Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 957 ggr
Ccruuz
4/20/17, 3:36 PM

Kost o diet

Hejsan! Jag undrar lite över vilken diet ni kör med era illrar, hur ser det ut hemma hos er. Barf? Torrfoder? En kombo? Har en gammal svag liten iller som alltid varit skeptisk till vilken mat han äter, om han inte får det han är sugen på går han och lägger sig..😒 Inget torrfoder här, det slutade han äta när han fick kycklinghjärtan så i flera år har endast färsk mat funkat för allt annat ratar han.. Och nu har det blivit uteslutande kycklinghjärtan, gurka och skinka (som ligger i vattenbad för att sänka den höga salthalten) men är orolig för hans diet för han blev nyligen diagnosernad med insulinom. Inget som utvecklat sig till en fara än men vill att hans hälsa ska vara så bra som möjligt inför en enventuell operation.. Tips?

Annons:
Rebellkatten
4/20/17, 5:05 PM
#1

Om din iller bara får gurka, kycklinghjärtan och rökt skinka har han en väldigt bristfällig diet.. En bra diet hade bestått av minst tre sorters kött, absolut inget salt och absolut inga grönsaker. Som dieten är nu är risken stor att han har brist på många viktiga ämnen och dessutom tandsten. Kycklinghjärtan brukar rekommenderas att ge 2 st vid två tillfällen i veckan, inte mer. 

Han behöver äta kycklingvingar/kycklinghals för att rensa tänderna ordentligt.  Sen behöver han även äta lever och andra inälvor för att få i sig alla nyttiga ämnen. Det finns mush barf (vaisto cat) som är ett helfoder utan grönsaker i att köpa på de flesta djuraffärer nu för tiden. Prova ge det. Annars hade jag utökat dieten till kycklinghalsar, nötkött och griskött också.
Mina fick dovhjort, vildsvin, nötkött, kalkon, kanin och vaktel förutom kyckling.

Ccruuz
4/20/17, 8:58 PM
#2

Fan, skrev ett långt inlägg som försvann när jag råkade byta sida men nu ska jag försöka sammanfatta det.. I över ett års tid försökte jag variera deras (hade två illrar förut men den ena gick bort i cancer förra året) och fick i uppmaning att utröka kosten med inälvsmat och fick näringstillskott på det efter ett veterinärbesök. Testade då färdigköpt barf, musfoster, kycklinglever, kanin och delar av nöt med det enda som gick hem var kaninnjure, inte resten av kaninen. Nu ska det bli hårdare krav på den gamle och ska börja testa mig omkring igen men vet inte om jag vågar ge honom stora stycken som kycklingvingar. Han har vid ett annat tillfälle försökt sluka ett helt kucklinghjärta utan att tugga vilket ledde till mycket panik och jag satt och grät med honom i famnen och veterinären i andra luren för jag trodde han skulle dö. Han har konfirmerad tandsten efter ett årligt besök hos veterinären och det ska fixad men var bör man vända sig när man vill köpa stora mängder inälvsmat etc? Har tidigare förlitat mig på Hötorgshallen men skulle uppskatta bli ledd till eventuella slaktare osv Tack i förhand!

JossanH
4/20/17, 10:05 PM
#3

Eftersom större köttstycken kräver att de tuggar mer är det att föredra framför tex hjärtan som är lättare att sätta i halsen. Kosten är som sagt extremt bristfällig. En iller behöver dessutom, förutom ovan nämnd variation av kött och inälvor, även ganska stör andel ben/benmjöl i sin diet för att inte drabbas av brist. Är du orolig för att han ska sätta i halsen och vill ha ett enkelt sätt att utfodra honom på rekommenderar jag också mush's helfoder för katt. Börja med att klippa delar av kycklinghjärta och blanda med lite mush och utöka sakta men säkert. Mina illrar gillar inte alltid direkt den mat de får. Kaninskrov/hela kaniner rynkade på näsan åt i början men nu äter de det gladeligen. Man får göra mindre bitar och erbjuda det oftare. Ibland kan man få blanda ut med något de gillar. Mina illrar serveras mush helfoder (3 olika sorter), vom och hundemat för katt, kyckling i olika utförande, fläsk, nöt, kaninskrov, hela kaniner, möss, råttor, vaktel, lamm, kalkonhals, och ibland slaktrens från vilt eller när våra grannar slaktar olika fåglar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
4/20/17, 10:06 PM
#4

Har han förresten börjat på kortison för sitt insulinom?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
4/20/17, 10:15 PM
#5

Grisnjure finns på citygross, de har även annat roligt kött. Försök att ge fläsk (utan ben) brukar finnas  t ex skivspill från kotlett som är billigt att köpa.. och kycklinghals, kalkonhals och mush finns på djuraffären.  Brukade köpa kött som var på nedsatt pris, portionera i plastpåsar och frysa.  

Kycklingvingar brukar jag klippa i fyra bitar för att annars ligger det bara bakom soffan och "mognar". Vet att vissa lägger fram mat och så får illern inte ny mat förrns den gamla är uppäten.

zickan
4/21/17, 2:59 PM
#6

Mina har alltid orijen kattmat framme. Men ges även barf oftast varje dag. Allt från slaktrester till hela byten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
illernettan
4/21/17, 7:43 PM
#7

#1 Blev lite nyfiken på det du skriver om kycklinghjärta. Här får mina varsitt hjärta varannan dag. Hur kommer det sig att det rekommenderas två gånger i veckan? Hjärtat är ju ett muskelkött.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Rebellkatten
4/21/17, 10:33 PM
#8

#7 Baserar det på en komplett barfdiet enligt ett specifikt schema då inte för många mål per vecka ska vara utan ben. Var lite väl luddig i huvet igår när jag skrev så glömde i princip hälften av det jag tänkte säga. *haha*  
Men det jag menade var alltså att mängden hjärta per vecka  inte ska bli för mycket, inte hur många gånger det borde ges.  

http://holisticferret60.proboards.com/thread/146/meat-bone-organ-weekly-menuf

illernettan
4/23/17, 10:45 AM
#9

#8 Ah, du tänkte så 🙂 Då hänger jag med….

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
4/26/17, 10:10 AM
#10

ger man för mycket hjärta är väl risken stor för både överskott av taurin och att det blir brister i kosten då det saknar ben etc.

JossanH
4/26/17, 5:44 PM
#11

#10 vet inte om det är möjligt att överdosera taurin när det förkommer naturligt i kött. Man kan ju lätt tillsätta benmjöl för att avhjälpa brist pga avsaknad av ben.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ccruuz
5/19/17, 6:51 PM
#12

#4 Han fick en halv tablett prednisolon pfizer om dagen förut men det har ändrats till en hel tablett för hans värden är ännu låga. Veterinären sa något om att det ska upp till ''fem'' men han är för tillfället på en trea så hans dosering har dubblats för att vi ska kunna se om värdet är stabilare vid nästa blodprov! Han mår mycket bättre men har inte hört något om att använda kortison…

Upp till toppen
Annons: