Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 995 ggr
linaoliviaa
2016-10-27 00:54

Vilket schampo ska man använda?

Hej jag undrar vad ni använder för schampo när ni tvättar era illrar? Just nu har jag fått använda hund schampo med bara Alovera i, den från Espree. Men jag tänker att detta kanske inte är bra och ett iller schampo är väldigt svårt att få tag i tyvärr, men kan man inte använda katt schampot från Espree för kattungar istället? 😊

Annons:
Bogey
2016-10-27 08:05
#1

Väldigt sällan du verkligen behöver tvätta en iller. Vi har aldrig använt schampo av något slag på våra illrar. De få gånger de varit ner i nåt lerigt hål eller liknande och riktigt lortat ner sig har de räckt med att bara duscha av dem och sen har de fått en stor handuk att rulla sig i för att torka av sig.

Enda gången jag kan tänka mig att en iller behöver schamponeras är om de har fått nått oljigt i pälsen. Det fastnar annars inte så mycket i en illerpäls 🙂

JossanH
2016-10-27 08:22
#2

Inget! Om du ens behöver duscha din iller (vilket jag aldrig gör..) så gör schampot att det naturliga fettet i illerns hud tvättas bort vilket gör att den lättare fryser och producerar mer fett vilket kan göra att den börjar lukta mycket starkare. Så bäst för illern är om du inte använder något och duschar den sällan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2016-10-27 12:29
#3

Har ett illerschampoo hemma men jag har använt det en gång (det följde med en av illrarna). Det var innan en utställning och vi fick nedslag på torr päls. Så jag har inte varken duschat illrarna eller schamponerat dem sen dess, det var två år sen. 
Ibland har vi behövt tvätta av rumpan på dem om de råkat få bajs i pälsen eller efter introduktioner med mycket skunkande. Men bara med vatten då också.

Ceciliaolucifer
2016-10-27 18:37
#4

Säger som ovan. En iller behöver på sin höjd sköljas av med vatten om den tex fått bajs i pälsen el dylikt.

Upp till toppen
Annons: