Annons:
Etikettavel
Läst 5824 ggr
[ameliemunther]
1/18/17, 10:58 AM

Illervalpar 2017

Hej :) tänkte kolla om där är nått intresse på illervalpar till våren sommaren 2017? Har ett mörk/svart/viltfärgat par, ett silver par och ett pastell par! Om någon är intresserad av valpar :) vad tycker ni själv är den finaste färgen? Bomba med vad ni tycker:)

Annons:
[ameliemunther]
1/18/17, 10:59 AM
#1

Glömde säga att 2 kullar kommer vara med angoror som pappa

[ameliemunther]
1/18/17, 10:59 AM
#2
zickan
1/18/17, 1:11 PM
#3

Vad är det för stamtavla bakom. Vad väntas för färger? Bilder, information om föräldrarna och släkt? Tror det gör folk lättare intresserade. 

Verkar va många som planerar illervalpar i år. Så det kan bli lite ont av att hitta hem så fort de är leverans klara. Kanske blir att man får sitta lite längre innan man hittar bra seriösa hem till alla valparna. 
Här är beräknat 1-2 kullar i år. På svart och viltfärgad semi och angora. Ena planerar födas redan i slutet på Februari. Tror jag räknade på att det är runt 11 kullar planerade runt om i Sverige i år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JossanH
1/18/17, 1:23 PM
#4

Istället för att bara tänka färg finns det så många fler saker som är viktiga att tänka på innan parning. Vilka passar att para om man ser till stamtavla? Hur är deras kroppsbyggnad? Psyke? Sjukdomshistorik? Inavelsgrad? Osv osv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[ameliemunther]
1/18/17, 2:22 PM
#5

Där finns tyvärr inga stamtavlord! Och allas psyke är lika bra så! Ingen av dom har någonsin haft någon sjukdom heller så och ingen inavel! Detta är nere i Skåne

[ameliemunther]
1/18/17, 2:25 PM
#6

Detta blir min andra kull i så fall så börjar lite sakta bra! Tog en kull förra året (min första) och blev jätte fina valpar med bra lynne och fina å friska :)

Annons:
JossanH
1/18/17, 5:30 PM
#7

#5 har du ingen stam på dom kan du tyvärr omöjligt veta om det friska linjer. Du kan heller inte veta möjlig inavelsgrad, om de bär på riskteckningar osv. Då är varje parning en ren chansning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[ameliemunther]
1/18/17, 5:34 PM
#8

Men mina illrar är friska och fina i alla fall! Detta e ju inget som e planerat! Skulle bara höra om där fanns intresserade för om inte så kommer jag inte ta så många kullar!

JossanH
1/18/17, 6:59 PM
#9

#8 ett tips är ju annars att köpa illrar som lämpar sig för avel (med stamtavla/sjukdomshistorik osv) och sedan börja avla efter det, än att bara köra på på de illrar man har hemma. Då vet du vad du har för linjer, och vad du förväntas få. Både gällande färger, riskteckningar, sjukdomar osv. Och de blir dessutom mer lättsålda om du visar att du har ett seriöst intresse med ordentliga avelsmål.

Sajtvärd på Iller.ifokus

granath.sofia
1/19/17, 7:31 AM
#10

Men hallå skämtar du eller? Förstår du inte hur extremt oseriöst detta låter? Du har inga stamtavlor= du har inte den blekaste aning om dina linjer är friska eller inte. Köp dig riktigt avelsmaterial innan du börjar avla. Just nu låter det väldigt mycket som du inte har en aning om vad du egentligen sysslar med utan bara chansar. Visste inte att det fanns köksavel med illrar oxå.

rugerupsillern
1/19/17, 9:43 AM
#11

Att ha koll på om linjer är friska eller inte står väl inte i stamtavlan? Det är sånt man kollar med uppfödaren vid köp. Nu är der ett tag sedan jag hade illrar men vet att då kunde man själv ladda hem stamtavlor från illerföreningen som man sedan skrev ut själv och fyllde i. Vet ej om det fortfarande är så men på den tiden kunde lika gärna stamtavlan stårt på en servett så mkt va den värd. Kan ju tycka att är man bara ute efter att klanka ner på någon så kan man väl lika gärna skita i att skriva det? Är det såhär det ska vara att va nybörjare? Att få massa påhopp?

Ameliemunther
1/19/17, 11:23 AM
#12

Och jag fick precis reda på att 2 av mina illrar som jag köpte för ett tag sen kommer enligt förra ägaren från zickans uppfödning! Så då borde där ju finnas stamtavlor på dom? Men det fanns där inte fast ägaren sa de

Ameliemunther
1/19/17, 11:29 AM
#13

Så den personen om någon måste ju kunna intyga att dom är friska och hur föräldrarna var isför. Mvh Amelie

Annons:
Bogey
1/19/17, 1:18 PM
#14

#12 Då finns det risk för ännu ett problem, d.v.s. att den tidigare ägaren som du köpte illrarna har skrivit på ett avtal om att illrarna INTE får användas i avel. Avtalen man skriver i samband med att man köper avelsdjur brukar se ganska annorlunda ut än avtalet man har när man köper en iller för sällskap.

Nu vet jag ju inte hur just det avtalet mellan Zickan och förra ägaren ser ut, men har du riktig otur så kan det tyvärr finnas anledning för Zickan att stämma för avtalsbrott.

Ameliemunther
1/19/17, 1:25 PM
#15

Ja ag försöker få kontakt med henne med vet inte hur man skriver ett medelande här! Dom e ju inte parade så de va mest framtida planer isf! Någon som vet hur jag kan få tag i henne?

Bogey
1/19/17, 1:38 PM
#16

#15 Klicka på namnet för den du vill skicka meddelande till och på sidan som öppnas väljer du "Skicka meddelande" från menyn till vänster. Sen är det bara att skriva sitt meddelande och sen klicka på oranga knappen "Skicka meddelande"

rugerupsillern
1/19/17, 1:41 PM
#17

Att uppfödaren kan stämma henne låter inte så sannolikt då nuvarande ägaren inte har fått veta att där är avelsförbud samt inte har skrivit på något kontrakt.

zickan
1/19/17, 2:01 PM
#18

Illrarna får INTE anvädas i avel!!

Fick reda på det i efterhand att de sålts både två. Ägaren sade att det bara var honan som skulle flytta och jag sade till att hon inte fick gå i avel. Fick i efterhand reda på att hanen såldes samtidigt. 

Total förbud att avla på den svarta angora hanen från mig och den semi angora honan!.Då de såldes till en bekant här i närheten för sällskap. Med avelsförbud.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

JossanH
1/19/17, 2:28 PM
#19

#11 stamtavlan berättar vilka illrar dom finns bakåt och endast på det sättet kan du forska och ta reda på sjukdomar/livslängd på de illrar som levde då stamtavlan utfärdades. Du kan i stort sett skriva en stamtavla på en servett, det viktiga är inte vilket papper illrarnas namn är skrivet på, utan att det finns dokumenterad bakgrund så att man kan se färger, livslängd, uppfödare osv osv. Har du en iller helt utan lappar och uppfödaren säger "illern är frisk" har du absolut ingenting att gå på egentligen. Utan stamtavla/bakgrundsinformation kan du helt enkelt inte få fram något om illerns linje och varje parning är en chansning som inte gynnar illervärlden om där inte finns någon information om illrarna. De flesta seriösa uppfödare skickar även med ett blad om vad deras tidigare valpar och andra illrar i linjen har drabbats av för sjukdomar/dödsfall just för att man som köpare ska veta vad man har att förvänta sig av valpen och för att valpar till avel ska ha så mycket information med sig som möjligt. Jag tror ingen har för avsikt att klanka ned, bara att upplysa om att det finns bättre vägar att gå för att ses som seriös.

Sajtvärd på Iller.ifokus

animal-lover
1/19/17, 5:06 PM
#20

Du får inte avla på dom valparna som kommer från Zickans, det var ett av kraven för att hon skulle få låna mina hanar. Tror oxå att det har skett ett kontraktsbrott från förra ägaren då han inte fick omplacera hursomhelst och speciellt inte sälja vidare för avel. Så om du bryter det så kan jag garantera att du kommer bli svartlistad av dom seriösa uppfödarna då du medvetet nu bryter mot kontrakt vilket både du och förra ägare kan bli polisanmälda för. Jag är väldigt mån om mina linjer och dom ska verkligen inte få vara med i köksavel av en noob, jag kommer stötta Viktoria allt jag kan att dom kommer tillbaka till henne!

Annons:
Susan
1/19/17, 5:07 PM
#21

Jag hoppas verkligen att TS respekterar Zickan och följer hennes avtal. Eftersom dom sålts med avelsförbud så lämpar dom sig inte för avel, hade dom gjort det så hade troligen Zickan behållt dom själv. Så himla trist att som uppfödare råka ut för sånt här. Man far europa runt och hämtar hem avelsmaterial, som man redan innan lagt ner tid och omsorg på för att hitta.  För att inte tala om vad det kostat, man lägger inte bara ner sin själ i det utan också en hel del slantar.
Ingen klankar ner på TS utan det är frågan om att framstå som seriös som #19 skriver.

Ameliemunther
1/19/17, 6:32 PM
#22

Ja men han jag köpte dessa illrarna hade inte berättat detta för mig så jag hade inte en aning om att där var avelsförbud på dom? Men nu vet jag vet jag har pratar med uppfödaren.

rugerupsillern
1/19/17, 7:04 PM
#23

Bara nyfiken på vilket sätt skulle hon kunna bli polisanmäld? Förre ägaren ja kanske men nt nuvaranda. Då nuvarande inte har skrivit under något kontrakt och visste inte ens om hur det låg till. Vuxna människor som hotar att svartlista och polisanmäla??!! Kan nt uppfödare och köparen lösa detta privat isåfall? Men är väl som i alla andra hobbys vad gäller djur. Är man ny så ska man bara ge blanka f*n i att göra inlägg i sådana här grupper!? Eller? Hur vill ni att nya ska bli seriösa och lika "duktiga" som ni om det första dom möts av är otrevliga kommentarer? Väx upp och låt dom sköta detta privat

animal-lover
1/19/17, 7:25 PM
#24

#23 Det är mina hanar som är pappor till dom 2 illrarna och jag har kontrakt med uppfödaren om att bara hon fick använda valpar efter dom till avel och nu när ts är informerad om det men bryter det så har jag väl rätt att svartlista henne från min uppfödning om hon hör av sig till mig i framtiden och jag tror dom uppfödare jag samarbetar med oxå skulle göra detsamma dom känner som jag att det är väldigt respektlöst att bryta mot kontrakt. Tror det går under häleri då kontraktet bröts så gick ägandeskapet tillbaka till uppfödare och hon har då köpt stulna varor. Och jag hotar ingenting utan informerar. Om man nu vill börja föda upp på ett respekterat sätt så använder man inte första bästa djur man kommer över, speciellt inte om dom är utan stamtavla eller inte vet vem uppfödaren är så man kan få information. Det visar mer att man bara är ute efter pengar och inte ett seriöst intresse för att bättra på illerstammen. Och jag vill inte att mina linjer som jag lagt ut mkt pengar för och fått hämta långväga i från för att få det jag ser som ett bra tillägg i min avel att bli förstört och smutskastat av nån som bara parar för pengar och "mitt djur är så söt att den måste få bäbisar" tänkande. Det är så fult och respektlöst mot oss andra som tar det här ytterst seriöst. Om hon har intresse ta kontakt med andra uppfödare, köp djur som passar den avelsinriktning man vill ha, läs stamtavlor, forska på och lär så mkt du kan om det så som vi andra gör

Ameliemunther
1/19/17, 7:40 PM
#25

Men jag har ju inte brutit mot någon när dom inte är parade?

Ameliemunther
1/19/17, 7:44 PM
#26

Jag och uppfödaren har rätt ut dehär nu så om alla bara kan lägga ner? De va inte detta som skulle va meningen med detta inlägget. Mvh.

zickan
1/19/17, 7:56 PM
#27

Tror jag och nya hemmet har rätt upp det mesta privat efter vår första kontakt med varandra idag. Bara hoppas att det följs nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
animal-lover
1/19/17, 7:58 PM
#28

Om du tänker fortsätta med planerna så bryter du och det är det jag motsätter mig på. Att du kommer göra det medvetet då i sådanafall. Om du och Zickans kommer överens om nått så är det super men om hon nu låter dig avla på dom så bryter hon kontraktet med mig och då kommer jag få svartlista henne i min uppfödning för jag kan inte ha med människor o göra om dom bryter kontrakt och inte går att lita på. Allt man gör får mer eller mindre konsekvenser. Så jag kan garantera att det inte är ett speciellt påhopp mot dig det jag har skrivit :)

JossanH
1/20/17, 1:59 PM
#29

#23 absolut är nya välkomna! :) och det är jättebra om man som ny är nyfiken, ställer frågor, vill veta saker! Det som är svårt är förstås när någon som är ny redan har bestämt sig utan att egentligen veta så mycket, och inte verksr ha viljan/intresset att lära sig heller. Jag tycker personligen att mina första inlägg är ganska informativa för att TS ska ha möjlighet att få en liten inblick och för att ha chans att fråga och där igenom lära sig mer. Men intresset verkar ganska svalt trots faktiska tips och råd för att kunna klassas som en mer seriös uppfödare. Sedan får man förstås även ha förståelse för att känslor blossar upp om någon som säger att illrarna inte ens har en stamtavla plötsligt berättar att de är från Zickan. Hårt avelsarbete som dessutom kantas av avelsförbud, där någon som inte ens sett stamtavlan har planer på att avla på dessa. Klart uppfödaren blir upprörd. Det ligger förstås både tid, pengar, engagemang och ett stort intresse hos de som föder upp illrar och om någon då kommer in och verkar helt ointresserad av annat än färg så är det lätt att inblandade människor blir upprörda. Jag skulle säga att det är en naturlig reaktion. Jag föreslår, precis som tidigare i tråden, att TS tar och börjar om från början. Skaffar illrar som är lämpade för avel. Som har stamtavlor. Läser på om färger och riskteckningar. Läser på om sjukdomar. Gör en plan med tydliga avelsmål. Som sagt, visar man ett större engagemang och intresse i aveln så kommer valparna automatiskt bli mer lättsålda. Då visar man att man är seriös i sitt avelsarbete.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
1/20/17, 3:00 PM
#30

#29 Tack JossanH. Tror du fick med rätt mycket bra där som kändes behövligt att säga. 

Just om de från mig har vi lite kontakt med varandra sedan igår. Personen verkar iaf ha förstått vad som gäller och lät som det accepterades. Ts har inte varit omöjlig att prata med utanför denna tråden om de två från mig. Vilket uppskattas enormt och visar på lite vett. Dock haft lite ont om tid att hinna med och styra upp allt ännu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Susan
1/21/17, 10:47 AM
#31

Jag hoppas allt löser sig till det bästa och tycker som Zickan att #29 fick med det mest basic för att börja avla. Tar TS till sig det så är denne en bra bit på rätt väg.
Tror som flesta uppfödare ställer upp och hjälper en nybörjare om den visar hel hjärtat intresse och vill lära sig.  Att man som uppfödare sätter avelsförbud beror inte på att man vill vara snål på sina djur. Utan att man vill se vad dom ger och hur linjen utvecklas om något dåligt dyker upp har man på så vis lättare att styra upp det.  Sen finns det uppfödare som medvetet skiter i kontrakt och avlar på djur med avelsförbud, som tur är är dom sällsynta. Men det skapat iaf en väldigt dålig stämmning när det dyker upp sånt här som att vilja  avla på djur som visar sig ha avlsförbud. Så visa respekt för uppfödarnas kontrakt det vinner man på i längden.
Även fast det kan verka som en hård stämmning mellan uppfödare ibland, så jobbar alla i grund o botten mot samma sak. En friskare o starkare iller stam, att avla iller är inte det lättaste då vi har en massa dåliga saker att försöka få bukt med. Så ger man sig in på avel med iller får man räkna med fler steg tillbaka än framåt.

zickan
11/11/17, 9:26 PM
#32

Kände värt att lägga in. Detta är inte uppklarat som skrivit ovan. Någon dag efter detta bröt denna person kontakt helt och sedan dess vägrat besvara mig. Vet inget hur det går för dessa två. Om de ens är kvar i samma hem eller återigen sålda. Eller om de ens lever. Personen vägrade även ge ur sin adress sp jag kunde skicka deras papper. Papper som vaccination, hälasoundersökning, info om akut besök på strömsholm för killen som nästan strök med. Stamtavla mm. Visar totalt ointresse att ena hålla kontakt. Någon som köpt viltfärgad hona och eller svart angora hane från denne person. Eller varit där och hämtat annan omplacering eller valp. Och sett dessa två illrar. Får gärna kontakta mig. Vill ännu veta hur de mår, var de finns osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Alwyn
12/3/17, 10:34 AM
#33

Mardröms scenario!!!

tanglytails
1/4/18, 12:09 AM
#34

Vettiga uppfödare behövs ju i Skåne vad gäller illrar. Bara farmare här.. 😃

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Tildadesu
1/5/18, 2:22 PM
#35

Hejsan!! Har du några illrar just nu som är till salu?:)

Elin_la
1/20/18, 12:48 PM
#36

hejsan (: jag har letat efter iller ett tag nu. finns de kvar <3

tanglytails
1/21/18, 12:26 AM
#37

Det verkar som användaren avslutat sitt konto så ni kommer inte få svar.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: