Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1070 ggr
erejser96
2017-07-17 17:50

Orijen pris höjning! Annat foder ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läs gärna vad jag skrivit på bilden. Tips uppskattas.

Annons:
VeronicaKahlbäck
2017-07-18 15:00
#1

https://www.zoo.se/orijen-cat-kitten-3-fresh-meats.html Finns lite olika varianter hos lite olika återförsäljare med varierande priser. Bara googla på 😊

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Bogey
2017-07-18 17:13
#2

Animail.se  tar 659 :- för 5,4 kg.  eller använd Pricerunner.se för bästa pris.

Annars har Animail.se REA på Carnia Lynx just nu, 5 kg för 399 :-. 

Körde själva med Carnia tidigare , men 5 kg var lite stor förpackning för våra 2 illrar då vi halvbarfar. Bäst före hann gå ut innan vi gjort slut på påsen så vi bytte till Orijen då det finns på 2,27 kg påsar.

illernettan
2017-07-18 18:01
#3

Själv ska jag fasa ut Orijen mot Pure Natural Grainfree Chicken Kitten. Vet att köttprocenten kanske inte blir så hög men eftersom jag ger kött bredvid så jämnar det ut sig. Blev lite förgrymmad på Orijen som höjer priset men sänker vikten. Det går ju åt 6,8 kilo i månaden till mina sju..

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

zickan
2017-07-21 09:19
#4

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mixxy
2017-07-27 09:29
illernettan
2017-07-27 13:06
#6

#5 Men där har du ju frukt i? Det är ju också mindre bra att ge dom…

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
illerälskaren
2017-07-28 09:45
#7

jag ger ett bra foder från en lantbutik nära oss och det är 100% kött alltså inget vete korn eller så. tyvärr har han flyttat sin butik men problemet e att man iprinsip aldrig hittar samma foderBildresultat för fresh market now cat food så här ser det ut rekomenderar starkt men om illern ar lätt att sätta i halsen kanske man får blanda i nån sked bra blöt mat i skålen så att dom klumpar sig lite. (bara en tanke att man kan göra så)

Rebellkatten
2017-07-28 11:58
#8

#7
Det där fodret innehåller tyvärr väldigt hög andel ärtor som kan ge njurstenar hos iller.  Man brukar säga att helst ska de 5 första eller de 3 första ingredienserna vara köttprodukter för att det ska räknas som ett okej foder. 

Composition: de-boned turkey, potato flour, peas, potatoes,

pea fibre, whole dried egg, tomato, canola oil, flaxseed,

natural flavour, coconut oil, de-boned salmon, de-boned duck,

apples, carrots, pumpkin, bananas, blueberries, cranberries,

raspberries, blackberries, papayas, pineapple, grapefruit,

lentil beans, broccoli, spinach, cottage cheese,

alfalfa sprouts, alfalfa, calcium carbonate, phosphoric acid,

sodium chloride, potassium chloride, dried kelp,

dried chicory root, dried Aspergillus niger fermentation product,

dried Aspergillus oryzae fermentation product,

L-carnitine, marigold, dried rosemary.

illernettan
2017-07-28 16:28
#9

#7 Instämmer med Rebellkatten, det fodret går också bort för min del. Ärtor kommer alldeles för tidigt och det är alldeles för mycket "skräp" som inte illern behöver, alldeles för lite kött också.

Har pratat med ortens Arken Zoo och testar nu dras Pure Natural Kitten Grainfree Chicken. Innehåll: Kyckling 37 % (19 % färsk benfri kyckling, 18 % torkad kyckling), lax 28 % (16 % färsk lax, 12 % torkad lax), sötpotatis, kycklingfett, kycklingbuljong, potatis, laxolja, öljäst, mineraler, vitaminer, torkad morot, Yucca Schidigera -extrakt (190mg/kg). I %-sats: Råprotein 38 %, Råolja och råfett 18 %, Råfiber 2,3 %, Råaska 8 %, Vatten 7 %, NFE (kolhydrater) 27 %, Metaboliserbar energi 380 Kcal/100 g, Omega-6 2,46 %, Omega-3 0,81 %, Kalcium 1,55 %, Fosfor 1,10 %

Inga ärtor så långt ögat kan nå…kanske lite lite kött men eftersom jag ger dom kött vid sidan av så borde det jämna ut sig. För en 10 kilos säck så ger jag 749 kr.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Ang101
2017-07-28 23:52
#10

Måste bara tillägga att jag älskar er människor som verkligen engagerar er i vad ni ger era illrar. Att ni är så noga med innehållet till minsta procent. Känner mig stolt föredetta illerägare när jag ser detta <3

illerälskaren
2017-07-28 23:57
#11

blir så irriterad när han ljuger mig rakt upp i ansiktet och säger att det e 100 procent kött😕 aja… tack så mycket rebelkatten! ska genast byta foder så fort detta e slut bara några deciliter kvar.

Rebellkatten
2017-07-29 00:35
#12

#11
Tycker det var konstig marknadsföring isåfall då det står att det är utan spannmål. Men särskilt mycket kött var det inte i. Ska du byta foder är det bättre att du börjar blanda in nytt foder innan det gamla är slut för att slippa att illern blir jättedålig i magen. Det är vanligt vid foderbyte och därför är det bättre att byta långsamt.  ^_^ Lycka till.

illernettan
2017-07-29 08:20
#13

#10 Önskar jag var lika noggrann med mig själv som jag är med illrarna 😉

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
illerälskaren
2017-07-29 09:22
#14

ja det tycker jag ockdså det står liksom på framsidan. ja jag har alltid e plast påse på mitt rum med "resemat" till nemi fall att vi ska åka iväg så blandar med det. jag har för mig att carnia lynx var bra elleer så har jag blandat ihop det helt;) #12

illernettan
2017-07-29 18:27
#15

#14 Carnia Lynx är ett bra foder för iller men det som du visar på bilden i nr 7 är inte Carnia Lynx. Personligen tycker jag att bitarna är alldeles för små och är rädd för att illrarna ska sätta i halsen. Men det är jag det 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: