Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1029 ggr
LindaBlue
2017-06-06 17:12

Halsfluss/ streptokocker hos iller?

Mara började för ett tag sedan att låta lite lustigt, och eftersom hon hade lunginflammation i höstas blev jag rädd att det var det som var på gång igen. Enda illerkunniga veterinären hade superfullt, men klämde in mig för ett snabbesök för att lyssna så ljudet inte kom från lungorna, vilket det inte gjorde, utan längre uppifrån. Vi enades om att det kunde vara en vanlig förkylning, och kom överens om att avvakta och boka in ett besök längre fram om det inte gick över. 

Det gick någon vecka, jag hade en känsla av att ljudet inte försvann, utan snarare blev mer och vid fler tillfällen, t ex när hon åt, drack och ansträngde sig, jag noterade att hon slutade busa med sina små söta sylvassa bett. Kunde inte avgöra om det egentligen var nysningar eller hostningar (ska försöka ladda upp en video), så jvi åkte till veterinären igen, och han noterade också att hon lät ganska mycket, men verkar inte direkt allmänpåverkad. Vi bestämde oss för att söva henne (med gas,  hon har lite dåliga njurvärden) för att röntga och kolla i halsen, blodprov togs. Röntgenbilder togs på strupe och skalle, de visade ingenting, däremot långt bak, högt upp i svalget hittas en svullnad som bara precis syntes eftersom den satt dumt till. Vi bestämde oss för att sätta in antibiotika 14 dagar (Bactrim) för att se om det kan vara en infektion, men vet förbereder mig på att risken är ganska stor att det kan vara en tumör, detta pga av att blodproven inte visar något avvikande, och hade det varit en infektion tycker han att vita blodkropparna (om jag inte missminner mig) borde varit högre. 

Efter 14 dagar antibiotika (i onsdags) tycker jag Mara är markant bättre, hon låter lite, men inte alls lika mycket/ofta, vilket jag sa när han ringde. Nu idag tycker jag hon är ännu bättre, har tom börjat busa lite med tänderna igen, hör inget när hon äter, möjligen något litet "snork" emellanåt. Planen är att vi ska till vet igen på fredag, och ursprungsplanen var att om hon inte är helt besvärsfri så ska vi söva helt och försöka ta prov på knölen, men då måste hon intuberas, för det blöder tydligen mycket där. Funderar på om jag ska be honom bara söva med gas igen och titta ner i halsen och se om  den är  kvar, för hon är som sagt nästan helt bra. Nu till min egentliga fråga, kan illrar få halsfluss, eller tom halsböld som människor, har någon hört talas om det innan?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
LindaBlue
2017-06-06 18:00
#3

Maras missljud

Grodan
2017-06-25 17:18
#4

#3 Var det en film där?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

LindaBlue
2017-06-26 12:39
#5

Skulle varit, men den kom aldrig med. Om du vill höra kan jag nog skicka den via fb- chat istället.

LindaBlue
2017-06-26 12:59
#6

Uppdatering förresten, veterinärbesöket gjorde både mig och veterinären konfunderade. Hon sövdes för att kolla, och nu fanns ingen svullnad kvar att se, så det fanns inget att ta prov på, det var två vet och en djursjukvårdare som kollade. Däremot konstaterade även veterinären att hon "snorkar" till liiiite lite emellanåt, samma ljud, fast långt ifrån lika mycket. Så antibiotikan har ju haft effekt, och det är med största sannolikhet inte en tumör, men vad gör vi nu?  Alla blodvärden är bra, förutom att njurvärden är och har varit försämrade sedan något år, men det har inte förändrats åt det sämre hållet.  Vi kom överens om att avvakta ett tag. Jag har en liten svag känsla om att något är fel, hon känns… Lite trött liksom, går inte igång och busar lika tufft som innan, och det känns som om hon är vaken kortare tid åt gången. Men hon kanske bara har blivit gammal snabbt?

Annons:
illernettan
2017-06-27 08:08
#7

Hur gammal är hon?

Jag skulle låta det vara så länge hon inte har ont av problemet.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

LindaBlue
2017-06-29 09:21
#8

Hon är ju hittad ute, så vi vet inte, men hon har varit hos oss fem år nu.

illernettan
2017-06-29 13:30
#9

Då är kanske en fem-sex år och då brukar problemen dyka upp 😕 Tyvärr har jag inte en aning om vad felet kan vara. Däremot finns det en mycket kunnig veterinär som heter Marianne Thornwall som kanske kan hjälpa till.

Personligen skulle jag hålla henne under uppsikt och förgylla varenda dag för henne 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

LindaBlue
2017-06-30 00:02
#10

Lite så jag tänker med, tack för input. Vi har faktiskt en veterinär som är helt ok på iller, han heter Daniel Fant och jobbar på Vettris här i Halmstad, jag har fullt förtroende för honom, dessutom känns det inte riktigt som om det egentligen är en typisk iller-åkomma egentligen, jag hittar inget om liknande när jag googlar, och jag har aldrig sett det nämnas här innan. Men om jag behöver en second opinion så tackar jag för tipset. :)

illernettan
2017-06-30 09:53
#11

#10 Himla bra att du har hittat en vett som är bra, dom växer ju inte på träden direkt.

Ibland är det gott att bolla lite med någon utomstående.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: