Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 797 ggr
Silveriller
2017-06-21 17:52

Inte lekfull

Jag köpte nyligen en 4 årig illerhona. Hon är jättesnäll o fin men hon är inte det minsta lekfull. Eftersom detta är min första iller så vet jag inte om detta är normalt, jag tänker att hon kanske fortfarande är lite stressad efter flytten men vi har haft henne i nästan 2 veckor nu och hon har anpassat sig bra. Jag har lagt in bollar och gosedjur i hennes bur men alltid när jag tittar till henne ligger hon och sover. Hon är ju lite äldre men hon är inte det minsta interesserad av några lekförsök alls :( hon tycker om att vara utomhus och då hoppar och skuttar hon men hon reagerar inte allt när jag försöker leka med henne, jag är rädd att hon får för lite stimulering när hon bara hoppar o skuttar när hon är utomhus.

Annons:
VeronicaKahlbäck
2017-06-21 19:23
#1

Om du menar att hon bor i en bur (dessutom olagligt) så beror det nog på det annars kanske hon bara behöver lite mer tid. Vissa illrar är busigare än andra.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Silveriller
2017-06-21 23:40
#2

Hon bor i en utebur ( något som hon är van vid sedan innan) där hon kan vara både inomhus och utomhus. Hon har sin korg och mat på insidan och buren har en area på 5,5 kvm. Jag har ute henne flera timmar om dagen då hon får gå fritt utomhus och även inomhus ( har henne dock mest utomhus eftersom att hunden och katterna är rädda för henne och att vi inte har "illersäkrat" vårat hus.) jag tror att hon får tillräckligt med fysisk stimulering jag tänker mer på om hon får tillräckligt med mental stimulering. Förut bodde hon hos en illeruppfödare men blev såld då hon var kemisktkastrerad, då bodde hon tillsammans med en annat iller i en slags kaninbur utomhus så hon är van vid att bo i utebur.

illernettan
2017-06-27 08:06
#3

Förmodligen har hon glömt bort hur hon ska leka. Har hon inte fått uppmuntran av ägarna tidigare så blir det lätt så att illern slutar leka. Det kan vara mindre lätt att locka fram beteendet men jag tror att med tiden och med din uppmuntran kan hon så småningom komma igång igen.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: