Annons:
Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 4556 ggr
sarae
2011-01-22 11:19

Tips på aktivering!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många gånger räcker det inte enbart att leka med illrar eller gå ut och gå för att verkligen aktivera dem. De behöver även ibland få tänka till lite…. eller ja.. åtminstone mina småttingar… så jag tänkte tipsa om lite aktiverings saker som är enormt uppskattade här hemma ;)

Annons:
sarae
2011-01-22 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så häääääääär kul är det!

sarae
2011-01-22 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

ett annat "spel"

Har en hel låda med olika aktiverings leksaker och "torrfoder bollar", (samlar på mig allt jag hittar som kan funka för iller),  som jag plockar fram när de har tråkigt eller verkar understimulerade, alternativt kör vi med korta klickerträningspass. De som ibland kan bli lite väl pestiga och börja kivas och bråka här hemma slutar i de flesta fall direkt att jaga varandra om dessa leksaker dyker upp. T.om de som inte är de bästa vänner kan gemensamt stå och sysselsätta sig med dem i evigheter utan att grina till på varandra.

Hayley
2011-01-22 11:28
#6

you´re so clever! tänke köpa sånna till våran hund här hemma men hade ingen tanke på att pälsarna kan andvända dom med. btw, hur mycket IQ krävs för att illern ska förstå den? undrar om jag kan få inka att förstå den, ellero m jag ens kan förstå den själv :P

Annons:
sarae
2011-01-22 11:32
#7

#6 tja.. Amor har IQ fiskmås… och han är väl den som är mest "på", det tog en liten stund för honom att klura ut det hela men nu sysselsätter han sig i evigheter. Mina smarta barn fattade direkt hur det gick till, men uppskattar det precis lika mycket. Den första prylen har 3 olika lekar som möjlighet, och det är lite olika svårighetsgrad på dem. Så länge man har någon typ av godis som de motiveras av är det inga problem. Men t.om mina som vägrar allt godis är framme och petar och buffar på den… de får bara ingen belöning ;)

Hayley
2011-01-22 11:50
#8

#7 nice =) hehe har en känsla av att jag kommer tycka den är mycket roligare dock =/ mohahaha

[AlltIEtt]
2011-01-22 11:55
#9

Var har du fixat dom leksakerna och vad är det för något ? Det ser ju väldigt roligt ut Skrattande

Har du fler aktiveringstips ?

sarae
2011-01-22 12:13
#10

#9 det finns mängder av dem ute i handeln. Den första finns te.x här… upptäckte tillm itt stora förtret att dne här kostar mindre än hälften av vad jag betalade :P

http://www.zoowebben.se/mind-games-dogit-aktivitetsleksak-p-1002-c-168.aspx

Den andra är nått man fick på köpet när man köpte hundfoder (jag bad om att bara få köpa spelet)

Annars har Nina ottosson väldigt mycket kul. Själv väljer jag helst dem i plast då de är lättare att få rent om inte annat samt att de inte är så tunga.. och det blir inga gnagmärken i trät :P

http://www.nina-ottosson.com/Hem.htm

Aktiveringsbollar hittar man av alla olika slag i de flesta djuraffärer, jag har måde från Nina ottosson och en rad annat-

En annan uppskattade aktivitet är det här (OBS känsliga varnas, därför lägge rjag bara in en länk… möss + kycklingar på bilderna)

http://www.facebook.com/album.php?aid=161475&id=503807920&l=4d4744d4b6

I övrigt är inte illrar så speciellt svåra att aktivera, nya saker uppskattas alltid, men ja.. oftast inte det vi köper ;) En ikea kasse där man kastat in lite godis eller något med en spännande lukt kan sysselsätta dem länge, man kan göra egna aktiveringsleksaker genom att stoppa godis i en tom petflaska, eller en toalettrulle man viker in kanterna på (se upp med små illrar som faktiskt kan fastna och kvävas). Agnsill eller tex. gurkbitar, eller iskubstärningar som består av fruset nötblod i en badbalja att fiska i, grävlåda där man byter ut materialet då och då samt endast tar fram ibland (nyheter = stimulans… finns saken alltid på plats så är det inte så berikande längre), släng in några nävar med löv. Knyta små påsar av kaffefilter med godis i som man hänger upp, spara tomma Mc-donalds påsar och göm spännande/goda saker i dem. På djurparker lägger de ofta ut sådana påsar med lite kryddor av olika slag i för att berika genom lukt, eller bara pudrar lite här och var som ett lukt spår (kanske inte så kul i lägenheten dock!) Har man andra djur som te.x gnagare kan man ta en näve av deras bottenmaterial och ge till illrarna i grävlådan t.ex. (förutsatt att man har friska gnagare). Är man kreativ och har mycket fritid kan man bygga hinderbanor eller lekplatser av gamla kartonger, rör etc, som man ger dem tillgång till under en kort period innan man tar bort det. Nästa gång man te.x vart på ikea bygger man en ny… osv. Innan man åker och pantar samlingen med petflaskor kan man slänga ut alla på golvet och låta dem leka en stund… även här kan man fylla vissa med godis och andra inte.

Har man tillgång till illersäker utegård/balkong eller rum som är enkelt att städa av kan man förutom som i länken hänga upp mat i snören även spika fast större köttbitar som te.x ett helt kycklingskrov (eller vad man nu vill.. kanske en hel gurka? :P) på en bräda och låta dem kämpa för att få loss bitar.

Sen nämner jag även klickerträning igen som ett oerhört bra sätt att sysselsätta dem. Man behöver inte ens lära dem några direkta konster, antingen använda det som ett sätt att arbeta bort icke önskade beteenden, eller bara köra enkel target-träning… så de blir tvungna att tänka och prestera något litet (och enkelt) för att få en godis.

Endast fantasin sätter gränser vad det gäller att komma på olika sätt att aktivera dem egentligen :D

kredka
2011-01-22 12:13
#11

Marshall bed bug play center - man får moderliga känslor när man tittar på sin pälskling som leker som ett litet barn :)

Välkommen till ferretplanet.se :)

HannaM
2011-01-22 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sen kommer mitt budgettips här också=)

En vattenbalja med en tallrik med godis som flyter runt.

Mindanao
2011-01-22 12:36
#13

Det första spelet kan jag verkligen rekommendera för katter också :) mina bara älskar det!!!

Annons:
[AlltIEtt]
2011-01-22 12:45
#14

sarae "10,

Det var värst , där fanns det grejer, ska nog investera i lite känns det som. Tycker det är svårt att finna något som illrar verkligen kan aktivera sig med utan att bita sönder det.

Har tappat räkningar på hur många strumpor vår tjej bitit sönder och toarullar körde vi med från början men det bet hon oxå i men vi ska se om vi finner något spännande i de länkar du sände.

sarae
2011-01-22 13:09
#15

#14 att bita sönder saker som inte är farligt för dem så klart) är även det en aktivering i sig ;) Sen som sagt… berikning är bara berikning så länge det är nytt och spännande eller dyker upp sporadiskt. Om jag lät mina aktiverisngprylar ligga framme hela tiden skulle de snabbt förlora sin funktion inom berikning och stimulans :D Så kortare stunder… då och då är att rekomendera! Låt henne leka med tex strumpor som ni rullat i gräset utanför, hängt på vädring, tagit med er i fickan en dag på jobbet (mums!) frys in dem en stund…gör vad som helst med dem som ger dem en annan lukt helt enkelt… låt henne leka med dem en stund. så fort hon tröttnar.. ta bort dem till nästa gång ;)

Ceciliaolucifer
2011-01-22 14:07
#16

WOW!

Vi hade mkt produkter från Nina O till vår stora vovve Pyret som vi hade. Grace som ärvde Pyrets saker hajjar nada. Så det är verkligen individuellt! Men Pyret älskade sina leksaker så jag rekommenderar dom varmt!

Ska leta efter sånna i plats på en gång :) Super tack för tipset!

Musiken
2011-01-23 16:00
#17

Har funderat lange pa att kopa sana dar aktiveringsleksaker for katter till illrarna, men inte vetat om de skulle uppskatta dem. Nisse alskar ju sina plingbollar och foderbollen, men Lars haller sig till sin repboll som han gnager pa.

JossanH
2011-01-26 00:06
#18

Har en aktiveringsidé som jag hoppas att jag kan få min kära pojkvän att hjälpa mig att bygga. Något som är smidigt att ställa undan och lätt att ta fram när man åker iväg och ska ha illervakt som inte kan vara med illrarna hela tiden.

Jag har en plan i min hjärna, hoppas den kommer ut och tar fast form inom snar framtid ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

terkina
2011-01-26 22:29
#19

#18 Jossan, de där va elakt! nu blev jag ju jättenyfiken! (du får se till att övertala den där pojkvännen snart, så att vi får se bildbevis! Flört)

Själv skulle jag vilja ha en låda med ett rör som man kan stoppa ner illrarna i när man ska ut genom dörren. Så pass långt rör så att det tar ett tag för dem att ta sig ut.
På så vis hinner jag ut med alla mina väskor och prylar som jag alltid måste släpa med mig, utan riskera att klämma tassar i dörren, eller komma fem minuter försent bara för att jag måste lura illrarna till något annat rum för att sen springa till ytterdörrn och stänga fort! (det är vid det tillfället man ofta kommer på att man glömt bilnyckeln på insidan och måste göra om hela proceduren igen Tungan ute)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

[AlltIEtt]
2011-01-26 22:36
#20

terkina 19,

Kan ni inte sätta upp ett hinder vid ytterdörren ? Ta ett bar träskivor och bygg dom som en fyrkant runt om dörren.

Annons:
sarae
2011-01-26 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Självklart måste ju vi ha en rosa aktiveringsleksak också ;)

JossanH
2011-01-26 22:45
#23

#19 Vi får väl se ;)

När vi ska ut genom dörren kör vi "slänga illrarna i soffan" innan vi går.

Sajtvärd på Iller.ifokus

terkina
2011-01-26 22:48
#24

#20 Men det är ju inte lika roligt Flört

Vi har grindar in till de andra rummen som vi spärrar för när vi har främmande som inte är så vänligt inställda till att få sina tår nypta i. Men att ha en sån vid ytterdörren skulle nog bara resultera i att jag kommer att bli förbanand över att behöva kravla över den med alla saker varenda gång jag ska ut och in genom den, så tyvärr skulle den nog bli kortlivad hemma hos oss. Glad Men tanken va god!

Det skulle ju inte vara så svårt att fixa det jag skrev om i tidigare inlägg heller, det finns ju många fina exempel på grävlådor här på forumet som skulle fylla funktionen kalas till exmpel. Det är väl mest det berömda arslet som aldrig lämnar vagnen skulle jag tro.Oskyldig

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

UlrikaD
2011-01-26 23:19
#25

In genom dörren har jag sällan problem men ut!!

Slutar med att man sitter i dörröppnings och hivar in illrar som curlingbollar över hallgolvet.Flört

Brukade köra med tricket ge grädde och sen springa, men de har genomskådat det för länge sen.

terkina
2011-01-27 11:11
#26

# 25 det är våra nu då; förut räckte det att vifta lite med mjölkförpackningen för att följa efter dem så man kan stänga kylskåpet i lugn och ro, men det ha de genomskådat också. Suck! Man måste vara kreativ och uppfinningsrik om man ska överleva som illerägare! :0P

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

ElinaPersson
2011-01-27 13:17
#27

Haha det låter precis som hemma hos mig :D Våran kille ställer alltid till med ett maratonlopp till dörren, tyvär brukar han vinna då man inte vill riskera att springa på honom… Det blir till att ta upp honom, placera honom 5 meter bort och sen försöka kuta igen.. Lyckas väll efter det 4:e försöket :D men det är lite sött faktiskt..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Annons:
HannaM
2011-01-27 13:41
#28

Illerbowling och en fot att försiktigt peta in med fungerar utmärkt här.

UlrikaD
2011-01-27 14:27
#29

#28 Jag tror jag behöver fler fötter.Tungan ute

Vosjes
2011-01-27 15:20
#30

#12
Jag har provat att ställa en flytande "skål" i en balja med vatten, jo visst min iller satte tassarna på skålen och slukade i sig allt godis på en gång sen avslutade han med en krigsdans i vattnet. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

UlrikaD
2011-01-27 15:21
#31

#30 Vattenbalett är ju också aktivering.Skrattande

Vosjes
2011-01-27 15:24
#32

#31
Vattenbalett! Haha! Nu fick du både mig och min sambo att skratta. Skrattande
Han tycker om när det plaskar i vattnet och han följer nästan alltid med in i duschen så han får hoppa runt och rulla,attackera och lägga sig rakt i plasket.

Vi har däremot ett par katter och en hund som aktiverar honom mer än dagligen.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

terkina
2011-01-27 17:04
#33

#22 Sara, du har så avancerade leksaker att inte ens JAG förstår hur de funkar, hur ska då illrarna klura ut det!? Tungan ute

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

sarae
2011-01-27 17:28
#34

#33 haha jadu. jag kan inte annat än säga samma sak… men ja… illrarna här hemma fattar utan problem… värre är det me dmig :P

Annons:
HannaM
2011-01-27 23:07
#35

#30 Ja alltså.. det är ju bara en del illrar som fattar att det inte är så bra att trampa i skålen. Jag hade tidigare bara provat med grabbarna (godis bara dom äter) och det gick fint. Sen la jag på godis som fröken skitfia klumpfot tycker om och då dränktes skålen på två röda sekunder. Hon ansåg nämligen att bästa sättet att få det man vill är att ställa sig i skålen…

Aviendha
2011-01-27 23:13
#36

#35 ..fast, det lilla problemet hindrar inte mycket egentligen, bara man har en tillräckligt motiverad iller Flört

HannaM
2011-01-27 23:14
#37

#36 Tro mig, det blir ett problem när det är sönderbruten vitabe man lägger i godisskålen, den löser ju upp sig! Försvinner ju för stackars illern.. haha

Aviendha
2011-01-27 23:19
#38

#37 Hahaha, fail! Let's bite blev lite slemmigt efter några minuter i blöt, men desto godare sade illrarna :P

MaaariaS
2011-01-28 21:56
#39

#21 Jättefint med rosaGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

emelieaxelsson
2011-01-28 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Köpte faktiskt ett sånt "spel" eller vad man ska säga, förra veckan. För 400 spänn! Och min iller fattar inte?! Eller så är hon så jävla smart så hon inte ens planerar att lägga ner tid på det!
Ändå tyckte jag att jag köpte det enklaste så att hon verkligen skulle fatta..

Provade även det där med vattenbaljan… fail. hahaha.
skrattar när jag tänker på de :)
Hon var för smart för skålen som det låg godis i, det slukade
hon upp på en gång. Så jag tog en liten kartongbit och la godiset på.

Det blev ju genast en utmaning, MEN! När hon väl fick tag i det så slängde hon ner godiset i vattnet och tog kartongbiten i munnen och sprang iväg med! VAFAN?! hahaha!
Kaxig liten dam…

[AlltIEtt]
2011-01-28 23:22
#41

Mr. Green

Annons:
JossanH
2011-01-28 23:48
#42

#36 Det räcker med att ha haft en iller hemma i en vecka för att man ska bli lite extra varm om hjärtat när man ser honom på film :)

#40 Hahahaha, kortongbiten var det ja ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
2011-01-29 00:17
#43

#40 Det är inte helt ovanligt att man får lära dem hur de ska interagera med ett aktiveringsspel, speciellt om det är första gången de dejtar ett ;)

Supergott godis och visa henne hur det fungerar. Vet du vad shaping är? Isf kan du ju använda det för att lära henne. Om inte så går det hela kort och gott på att man delar upp ett beteende i små, korta sekvenser. Går hon fram till det så får hon godis. Sen får hon plocka godisen själv från spelet (ogömt), sen får hon plocka godis från en gömma som hon kan se och komma åt direkt utan att behöva lösa något, sen så gör man det bara aningen svårare. Det måste inte vara just dessa sekvenser man delar upp det hela i, det var mer ett exempel för principen. Djur ger lätt upp om det inte fungerar och då är de sedan ofta mer ovilliga att testa det igen. När de fått kläm på vad de ska göra så kommer de ha enklare att förstå nästa aktiveringspryl man ger dem - de har förstått att det är ett problem som går att lösa för precis som oss kan de öva upp sin problemlösningsförmåga.

#42 Skrattande

Grodan
2018-07-26 10:20
#44

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: