blanda/korsa/para (vet inte vad det heter) dem med tama illrar?

Farwessa
8/14/10, 5:23 PM
Annons:
Aviendha
8/14/10, 5:40 PM
#28

#26 Kallas inte den för sibirisk vessla med? Det är iaf en rak översättning av det engelska namnet och är det samma art så går det att hybridisera den med iller. Du ser ett resultat i denna tråd, #8-10.

[Sephrenia]
8/15/10, 12:38 AM
#29

Kan man öppna minkfarm för 2 minkar med stora utehägn och damm utan pälsproduktion lagligt? Inte för att jag gillar att dom ska vara inlåsta men då kanske man kunde sno åt sig två stycken som annars skulle gå till en pälsmössa och därmed rädda dom.

Aviendha
8/15/10, 12:40 AM
#30

#29 Rent teoretiskt skulle det väl gå om man uppfyller vad som krävs för att få tillståndet man behöver. Vet inte vad som ingår i det dock.

[Sephrenia]
8/15/10, 12:42 AM
#31

#30 troligen att de måste bli mössa.

[Sephrenia]
8/15/10, 12:42 AM
#32

#30 troligen att de måste bli mössa.

JossanH
8/15/10, 2:27 AM
#33

#29 en sådan dröm föddes i mitt huvud för många år sedan. Sedan la jag ned den då jag trodde minkfarmarna skulle vara nedlagda för längesen.. Fel av mig.. Det blev blått för 4 år sedan :S

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Sephrenia]
8/15/10, 3:14 AM
#34

#33 iden är ju inte helt galen.

Annons:
Theres
8/15/10, 11:13 AM
#35

#34 Jo det är den ju… när jag kom med en liknande idé tidigare i tråden så fick jag mejl om att jag var puckad som skrev ut den idén här…

golf.ifokus.se

enbartmalin
8/15/10, 11:41 AM
#36

#35 Att jag ens orkar disskutera med dig igen.
Jag har inte skrivit någonstans att du är puckad, om du anser det får du nog läsa mitt PM igen.

Jag påpekade precis det som jag påpekat senare igen i tråden.
Att du borde tänka längre än näsan räcker och att det faktiskt finns idioter där ute som inte täker rent "teoretiskt" som du.

Om du läser fram något mellan raderna i mina texter får det stå för dig, men jag har aldrig skrivit att du är puckad eller liknande.

Hälsningar Malin

enbartmalin
8/15/10, 11:49 AM
#37

Jag har gett upp med att får er att inse och jag hoppas verkligen inte det sitter en korkad person som överväger erat tänkande och att en mink slutar upp i en lägenhet då alla inte tänker lika sunt om ute häng och på minkens bästa.

Det finns människor som endast läser "Köpa mink från faramare" och struntar blankt i allt annat ni skrivit om att tillgodose deras behov.

Men men, detta är ett forum och ni får disskutera vad ni vill.

-Lämnar tråden-

Hälsningar Malin

Aviendha
8/15/10, 12:38 PM
#38

#35 Jag frågade dig om skillnaden som jag inte själv tyckte var uppenbar - ingen pockoförklaring. Sen så är det en skillnad på att skaffa tillstånd och hålla mink eller att fixa lös en olagligt.

Theres
8/15/10, 1:35 PM
#39

#38 Men du har inte heller skrivit massa PM till mig va? Så det var kanske inte dig jag pratade om?

"Jag antar att du inte inser vad du gör?
Sätt inte dumma ideér i korkade människors huvuden.
Du har verkligen inte satt dig in i djurvärlden, du har inte sett något med tanke på hur naiv du verkligen är." - översätter jag lätt till att hon menar att jag är puckad som skrev det jag skrev.

Puckad - Någon som är väldigt dum och osmart.

golf.ifokus.se

LinaIsabell
8/15/10, 1:40 PM
#40

#35 Även jag tycker det är en viss skillnad med att ha en olaglig mink i lägenheten, och på att rädda en mink och ha den i en stoor inhängnad som liknar dess naturliga miljö. 

Minken i lägenheten kommer ju må nästan lika dåligt i en lägenhet, och människorna blir ju ett stressmoment eftersom de är solitära djur som hos de flesta farmare inte alls eller knappt fått mänsklig kontakt.

Minken i utehägnaden kommer må bättre, den får leva fritt, fast dock inte lika stor yta som fritt, och den behöver inte dö av svält om den inte lyckas jaga eftersom man matar den.

Dock förstår jag att ditt tänk var teoretiskt, och inte något du faktiskt tänkt eller vill göra i praktiken, och teoretiskt sätt hade det ju fungerat, förutom att Minken förmodligen teoretiskt sätt hade mått dåligt av att bo i en lägenhet med massa främmande större arter (människor).

enbartmalin
8/15/10, 1:58 PM
#41

#39 Du kanske ska lägga till att du satt ihop olika PM till ett och det du själv skrivit?

Jag har kallat dig Naiv och det är allt.
Naiv = Godtrogen, Blåögd.

Så jag förstår fortfarande inte hur du komemr fram till att jag kallat dig puckad?

Hälsningar Malin

Annons:
[Sephrenia]
8/15/10, 2:03 PM
#42

Kjäbbel, as always ^^

Sarah
8/15/10, 2:06 PM
#43

Ärligt, nu fånar ni er, jag skulle hemskt gärna ha en leopard, i teorin, drömma får man. Inget att göra så stor grej av. Hur många skulle ens kunna få tag på en mink? Lyckas man så inser man snabbt att det inte går.

[Sephrenia]
8/15/10, 2:08 PM
#44

Som Sarah säger var diskussionen, enligt vad jag uppfattade det som, bara tankar och ingen mening och därav ingen idé till tjaffs.

Hade jag fått göra dröm till verklighet så hade jag haft en utter i badkaret.

enbartmalin
8/15/10, 2:12 PM
#45

Problemet är inte att ni drömmer, problemet är dom som gör drömmar till verklighet.

Fennec fox är olaglig i sverige, ändå upphittades en rymd sådan, någon som uppenbarligen smugglat in.

Man får inte ha primater eller halvprimater i sverige, det finns ändå dom som har.

Man får inte ha svenska vilda djur, det finns ändå dom som går och plockar in.

Alltså, problemet är inte att drömma om det, problemet är att ni ger folk som kan tänka sig att göra verklighet av drömmen tips på hur dom ska gå tillväga.

Hälsningar Malin

[Sephrenia]
8/15/10, 2:18 PM
#46

#45 Aha, om det är nu det du vill komma framtill att inte sätta griller i huvudet på folk så säg det, jag uppfattade inte innan att det var ditt motiv till att puscha oss baklänges i teroins namn. Utan att fördömma de som är så knäppa som tar in olagliga djur och vi som kunnas tänka falla över till denna sida. NU förstår jag ditt uppsåt och känner att diskussionen är färdig för min del.

Theres
8/15/10, 4:07 PM
#47

#40 Jag har aldrig pratat om att en mink ska bo i en lägenhet? Inte ens jag själv skulle få för mig att bo i en lägenhet.

golf.ifokus.se

JossanH
8/15/10, 6:22 PM
#48

#45 Och om man fortsätter på din bana så har du nu sagt att det faktiskt är fullt möjligt, men olagligt, men fullt möjligt att både ha fennec fox, primater och halvprimater hemma i Sverige.. Uppmuntrat någon till att skaffa det kanske?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Jonesponeshej
1/27/17, 6:42 PM
#49

Har du fortfarande kontakt med hon i Norge?

Upp till toppen
Annons: