Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1044 ggr
Silveriller
2017-06-26 00:12

Illerbiten

Idag så blev jag biten av min fina Silver när hon fastnade i min tröj arm och inte kunde backa ut. Jag fick då några ordentliga kyssar på underarmen nära armbågen. Det gick hål på ungefär 3 ställen och det är nu svullet och gör väldigt ont när jag tar på det. Jag har inte fått någon stelkrampsspruta men jag tvättade såret med tvål och vatten. Jag tror inte att det är något allvarligt men jag undrar om ni har några tips till hur jag skall sköta om såret eller så.

Annons:
Vixxen
2017-06-26 00:18
#1

Är betten djupa? 

Tvätta med sårrengöring, typ Desivon/klorhexidin, koksaltlösning/NaCl eller utspädd Jodopax. 

Uppsök vårdcentral om rödhet/svullnad inte ger med sig.

LindaBlue
2017-06-26 12:51
#2

Jag hade nog låtit någon kolla på det, iom du skriver att det är nära armbågen, skador runt leder är inte att leka med. Hade faktiskt även kollat upp om du behöver stelkrampsspruta. Vet när Mara flyttade in hos oss, då hade hon gått ute ett tag och var vettskrämd, och satte sig därför fast med ett rejält tag i min hand. Jag ringde till vårdcentralen för att kolla om jag behövde göra något, och fick en sköterska som blev nästan hysterisk i luren och skrek att ja g måste komma in samma dag, även om de inte egentligen hade några läkartider. Lite överdrivet kanske, jag vet inte.

Grodan
2017-06-27 13:24
#3

Om man är snabb kan det räcka med att låta det blöda ut ordentligt och sedan tvätta såret och hela området med Desivon, klorhexidin, jodopax el dyl som används vid sårtvätt och är starkt desinficerande. Sedan är det bra om man lindar in handen, armen med en ren linda dränkt i samma medel och har på en stund.

Så gör jag vid djurbett - fast det var lääänge sedan - och slipper åka t farbror doktorn.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: