Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1390 ggr
Qarro86
5/18/17, 9:38 PM

ADV i Sverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ENYAS OBDUKTION:

Enyas snabbprov som de tar visade på dåliga njurar och positivt för Parva-virus.
Men de kunde ändras sa de, att snabbprovet visat positivt som en kedjereaktion på annat.

Blev såklart väldigt orolig så åkte till veterinären med Romeo & Electra för att kolla dem.
Tog prov på Romeo då bara eftersom Electra var så himla tunn.

Så nu till resultatet:

Enya dog av njursvikt som orsakats av parva-virus = ADV (Aleutian Disease).

Så Enya är väl de 2a kända fallet om ja inte sökt dåligt som hittats i Sverige som dött av ADV.

I USA tar man detta väldigt allvarligt, så där testar seriösa uppfödare, man får inte komma in på utställning utan papper på att illern har testat negativt.

ADV är i princip att få en dubbel dödsdom, inte nog med att man förlorar dem pga ålder/sjukdom så kan mina illrar gå bort snabbare än så om jag har otur.
De kan gå fort om man inte är uppmärksam och vet vilka tecken man ska leta efter.
Vilket oxå innebär att jag inte kan skaffa fler illrar så länge mina lever eftersom mina är smittade.

Man vet inte vart smittan kommer ifrån, men enligt veterinären är Enya förmodligen född med detta.

Det går idag att testa sin iller för ADV.
Sök gärna på ADV och läs om detta.

Annons:
Qarro86
5/18/17, 9:39 PM
#1

ROMEOS SVAR:
Romeos svar visar att han byggt upp Anti-kroppar emot Parva-virus. Och de är för att han kommit i kontakt med detta virus.

Tyvärr finns det INGEN behandling för detta, utan den slår sakta ut organen i kroppen.
De man kan göra är att ge understödjande behandling när de är dåliga och då med vätska och antibiotika.

Så med stor sorg blir de inga valpar eller något sådant medan Electra & Romeo lever då de är en allvarlig sjukdom =(

Än finns inget vaccin mot parva-virus i Sverige heller.

EXTRA:
Cilla (tamillrar på insta), hennes illrar har haft en allvarlig sväng av ECE. Även om provet visa negativt så har 2 svenska iller kunniga veterinärer sagt att de inte kan vara något annat än ECE.
Och Cilla har även mejlkontakt med dem i Glasgow och de säger att de är en solklar ECE men deras prov visar bara positivt på deras magsjuka och provet kan inte upptäcka en magsjuka vi har i Sverige för de är andra "stammar".

Alwyn
5/19/17, 7:32 PM
#2

Jag tänkte på dethär med att hon troligtvis är född med Parvo… Hur ställer sig uppfödaren till detta? Eller är hon omplacerad/ saknar uppfödare?

Qarro86
5/19/17, 10:28 PM
#3

Enya har jag haft som valp och hennes härstamning är känd. Det är oklart hur hon har fått det. Men skulle hon vara född med det innebär det förmodligen att det finns jätte många illrar med ADV då uppfödaren är stor. Men ADV har hittills varit okänt i Sverige (Enya är andra dokumenterade fallet, men finns mörkertal då inte alla illrar obduceras) och jag vet inte ens om det fanns tillgång till att testa ADV då. 

Oavsett hur Enya har fått det så vill jag med denna information upplysa andra illerägare om detta hemska virus. Frågan är inte hur uppfödare handskades med det då. Utan snarare vad som kommer att ske framöver nu när man upptäckt viruset.

Det här är inget virus som man lättvindigt blir av med utan för min del och för andra som blir drabbade innebär det att man måste isolera sina illrar livet ut och vänta ut den grupp med illrar som man har. Man kan tex inte ta hem en kompis till en befintlig iller man har. Eller jo, om den ADV-positiv. Men att medvetet ta hem en ny iller och vara medveten om att viruset kan bryta ut är som att ha en tickande bomb.

Därför uppmanar jag alla att testa sina illrar.

isabellskii
5/20/17, 10:33 AM
#4

Finns det något sätt att förhindra denna sjukdom? Ska skaffa en iller om bara några månader så vill veta så mycket som möjligt!

Qarro86
5/20/17, 3:01 PM
#5

Nej, tyvärr finns det inget vaccin emot detta virus :(

Upp till toppen
Annons: