Annons:
Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1598 ggr
zickan
11/21/16, 3:00 PM

Kattsand

Finns så många märken på kattsand. Jag brukar varva mellan kattsand och pellets beroende på vad som är enklast få hem just då. Men det finns så mycket olika märken på kattsand. Tycker de poppar upp nya hela tiden. 
Några är verkligen rent skräp, några helt okej och några bättre. Nyfiken på vad ni har för hiss/diss på kattsand och varför. Är damm känslig och haft stora svårigheter att ens bara hälla ur vissa kattsand ur sina påsar.
Andra luktar skunk efter illrar varit där några turer. Har mina egna favoriter. Men intressant att veta vad andra kör på. Kanske ligger nån ny guldgruva där ute man inte testat. 

Ungefär ute efter. 
Namn/Pris
Köper ifrån. 
Bra vs dåligt

Inte intresserad av att höra att ni kör på pellets 😉. Nu nyfiken om kattsand. Och alla har rätt till åsikt om vad de gillar och ogillar. Så inga för nedlåtande kommentarer till andras inlägg tack.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
[Tuulikki]
11/21/16, 3:10 PM
#1

Jag använder Ever Cleans kattsand som doftar lavendel. Dammar inte mycket, spelar ingen roll för mig men sambon som har astma är känslig men den sanden klarar han också. Katten trivs med den med, det är ju viktigast😉 Vet inte det spelar någon roll för illrar, har bara koll på katt😃

Köper den på djuraffären, kostar 129 för 6 liter och 199 för 10 liter. Men här har de ofta erbjudanden så man kommer undan billigare🙂

Stallmima
11/21/16, 3:17 PM
#2

Har köpt överlägsen kattsand  (enligt mitt tycke då!)  från Willys. 5 kilo för 23:-  Kommer dock inte ihåg vad den heter

zickan
11/21/16, 3:42 PM
#3

Jag beställer ofta Tigerino med babypuder doft från zooplus. Ofta erbjudanden 2*15kg för ca 260:-
Tycker det håller rätt länge utan att lukta. Påminner en del om everclean. 
Dammar en aning när man häller ut nytt från påsen. Men inte så farligt mycket. 
Verkar damma mindre efter man hällt upp i lådan. 
En av få sand jag haft som går att bra plocka bort avföring och fylla på med nytt ett par gånger utan att sanden i sig luktar apa. 

Compact care. Arken zoo. 14 kg 190:- Ofta har de rea 2 för 299:-
Påminner mycket om Tigerino på de flesta sätt. 

Everclean Lavendel, Arken zoo. 10L 199:-  Kan få klipp kort om man köper många. Så man får en gratis eller om det var billigare. 
Dammar mycket lite. Men dammar ändå en del när man häller upp det i lådan första gången. Rätt drygt och går att bra ta bort avföring och slå på nytt under rätt lång tid innan man behöver byta hela lådan. 
Mot ovan nämnda kommer det i papperslåda och inte tjockplast. Mycket enklare bära. Och en tom kartong är alltid lika kul leksak för illrar. 
Men rätt dyrt när man gör av med en hel del sand.

Smily cat extra luktkontroll. 10kg 179:-. Ibland rea på 129:-
Bra kattsand som inte heller dammar så mycket. Som ovanstående brukar det damma en aning när man slår upp det i lådan första gången. Sedan märker man inte så mycket. 
Klumpbildningen fungerar riktigt bra. Samma med luktkontrollen. En av de bättre på att hålla lukt. Själva sanden luktar inget i sig om man vill slippa lavendel, citrus och andra dofter. Prisvärd för den brukar hålla länge. 
i papperskartong så man har dels lättare bära. Dels får man med en leksak till illrarna på köpet.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
11/21/16, 3:49 PM
#4

Ica basic kattsand. 5kg, Mins inte pris. 
Köpte på ica nära för jag inte hann ta mig i väg och skaffa kattsand på annat håll. Totalt värdelöst. Dammar något hemskt när det hälls upp och fortsätter damma för illrarna. Gick inte att bara ta bort avföring. Själva sanden luktade apa fort och bara att slänga ut. 

Klumpe kattsand. 20kg, 70:- överskottsbolaget. 
Också nått som köptes in i farten när man var iväg och bara hann med en butik. Billigt men rätt värdelöst. Dammar ordentligt. Trots rengöring på lådan så började ströet i sig lukta på nån dag och bara slänga ut.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Maria
11/21/16, 3:49 PM
#5

Vi köper Compact care babypowder. Den är jättebra och luktar sagt gott.

Jag minns inte vad butiken heter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ylva_Källander
11/21/16, 4:07 PM
#6

En liten snabb fråga emellan här, hur ofta byter ni i lådorna? För det verkar som om ni gör det mer sällan än jag? Jag har som sagt min första iller så jag ville bara veta om jag borde byta från hampa till någon kattsand? Jag har inte så mycket att jämföra med men jag byter minst 2 gånger om dagen. Tack på förhand! :)

Annons:
Maria
11/21/16, 4:11 PM
#7

Ops jag ser att tråden handlar om illrar och jag har två katter🤫

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JossanH
11/21/16, 10:48 PM
#8

#6 har du 4 illrar eller fler blir det väldigt mycket i lådan på kort tid. När jag haft illrarna inne har jag rensat lådorna en gång per dag. Jag har då haft 2-3 illrar som gått på samma lådor. Så även om du rensar lådan 2ggr per dag så hinner det bli ganska skititgt med många illrar och luktar då förstås snabbare. Nu har jag spån/pellets i ladan och spån är det som absolut luktar mest snabbast. Superäckligt. När jag använt kattsand har jag använt everclean. Men tycker det är svårt att hitta sand som inte dammar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
12/7/16, 9:24 PM
#9

Fungerar inte sånt där kristallsand (?) Zickan?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

zickan
12/7/16, 9:49 PM
#10

#9 det gör det säkert. jag var mest nyfiken på vad andra gillade och ogillade :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zandrama
12/10/16, 3:42 AM
#11

Jag kör peewee lådor och träpellets ^^ Lådorna minns jag inte vad de kostade (animail) och pellets köper jag billigt på Byggmax. Räcker sjukt länge tycker jag :)

//Belinda aka Zandrama

RobinF
12/11/16, 12:33 PM
#12

Träpellets kör jag, miljövänligt :)

That's a cat...Not a horse.

Upp till toppen
Annons: