Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01 - Allmänt Artiklar Avel Berättelser Bilder Blocket Annonser m.m. Butiker och länkar Delad glädje är dubbel glädje Filmklipp Foder och godis Färg / Päls / Teckning Försäkringsfrågor / Föreningsfrågor Gratulationer och Glädjebetygelse Iller Beteenden/ Relationer Illern i Media/ Litteratur Kunskaps trådar Leksaker/ Sovställen/ Burar/ Rum Medlemmars Illrar/ Hemsidor/ Bloggar Namnförslag OL. Olika Lekar OT. Off-Topic Omplaceringar/ Säljes/ Köpes Resa Sajten & iFokus Saker att tänka på. Semesterhem/ Efterlysningar/ Samåkning Sjukdomar/ Hälsa/ Operationer Snacksaligt om iller Tips/ Accessoarer/ Aktiviteter Träffar Träffar ( som varit ) Tävlingar Uppfostran Uppfödare Utställningar Älskad och saknad, men aldrig glömda!
Utställningar

Utställning?

2017-04-19 13:26 #0 av: FerretCrow

Hur stort är intresset för iller utställning i sverige?
Hur långt skulle just du kunna tänka dig att resa för att delta?
Är du efter att vinna priser för flera tusen eller ha en trevlig dag med likasinnade och få illern bedömd på samma veva?

Jag är sugen med några fler att arrangera en utställning. men jag bor ju upp mot norrland. finns inget intresse känns det väldigt onödigt för arrangörerna att slita häcken av sig varje dag en längre period om inget intresse finns.

Sajtvärd för Worldofwarcraft.ifokus

Anmäl
2017-04-19 13:41 #1 av: zickan

För min del är grejen med utställningar att inte vinna saker. Utan få en bra rättvis bedömning på själva djuret. Hur bra typen är, hur bra färgen är, hur bra hälsan och psyket är. Få veta vad som inte är bra och vad man kanske bör tänka på. 
För min del är bedömningen det jag ställer ut för. Men med illerutställningar får man inte så mycket på sin bedömningssedel. Finns inte ens en standard i Sverige så det kan bli svårt. 
Men ju dyrare det är att anmäla ett djur ju mer vill man givetvis få ut av själva utställningen. Och för att locka folk at åka långt är ju även att locka med nått speciellt som gör det värt resan. 
Då bedömning inom illervärlden verkar lite taffat så kan det va smart att ha priser eller locka med någon aktivitet. 
Kanske styra upp nån stugby billigt man kan hyra över en helg som besökare. Sedan ha en föreläsning, kurs, aktivitet om nått som intresserar folk. Tips promenad, kanske få dit nån veterinär som föreläser om sjukdomar. Foderlära
Pyssel kurs hur man syr egen bädd. Loppis/djur sak bytar dag.

Måste inte va priser man lockar med. Sedan kan man nog få in en slant av att ha som på mälarillern. Lotteri. Det är väldigt smart sett att få in en extra slant. Men även baka och göra egna mackor att sälja på plats brukar kunna dra in pengar till själva lokal kostnader osv.  

zickans.com 

Värd på RåttorExotiskadjur

Anmäl
2017-04-19 16:07 #2 av: FerretCrow

Ja men lotteri och fika försäljning är långt ifrån något som täcker kostnader som många tyvärr tror. Men olika aktiviteter under dagen är något jag tycker är skoj.

Anmäl
2017-04-19 16:07 #3 av: FerretCrow

Nej svensk standard har vi ingen men vi har heller inga svenskt utbildade domare

Anmäl
2017-04-19 21:35 #4 av: zickan

Tror nog att få till nått mer än bara utställning skulle nog locka mer folk. Även va lite smart och kolla upp datumet man planerar så det inte är nått den dagen som knockar med nått större. 
Och just ha kanske nått mer den dagen att erbjuda kanske man kan ta lite mer peng för själva utställningen om det skulle ingå en föreläsning/kurs. 
Tror barf/näringslära med litet häfte som hälsa, genetik vore intressant. 
Rosetter kanske man kan återanvända sånt som bara ligger. Så gjorde de på råttutställningarna. Var flera som tröttnade på rosetter och pokaler, en del tog inte emot. Andra lämnade åter efter ett tag. Jag har en ikea låda med rosetter. Efter ett par stycken är själva rosetterna inte så skoj längre. 
Sånt bör även kunna göras billigare. Personligen hade jag hellre tagit ett snygg papper. Typ diplom liknande och kanske en hemma sydd bädd. Bädd, hängmattor, leksaker är långt mycket bättre vinst är rosett/pokaler.  Kanske inte lika kul för dom som har tid och kan sy själva. 
Men jag skulle personligen föredra kanske ett litet paket med hängmatta/bädd och ett snyggt kanske inramat papper till första pris. 
Och att domaren fyller i alla punkter i bedömningen. Även skriver en rad på de som annars normalt lämnas tomt. Lika kul att se sånt som är bra som dåligt. Nästan tråkigt när det går helt bra och man skulle få åter ett tomt papper på utställningen för de inte hittade några fel. Mycket roligare det skrivs ner lite korta rader även om nått är bra. 

zickans.com 

Anmäl
2017-04-19 21:54 #5 av: FerretCrow

Ja positiva saker är oxå skoj att få men oftast hinns det inte med pågrund av tiden. Jag skulle gärna kunna strunta i pokaler och få en snygg rosett att ha på väggen med sedan få saker illern har användning för som exempel en bädd eller nått annat roligt. Föreläsningar kollade MI om och det kostade verkligen fläsk för en kort stunds prat 😞

Sedan hade ferrets halloween någon form av föreläsning men ja den va ju lite som den va fakta mässigt och man fattade heller inte allt då personen hade svårt med engelskan.

Anmäl
2017-04-19 22:25 #6 av: zickan

Ja det är ju ett problem det med. Att det inte finns så mycket iller folk ändå i Sverige och informationen som finns är väldigt knaper. Inte heller lätt för den som inte kan engelska att lyssna på en sådan föreläsning. 
Mer om det finns nån illerperson som kan tänka sig ställa upp utan att ta multum för det. Om nån känner nån iller ägare som kanske även är veterinär som skulle vilja ställa upp för kul skull mot att kanske få ställa sina illrar gratis. Eller få gratis boende. 

För ett par är det även svårt att kunna ta sig iväg pga brist av körkort eller brist på hundvakt. Så att det finns möjlighet att ev ha med kopplad hund/hund i bur samt att nån kan hämta/lämna på närmsta hållplats om lokalen ligger långt bort. Kan också va lite som kan hjälpa till att få fler och komma. 
Jag hade aldrig kunnat ta mig till märlarillern nån gång om jag inte lyckats övertala vänner att köra. 
Blir det även väldigt långt ifrån där många bort. Så tar resan troligen lång tid och bör åkas dagen innan. Då blir det att man bör kolla boende runt om. Om det finns nått billig deal man kan göra med nån kompis som har stort hus, camping osv. 
Så folk kan åka dagen innan. 
Och tänka på att annonsera i norska/finska kanske även ryska föreningar/forum. Så informationen når ut till alla. Just norskor skulle nog va rätt glad över att ha nått högre upp i sverige. 

zickans.com 

Anmäl
2017-04-20 08:45 #7 av: FerretCrow

#6 jo en lokal med övernattnings möjligheter är ju toppen. en lokal jag kikat på här uppöver har en liten camping som granne oxå. Men som sagt så är det sjukt stora kostnader med allt och utställare är sällan beredda på att betala en rejäv anmälningsavgift för att allt ska kunna genomföras =(

Anmäl
2017-04-20 17:00 #8 av: zickan

#7 vore ju toppen om du skulle kunna hitta nått billigare boende alternativ inte för långt ifrån utställningen. 
Är ju tyvärr det. Saker kostar. Bästa är ju att få tag i en billig eller gratis lokal man får använda. Sedan göra mycket av priserna själv. Inte lägga för stora summor på rosetter och pokaler. Försöka få tag på sponsrade saker här och var. 
Kanske försöka få in fler företag att medverka med inredning, foder till rabatterade priser. Så de får betala nån mindre bordsavgift. 
Kanske nån mer lokal zoobutik, tryckeri, återförsäljare, barf säljare som vill medverka och visa upp sig.  Många med illrar har ju även andra djur också. Så att ha med lite annat som inte bara är illersaker till ett bra pris kan ge ökad försäljning från dom och locka mer besökare. 
Mer besökare kanske man säljer mer lotter, fika, donerade/sponsrade saker. Kanske även värt ha en representant från agria på plats.

Vet inte alls hur möbel och inredningsbutiker ställer sig till djurmässor. Men att få tag på billigare fleace osv  kan va väldigt poppis, Eller om det går att få tag på presentkort/rabatt kort för typ just fleace att ge ut i present. 

Nått som är varje år på bullterrier utställningen. Ett lotteri med lite dyrare lotter där det finns en vinst. En mindre valfri tatuering. Känner man nån som gör sånt profficionellt och vettigt. Så kanske man kan höra om man inte kan få en sådan sponsrad. 

Och behöver man priser kan man beställa i förtid på ebay, amazon osv. Få tag på saker mycket billigare. Saker som varit poppis sista tiden är ju öronhängen och annat av olika djur. Pepparkaksformer osv. Kanske går att få tag på med illrar-

För att få in en slant och underlätta för utställare på råttutställningarna. Så är det nån som lagar mat i själva lokalen. Eller lagar storkok och tar med. Nått man också kan tjäna en del på och trevligt om man kan äta mer tillsammans. Än att alla drar iväg på 20 olika håll under lunch rasten. Speciellt smidigt när lokalen ligger avsides och man måste ha bil för att ta sig. Många är rätt leds på pizza/hamburgare. 
Slänga upp ett bord och köra tacobuffe för en slant. Brukar de flesta kunna äta det som finns, ta det man gillar. Och behöver inte kosta multum att fixa. Bara det att man ska hitta nån som vill ställa upp och göra. 
Går ju köra 100kr för buffe inkl en mindre dricka/kaffe eller något. 

zickans.com 

Anmäl
2017-04-21 11:50 #9 av: FerretCrow

Jo allt du skriver nu är ju precis det arrangörer av utställningar gör. man jagar sponsorer dygnet runt etc men det som slukar enormt stora pengar är ju lokal kostnader, domar boende och domarresorna tyvärr.

Anmäl
2017-04-21 11:51 #10 av: FerretCrow

och tyvärr har många tröttnat på att sälja saker på utställningar då folk tyvärr är för snåla och handlar inte så då går försäljarna bara back med både tid och pengar tyvärr

Anmäl
2017-04-21 12:24 #11 av: zickan

Jo det är ju tyvärr så. Jag har inte köpt mycket på utställningarna. Varit dyrare där än online. Så inte varit värt det. 

zickans.com 

Anmäl
2017-04-21 13:55 #12 av: FerretCrow

#11 nej men samtiigt kan dom som syr privat sällan komma ner i kostnader som saker som görs i fabrik heller

Anmäl
2017-04-21 14:55 #13 av: zickan

#12 tänkte mer på butiker. var nån som sålde gimpet vitamin pasta på en av mälarillern. mycket dyrare än att beställa hem från zooplus. gör ju att man inte köper på plats fast man vill ha det. 

zickans.com 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.