Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1187 ggr
Iortheham
2016-12-08 19:18

Skaffa iller

Hej! Jag är jätte sugen på stt skaffa en iller! Har ni några tips på sidor där man kan läsa lite mer om illrar? Finns det någon bra uppfödarerunt Stockholmsområdet?

Annons:
komigentam
2016-12-08 19:38
#1

All info du behöver finns här.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Ylva_Källander
2016-12-08 20:49
#2

precis som Komigentam säger så hittar du allt här, håll dig dock borta från youtube, många bloggare som bloggar om illrar är från USA, och de har en annan syn på djur än vad vi har i Sveriga, och dessutom så är lagarna olika. Att kolla på dem kommer bara att ge dig information som du senare kommer få motsatsen till här. Dessa människor på detta forum har erfarenhet och de vet vad som fungerar och många metoder som de använder i USA är moraliskt fel här, så gö inte samma misstag som jag gjorde, det kommer bara att förvirra dig ;3 Lycka till!

VeronicaKahlbäck
2016-12-08 21:51
#3

Här finns en hel del information om ganska mycket, går man in i full version (länk längst ner på sidan) är det dessutom väldigt lätt att söka efter vad man undrar. Har du träffar illrar? Jag skulle börja med att hälsa på lite olika folk med iller för att känna in mej på olika individer, då kan man även prata en hel del iller 😊 Då kanske det är lättare att komma på vad man vill veta egentligen också! Jag föder inte upp illrar men finns i Kungsängen och du får gärna komma förbi och träffa illrarna, har två. En ung liten kille och en äldre dam 🙂

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

zickan
2016-12-09 03:21
#4

Raggarillern och Zickan's finns i västerås. Både planerar valpkull till 2017.  Som det såg ut med raggarillerns planer tror jag hon förväntar sig black, viltfärgad och ev choklad. Här planeras black och viltfärgad semiangora och angora. 

Om du klickar på fliken artiklar under stora texten: iller iFokus. Så får du upp de artiklar som ligger här inne. Går även klicka på sök fliken i samma rad längst bort. Skriva i vad du söker så får du upp en hel del av gamla diskussioner som också kan va rätt mycket information i. Ligger även en hel del svenska sidor uppe om illrar och dess skötsel. 
Men som ovanstående sa så akta att läs för mycket på utländska sidor. Är lite olika regler och lagar mellan länder. Och olika saker som rekommenderas i både mat som skötsel. Dock är det rätt intressant att ändå läsa lite av utländska artiklar. det finns mer att läsa om. Bara man har i åtanke att en del är som sagt inte bra som står. 
Vanliga skillnaderna mellan Sverige och andra länder.
* Sv är minimåtten för 1 iller satt på 5kvm och på den ytan får man även ha 5 illrar då varje iller skall ha 1kvm vid grupphållning. 6de illern gäller 6kvm osv.
 Dvs bur är inte okej som det är på många andra håll. Har för mig danmark t.ex har tillåtese med  kaninburar. Inte lagligt i sv. 
* De special torrfoder som är gjort för just iller är dåliga. Tyvärr luras folk att tro de skall va bra för iller bara för de säljes som illermat. Illrar har svårt att hantera spannmål och socker vilket dessa foder innehåller för mycket av. Bättre torrfoder och det som verkar mest rekommenderat är orijen. Om man inte väljer barfa.
* Illervalpar bör va runt 10 veckor innan de flyttar från uppfödaren. Först då de kan ha fått vaccinering och besiktning. Utlandet har jag sett valpar som släppts redan från 6 veckors ålder. På tok för tidigt även om uppfödaren valt att inte vaccinera dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
2016-12-12 09:09
#5

#4 dom både kan vaccineras och besiktigas tidigare. MEN ger man vacciner vid minimum ålder på 8 veckor så måste dom iaf ha en till spruta efter bara några veckor igen.

zickan
2016-12-13 01:47
#6

#5 Vet det mycket väl. Men väldigt onödigt att ge för mycket. Speciellt när det inte fungerar helt  ändå att ge i förtid.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Anna_iller
2016-12-13 06:53
#7

Miba illrar bor ute året om:) men jag är typ ute hela tiden så det gör inget. Går ut och går varje dag och leker och sitter med dem i timmar:) vi har lekstuga med ett rör ut i en röd kaninbur vi byggt om:) sedan har vi en stor rastgård:) illrar kan vara svåra husdjur om man inte är tillräckligt förberedd…./ Kram

FerretCrow
2016-12-13 09:34
#8

#6 jo så är det ju men samtidigt bra att informera om det

Upp till toppen
Annons: