Varför bryr ni er?
Ett återkommande fenomen i illervärlden (förmodligen överallt) är den oerhörda förmågan att bry sig och lägga sig i hur andra handskas med och har sina illrar. Varför?
En helt normal diskussion kan spåra ur totalt efterom A blir förbannad på B som klipper sina illrars klor på ett annat sätt än A gör. Patetiskt? Yes!
Vi är alla samlade på detta forum för att vi har ett gemensamt intresse: illrar! Dock kan jag inte se hur denna gemensama nämnare skulle kunna betyda att vi måste göra alla saker likadant.
Vi kan ju alla vara överens om att den stora majoriteten (alla?) på detta forum håller sina illrar alldeles lagligt och alltid vill deras bästa. Men varför (?!) ska de olika uttryck som detta tar sig skapa bråk, tjafs och motsättningar?
Hur kan det betyda tredje världskriget om någon väljer Ferret Complete istället för Vitalin och vice versa? Varför är det fel att någon har sina illrar ute bara för att en annan inte har det? Varför ska nån stackare lynchas för att denne (på uppmaning!) väljer en uppfödare hon eller han trivs med bara för att det inte är samma som man själv valt?
Så jag har ett tips/råd/förslag: Tagga ner! Ingen på detta forum är ute efter att skada sina illrar! Låt oss ha våra illrar på vårt eget sätt och vänd inte upp och ner på världen bara för att någon väljer att inte ge sin iller vetegroddsolja.
tummen upp! mycket bra skriver LinLin!

Varför tycker du/ni att det är mycket tjaffs på det här forumet, tycker det är ett av de lugnaste forumen jag någonsin varit på.
#2 Möjligen för att du råkar tycka som majoriteten av medlemmarna här och jag är en del av minoriteterna och får ofta mothugg när jag berättar hur jag gör. Vad tror du?
Men just nu är det Åsas tråd "Lämnar iFokus ett tag" som jag främst tänkte på. Den börjar med att hon berättar att hon ska ta en paus eftersom saker är jobbiga just nu. De sista inläggen i tråden handlar om burar och deras vara eller icke vara. Vad har det med saken att göra?iFokus ett tag. Skapat: 2008-03-03 22:28:56" rel="noopener noreferrer" target="_blank">

Har några teorier om varför vissa tar åt sig så lätt.
En illrar, precis som ens barn, ligger en väldigt varmt om hjärtat. Man gör med största sannorlikhet sitt bästa efter sin egen förmåga. när då någon kritiserar ens sätt att sköta ens illrar/barn/djur så tar man lätt åt sig och ser det kanske som en pik på ens person och att man är en "dålig mamma". man kanske inte vet om att man reagerar så, men följden blir denna, dvs att man försvarar sitt uppförande/sin uppfostringsmetod/sin iller in i det sista oavsett hur rätt/fel man än har.
En annan sak som såklart påverkar de som besöker detta forum ofta, är att när man varit här tillräckligt länge så börjar man känna de flesta. inte så mycket eller så personligt, men man anser sig ändå vara "en i gänget". Om då någon kritiserar en så tar man det kanske som "mobbing" även fast det bara är ett snällt påpekande eller en livlig diskussion. man tar det personligt helt enkelt eftersom det är en "respekterad forumskamrat" som sagt det.
En tredje sak kan vara att de som är nya, eller inte känner att de hittat denna känsla av att vara en i iller-gänget, känner sig kanske utanför och tror därför att alla andra är emot en. De har inte heller lärt sig hur vissa skriver (vissa uttrycker sig hårdare/klantigare än andra utan att mena något illa) eller hur detta forum funkar än.
helt enkelt, vi är flockdjur. när någon sticker ut för mycket med sina åsikter så hoppar resten av flocken på den svage. Enkel grupp-psykologi. Den svage sticker svansen mellan benen och ger sig (lämnar forumet) eller så reagerar den med ilska och bits (är allmänt otrevlig, väljer klantia ord och är spydig på forumet). Flocken som "hoppat på" den svage förstår kanske inte att den gått över gränsen, eftersom "alla andra" också tycker likadant.
Så vad ska man göra? Antigen joinar man flocken och rättar sig i ledet. Tråkigt…. Eller så inser man att man är en "outcaster" och försöker att inte ta åt sig när anfallet kommer, för förr eller senare kommer någon tycka annorlunda än du. Men man bör ändå inse att man kan vara vänner med sin fiende i en annan tråd. har flera personer här inne som jag tyckte var idioter i början, men som jag nu respekterar för sina åsikter, även om de är skilda från mina… Säkert många som tycker jag är en idiot ibland med, men det skiter jag i…hehehe… take me as I am! :)
#4 Jag tror du har absolut rätt i allt du skriver. Men jag tycker ändå det är fascinerande att folk faktiskt tar åt sig så otroligt. Som sagt, vi vill alla våra illrars bästa och tror ju att vi gör det. Så varför denna ilska om man blir ifrågasatt?
/Fröken Outcast

Haha jag har märkt det!! Jättebra skrivet LinLin!!
#1#6 Tack 

Tror mycket också handlar om att det är väldigt många unga som skriver här på forumet. Som ung har man ofta lättare att tända till enligt min erfarenhet. Jag har varit en av dem och det kan jag erkänna. Jag har gått lite väl långt i vissa diskussioner…
Jag har därför lovat mig själv att försöka bättra mig. Att tänka en extra gång och acceptera att vi har olika syn på avel och djurhållning. Det leder ingen vart att brusa upp sig i onödan.

super bra skrivet LinLin alldeles för mycket tjaffs på forumet. men det mesta gäller burar anser jag och det är ju olagligt att ha illern i bur om buren inte är 5kvadrat.

Bra skrivet! Jag orkar inte längre sätta mig in i dom diskutionerna, för om jag gör det så tar det så otroligt på krafterna plus att man mår så dåligt. Så på siståne har jag knappt orkat läsa vissa trådar, tycker jag har viktifagare saker att göra. Hoppas det blir bättre stämmning här inne snart.=)
Jag var på utställningen i Älvkarleby och tyckte det var fantastiskt. Har aldrig sett så många mysiga illrar på en gång. Har ingen själv. Men upptäckte att de var ganska fantastiskt underbara djur. Så nu har jag läst en hel del på den här sidan. Trevliga, lärorika saker som gör att man kanske ska skaffa iller och andra saker som gör att man inte skaffar en iller.
Det här ni skriver om ovan beror på ett fenomen - och nu trampar jag i klaveret - fruntimmer

#10 håller med dig där lite gramnn jag skummläser många trådar och jag har till och med börjat skippa att gå in på trådar som verkar roliga med bilder och tävlingar med mera men orkar inte bry mig längre direkt. går mest in här och svarar på alla pm jag får

#11> Fruntimmer är nog 95% av problemet, det erkänner tom jag som fruntimmer… hahaha… Men några karlar är även med i klaveret då och då, det är bara det att de är så få här på forumet. :-o
Jag såg ju på utställningen killar också med iller. Se till så fler av dem går in och skriver mer. Ja nu är ju jag här också.
Sköt om er

Jag tog upp det i en tråd i helgen…
Tycker oxo det e trist att människor lämnar forumet.
Försvinner en massa kunskap ideer då…
Trist…

#13 nejdå. Vi finns men vi håller oss i skuggan när det blir hett om öronen ;)
Men skämt å sido. Jag har själv av egen erfarenhet tyckt att när man ställer en fråga eller diskuterar så blir det jordens undergång diskution där folk blir sura och snea. Så kan inte göra mer än att hålla med om att folk borde ta tre djupa andetag och tänka om ibland ;)
Jag bryr mig om jag tror en ägare inte sköter sitt djur rätt pga okunskap. Men jag beter mig inte oartigt för det. En upplysing om hur man kan göra istället och varför.
Sara

#17 jo precis bättre att ge tips än att bara gorma och skrika på personen
Precis och så ge en anledning till varför man anser att sitt eget sätt är bättre för djuret.
Då blir det inte "Jag vet bäst!" utan det ges en orsak till varför man bör ändra sitt agerande.
Sara

#19 jo precis men så funkar inte dom flesta på detta forum