Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01 - Allmänt Artiklar Avel Berättelser Bilder Blocket Annonser m.m. Butiker och länkar Delad glädje är dubbel glädje Filmklipp Foder och godis Färg / Päls / Teckning Försäkringsfrågor / Föreningsfrågor Gratulationer och Glädjebetygelse Iller Beteenden/ Relationer Illern i Media/ Litteratur Kunskaps trådar Leksaker/ Sovställen/ Burar/ Rum Medlemmars Illrar/ Hemsidor/ Bloggar Namnförslag OL. Olika Lekar OT. Off-Topic Omplaceringar/ Säljes/ Köpes Resa Sajten & iFokus Saker att tänka på. Semesterhem/ Efterlysningar/ Samåkning Sjukdomar/ Hälsa/ Operationer Snacksaligt om iller Tips/ Accessoarer/ Aktiviteter Träffar Träffar ( som varit ) Tävlingar Uppfostran Uppfödare Utställningar Älskad och saknad, men aldrig glömda!
Delad glädje är dubbel glädje

Iller hane sökes

2017-01-28 14:28 #0 av: Trollisbritt

Någon som har en viltfärgad iller hane eller en albino. Har 2 st tjejer. Dom ska inte va kastrerade. Då jag tänkte para.

Anmäl
2017-01-28 16:53 #1 av: animal-lover

Vad är det för linje på tjejerna? Vad för linje på hanen är du ute efter? Vad vill du få fram av parningarna? Vad har du för mål på din avel?
Är du tillräckligt påläst och kunnig för att kunna hjälpa honorna om dom får komplikationer och ställa upp för valpköparna under hela illrarnas liv?

Det där är några av sakerna en seriös uppfödare vill veta om dom ens ska tänka tanken på att låna ut en hane. Och jag säger inte det här för att vara elak eller inte stödja nybörjare utan jag stödjer inte köksaveln där man bara avlar för man vill ta en kull på sin söta hona/hane eller tjäna pengar och jag är trött på att städa upp efter dom som köksavlar då dom inte har kompetens/ intresse att bry sig om det dom tagit fram

Anmäl
2017-01-28 18:09 #2 av: Trollisbritt

Mitt intresse är att få en kull. Som jag ska ha själv. Inget som ska säljas.

Anmäl
2017-01-28 20:52 #3 av: animal-lover

Så om honorna får 10 valpar var och alla valpar överlever ska du behålla alla 20 valpar då?

Anmäl
2017-01-28 20:53 #4 av: Hera

Låter som att du bör överlåta aveln till riktiga uppfödare. 

Anmäl
2017-01-29 00:20 #5 av: Trollisbritt

Suck. Va trött jag blir på folk.......

Anmäl
2017-01-29 01:37 #6 av: animal-lover

Jag ställde frågan seriöst för jag är nyfiken 😊
Om du får så många valpar och sen har föräldradjuren så är det 20+ illrar men om du har tid och plats att ta hand om alla så fine.
Men du får ha i åtanke att om du vill ha en illerhane från en seriös uppfödare så får du vara mer förberedd på att dom har krav på sina avelsdjur

Anmäl
2017-01-29 01:42 #7 av: Grodan

#5 Ja, det förstår jag.  Vissa människor vill hjälpa på ett trevligt sätt. Vissa människor är bara elaka så fort de får chansen...

Men om det är något jag själv aldrig skulle vilja ha så är det en kull med illervalpar. Det är 12 veckor av jobb, stök och städning. Visst är valpar underbara, när de är 6 veckor + och busiga och gärna rumsrena... Skämtar Sen bara grejen att hitta massa bra hem till dessa krabater... 

Jag beundrar de som vill, kan och orkar.Hjärta

Vill du seriöst ta en kull på en av dina honor föreslår jag att du skriver en riktigt lång "leta-lämplig-hane-till-din-hona-annons" där du detaljerat beskriver din hona och syftet med kullen, varför din hona är så speciell osv. Gärna också hur du planerar att ha kullen under deras uppväxt, vad de ska få äta, vad du har för erfarenhet av djuruppfödning osv. Så att någon som har en lämplig hane kan känna sig trygg med att det blir illervalpar som är välplanerade och kommer att få ett bra liv och bra hem. 

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2017-01-29 09:53 #8 av: eijla

Du sökte en iller för 2-3 månader sedan som sällskap, är det dessa tjejer du vill avla på eller var det några andra illrar?  

Anmäl
2017-01-29 11:56 #9 av: Trollisbritt

JA.De är EN av dom 2 jag har. INTE båda två. TACK GRODAN FÖR DE DU SKREV. Uppskattas. Vissa kan inte läsa..

Anmäl
2017-01-29 16:29 #10 av: animal-lover

I det du skrev står det ingenstans att du bara ska para en,"Någon som har en viltfärgad iller hane eller en albino. Har 2 st tjejer. Dom ska inte va kastrerade. Då jag tänkte para."
Och en seriös hanägare som lånar ut till avel vill fortfarande veta vad för linje det är på honan och hur hälsa & livslängd är. Det gynnar ju inte illerstammen att avla på dåliga.

Sen kommer det ju oxå till hur mkt kunskap du har för varje dräktighet så riskerar man honans liv. Och vad ska du göra om hon får 13 valpar och honan dör ?
Jag hoppas du har en mentor som hjälper dig igenom.
Och jag kan säga att jag aldrig skulle låna ut mina hanar då brist på info är enorm och du verkar inte vilja ta emot råd eller svara på frågor utan att resa ragg

Anmäl
2017-01-31 18:09 #11 av: Susan

Inte för att vara negativ, men med dom kriterierna  blir det nog svårt att få låna hane. Eller söker du en att köpa?

Anmäl
2017-01-31 19:25 #12 av: zickan

Oavsett kan det bli svårt om det är lån eller köp. Vettiga uppfödare/ägare vill oftast veta det redan nämnt ovan. 
Som inom all uppfödning så släpper man inte djur till avel hur som. Man vill oftast ha mer kontakt med hemmet. Vad denne har för linjer. Kanske inte alls passande med den hane man sitter med. 
Men även mer information ger mer känsla om hur en person kanske är. Hur mycket man kan om illrar. Hur förberedd man är och hur man hanterar eventuella problem. 
Iller är inte ett lätt djur att avla på. Folk har rätt höga krav. Även inte det lättaste att hitta bra hem till födda ungar. En iller kan få ca 1-14 valpar. Behålla 14 själv kan bli väldigt kämpigt. Dyrt att vaccinera. Sedan kastrera alla i samma veva för att inte få inavel. Men även ha plats och råd att hålla alla. Veterinär och försäkringar drar lätt iväg. 

Så en kort mening där man söker efter en hane. Där det inte framgår så väl om du vill köpa eller låna. Inte ger ut nån information alls om vad du vill föra vidare. Vad du har för honor och släkt bakom dom. Om de ens har nån känd släkt bakom. 
Ingen information om mer vad för hane du söker än en färg. 
Ingen information hur de bor eller hur eventuella valpar kommer bo när de stannar. 
Ingen information om din tanke till kullen, varför du vill ta den, vad du vill föra vidare. Vad har du för mål med kullen. Fel hane med rätt färg kan ändå ge långt ifrån det mål du har med parningen. 
Finns inte ens med på var du bor. Hur långt du kan tänka dig att åka för att hämta eller låna en hane. 

Det öppnar upp för många frågor. Ingen vettig person som sitter med en hane. Vill låna ut eller sälja när allt är okänt. Och om man hittar en omplacering i nån annons. Så är det mest troligt att den även har avelsförbud när man väl tänker på att kontakta uppfödaren. Så det är en svår cirkel att bryta. 
Mer information, lite mer text om det mesta. Så kan du nog få flera tips om hanar. 

zickans.com 

Värd på RåttorExotiskadjur

Anmäl
2017-02-01 20:15 #13 av: Hera

#9 om dessa "vissa" syftar till dig själv så.

Du har trots råd och tips och frågor inte svarat på något som skulle kunna göra din annons lite ner seriös. Då drar man ju slutsatsen att din avel inte heller skulle vara seriös. 

Därför bör du låta kunniga och seriösa uppfödare sköta avel.

Anmäl
2017-02-08 13:02 #14 av: Hera

Hoppas verkligen inte att du lyckas.

http://iller.ifokus.se/discussions/589221958e0e742f72000368-saljes-2-illerpojkar

#7 Och vissa människor stödjer fulavel. Kanske inget man ska vara stolt över...

Anmäl
2017-02-08 15:47 #15 av: Grodan

Jag tycker om en positiv attityd på ifokus och att alla människor är värda en chans (eller flera ).

Och jag har även full förståelse för att alla inte har förutsättningarna att skriva på ett sätt som kan uppfattas som positivt och trevligt. 

Skrattar

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.