Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1716 ggr
Grodan
2017-07-26 22:25

Hur gick det med chip-kastreringen?

Nu borde man kunna se lite resultat, om hur det blev när man valde att kastrera sina illrar kemiskt istället för kirurgiskt. 

Förblev de friska och fina? Gamla?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Bogey
2017-07-27 08:54
#1

Bogey - hane, 20080713, chippad sen första brunst. 5 år 9 mån cancer i levern.

Imie - hona, 20100507, chippad sen första brunst. Still going strong.

Ford - hona, 201405xx (dålig koll 😞 ), chippad sen första brunst. Still going strong.

JossanH
2017-07-27 13:43
#2

Ingen av mina som chippkastrerats har fått binjuresjukdom vad jag kunnat märka iaf. Dock hade alla 4 lyckats få insulinom innan jag fick ta bort dom.. Den ena med leverproblem som gjorde att hon inte tålde kortisonet så att hon inte gick att behandla utan fick tas bort kort efter då hon inte mådde bra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Grodan
2017-07-29 22:26
#3

#1 Tack. Imie är 7 år och fullt frisk alltså? Fin i pälsen osv?

#2 Ah, vad skönt att de inte fick det. Men attans för insulinom. Hur gammal blev den äldsta?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

JossanH
2017-08-01 09:17
#4

Alice var nog lite drygt 6 år tror jag. Lily var drygt 5 och Vicente 5,5 år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2017-08-01 14:17
#5

#3 Fullt frisk och fullt frisk, beror på vad du menar. 

Vi var lite oroliga för henne förra året och ultraljudade henne och hon har en cysta nära bukspottkörteln. Den hade dock väldigt liten blodgenomströmning så vetten trodde inte det var en malignt cysta. Dessutom satt den knepigt till så vetten ansåg att en operation skulle göra mer skada än nytta.  

Hon är ju inte riktigt lika aktiv som förut och hon börjar bli lite grå i pälsen vår tant. Hennes päls är heller inte lika blank och len som Fords, men det har den i.o.f.s. aldrig varit. 

Sen behöver hon en munsanering, vilket ska fixas så snart  semestertiderna är över så det går att få en tid hos en vettig vet. Men förutom det verkar hon OK.

zickan
2017-08-01 23:11
#6

Helt okej ändå. Som uppfödare är det väldigt skönt att ha ett alternativ även om  det inte alltid funkar efter det släppt. Som ägare är jag rätt glad för att det finns något som går väldigt fort att fixa. Inge operationer, onödig sövande, inge stygn som behöver hållas koll på. Mindre komplikationer. 

En honan blev 8 år, hade dock gått med insulinom ett litet tag.  En hona avled runt 6 år. Tror det var insulinom det med. Bodde inte här pga bråk med tillfällig fodervärd som gav bort henne och nye hemmet vägrade ge åter.
Äldsta här hemma med kem chipp är 8 år nu. Sedan 4 år och yngre. Alla ännu synligt friska. Kiba har tappat lite tänder, blivit lite magrare, får längre päls med åren. Och i dag var första gången jag sett att hon varit lite stel efter ha sovit. Skall på årskontroll. Bara hoppas det är åldern som spökar lite och inget annat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Grodan
2018-03-30 22:08
#7

Låter rätt ok. Inga direkta Wiiihaaaskutt gör jag men ändå…😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
2018-10-18 16:04
#8

Kiba hade bra värden på sin kontroll i Augusti. Fullt frisk hela livet. Men nu orkade inte kroppen med. Så vad äldsta blivit här hemma med chip kastrering är nu 9 år 4 månader.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
2018-10-27 11:58
#9

Enligt Marianne Tornvall är det en tydlig skillnad. Jag tänker att hon brukar ha bra koll.

JossanH
2018-10-27 13:53
#10

#9 du menar med tanke på binjuresjukdom eller rent allmänt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2018-10-27 14:35
#11

Ja exakt, med tanke på binjurar

Upp till toppen
Annons: