Annons:
Etiketterutställningarmässorträffarartiklar
Läst 14297 ggr
VeronicaKahlbäck
2014-09-10 06:41

Det här är Mälarillern!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Bakgrund:

Mälarillern gick av stapeln första gången i mars 2013 efter ca 7 månader av planering.

Det började med att ett helt gäng iller-entusiaster skojade om att göra en egen utställning - eftersom det vid den tidpunkten inte fanns några aktiva arrangörer av detta i Sverige.

Skojet blev till allvar och efter många idéer och tankar från flera olika människor slutade det i att det var en grupp om tre tjejer - Erika, Erika och Sara - som drog det slutgiltiga strået till stacken och hamnade som arrangörer av den första Mälarillern-utställningen 2013.

Vår målsättning:

Vår inspiration har alltid varit att kika på de bästa delarna av utställningar vi själva besökt, göra en mix av dom och till slut sätta vår egen prägel på det.
Därför har vi under årens lopp synat utställningar i sömmarna och med lupp undersökt dom in i minsta detalj för att ta tillvara på alla russinen i utställningskakan. Med stor kärlek och respekt till våra föregångare har vi både försökt vara copycats och nyskapare på en och samma gång.

Vår vision är att årligen arrangera en mysig utställning med trevlig atmosfär där alla känner sig välkomna - veteran som nybörjare. Med tanke på att utställningsdagen kan ha en förmåga att dra ut på tiden har ett av våra stora mål varit att effektivisera dagen, och även aktivera våra utställare genom olika kringaktiviteter, så att väntan inte ska kännas allt för lång.

Vi har bland annat haft några sidotävlingar som följt med från år till år, bland annat 'Bästa bur-inredning', Skattjakt och fototävling, för att nämna några.

Första Mälarillern 2013:
Ni som varit med och arrangerat något någon gång, eller kanske bara varit värd för ett större kalas eller träff, vet att det är mycket som kan gå fel under resans gång. Det var något vi verkligen fick testa på inför den första utgåvan av Mälarillern. Allting som möjligtvis kunde gå fel gjorde det.

Lokalen vi skulle hyra hade ingen el förrän ett par dagar före utställningsdatumet, statyetterna hann knappt fram i tid, katalogtryckningen strulade så vi fick ringa in ett tryckeri akut dagen innan utställningen, domarnas flyg blev bokade från fel land, tyget som vinsterna skulle tillverkas i räckte inte till och just det tyget var slut i alla butiker i hela Sverige - och så vidare.

Men skam den som ger sig, tänkte vi, och höll seglet i topp under hela resan ändå.

Med facit i hand är vi glada att alla dessa saker hände då på vår första utställning - för nu har vi provat på alla dom här djävulstygen och tänker banne mig se till att undvika dom till kommande utställningar! :)

Mälarillern idag:

I dagsläget är vi mitt uppe i anmälningar, planering och förberedelser inför Mälarillern nummer tre som går av stapeln i februari 2015. Sedan förra året har vi landat lite mer i våra roller som arrangörer, vi vet vad som ska göras och när det ska göras (vi springer heller inte runt som yra höns på utställningsdagen längre ;) ), vi har hittat en toppenlokal i form av en ljus och rymlig idrottshall med anknytning till både flera städer och Arlanda flygplats.

Vi har hittat ett koncept som vi är stolta över - både som det ser ut idag, och som vi också känner går att utveckla -  så att vi hela tiden blickar framåt och blir bättre och bättre för varje utställning vi planerar och genomför. 

På vägen har vi också hittat nya bekantskaper och en vänskap oss arrangörer emellan som verkligen är värdefull.
Många sa till oss när vi började planera att vi skulle vara försiktiga och tänka igenom både en och tre gånger så att vi är överens om bland annat ansvarsfördelning och att vi med största sannolikhet kommer att bli osams och aldrig vilja ha med varann att göra igen.

Visst har det hänt att vi blivit oense under årens lopp och haft rejält med olika åsikter om saker och ting.

I slutändan slutar det dock alltid med att vi känner en enorm kärlek till varandra och tacksamhet att vi faktiskt fått göra den här resan tillsammans.

Idag är vi arrangörer väldigt tacksamma över att det där skojet i augusti 2012, om att göra en egen utställning, blev till allvar - för det allvaret har gett oss så mycket skoj sen dess. :)

För att knyta ihop säcken så vill vi bara säga att det vi är allra gladast över, vad gäller själva utställningen, är att vi har ett helt gäng med återkommande besökare och utställare som också tar med sig nya vänner och bekanta år för år.

Att Ni, kära utställare, vill komma tillbaka gång på gång - det är den bästa kritiken vi som arrangörer kan få - och det värmer ett arrangörshjärta mer än något annat.

Vill Ni veta mer om oss, om hur utställningen går till, eller helt enkelt anmäla Dig till utställningen?

Gå in på vår hemsida:
http://www.malarillern.com
eller gilla vår FB-sida 'Mälarillern'
Såå, vi hoppas att vi kommer att få träffa Er på plats igen, eller för första gången, i Kolstahallen i Märsta den 28:e februari 2015.
Tills dess - ha det fint!
/Erika, Erika och Sara
Arrangörer av Mälarillern 2015

För den som fått mersmak men funderar på hur det egentligen går till på den stora dagen så kan man läsa mer här: Att ställa ut sin iller

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
FerretCrow
2014-09-20 12:29
#1

Vilka kommer?

illernettan
2014-09-20 12:51
#2

Alla åtta Hillbiörns gulliganer 😃

Musters Parzival: Pazi,  angora, pastell, veteran.

Bonitas Charisa Amitola of Indianferret: Tulo, korthår, viltfärgad, senior .

Raggarillerns Chevrolet: Chevy, korthår, black self, senior.

Hillbiörns Pazzulos Zpirulina: korthår, pastell, senior.

Mahant Frezia Przystan: LilleMann, korthår, pastell, senior.

Hillbiörns Tangolinas Seraphina: angora, pastell, seniro.

Hillbiörns Zpirhamas Chackamankabudibaba: Chucky, angora, pastell, junior.

Norrskenets Elvira Fattigan: korthår, pastell, junior.

Helt otroligt att Pazi redan blivit veteran. Känns som om det var igår jag hämtade honom i Köpenhamn.

Undrar om jag behöver införskaffa en transportbur till?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
2014-09-20 13:32
#3

#2 haha ja du bör ta med ett gäng frambärarburar eftersom du har både olika åldrar, färger och pälslängder. Har man illrar i samma klass försöker vi så gott det går att placera ut dom lite så dom inte är precis efter varandra. Men det är inte alltid det går och sedan beror det på om det är flera klasser uppe samtidigt.

IzzyR0xx
2014-09-20 15:27
#4

Härifrån kommer mina tre sötnosar

Midnattssolens Flinga "Aimée" , hona, korthår, viltfärgad (född 2011)
Midnattssolens Athena "Blaze", hona, korthår, viltfärgad (född 2012)
Norrskenets En-Dum-En "Luffy", hane, korthår, pastell (född 2014)

Hur många frambärarburar kan jag tänkas behöva?


JossanH
2014-09-20 19:32
#5

Härifrån kommer Norrskenets Sunny, Marcello Albino, korthår, veteran Midnattsolens Rimfrost, Vicente Viltfärgad/övrig färg, tomte, senior.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2014-09-20 19:56
#6

#2 Får väl skura ur den jag har till och från uteburen. Eller fråga en vän om jag kan få låna en 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
FerretCrow
2014-09-20 20:37
#7

Ja det kan vara en ide att ta med sig burar så man klarar sig. Vi har ju skrivit detta på hemsidan oxå då det kan hända att domarna vill få in alla högre recalls i burar.

Upp till toppen
Annons: