Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1126 ggr
Ylva_Källander
9/29/16, 8:28 AM

BARF

Så jag har fått hem min lilla valp nu och allt går faktiskt väldigt bra, :) Jag har gett honom ägg gula men jag ville börja ge honom mer rent kött, men jag läste för ett tag sedan om någon som hade blivit sjuk av att hantera köttet? Så jag ville egentligen bara veta lite om vilken sorts kött man borde ge och främst hur ni förbereder det. Kyckling tycker jag är lite för riskabelt pga salmonella. Tack på förhand! :)

Annons:
JossanH
9/29/16, 8:56 AM
#1

Kyckling är absolut det lättaste att ge. Flest illrar verkar gilla det och det innehåller lagom stora ben för illrar att äta. Jag har haft iller sedan 2003 och har hört att en fått magsjuka av att servera kött. En som bodde ganska trångt med många illrar och endast serverade kött. Den på Facebook var det ju inte ens säkert det kom från kycklingarna, det var ju bara en teori. Köper du svensk kyckling (köp aldrig något annat) är risken för just salmonella mindre än minimal då salmonella mer eller mindre inte finns bland kycklingarna i Sverige. Jag är inte extra försiktig när jag hanterar köttet, men jag försöker hålla god hygien och tvättar händer och ytor. Har aldrig märkt av något alls.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ylva_Källander
9/29/16, 1:25 PM
#2

Okej tack! Då är det bara jag som är paranoid c:

Bogey
10/7/16, 3:58 PM
#3

Som JossanH skriver behöver du inte vara rädd för Salmonella från svensk kyckling, dels för att samonella är ovanligt men också för att allt svenskt kycklingkött testas för salmonella.

Du kan dock ändå bli magsjuk av kyckling p.g.a. av en annan bacilusk (Campylobacter) som inte är lika lätt att testa för som salmonella. Illrarna smittas dock inte av denna bakterie då deras mag och tarmflora tar kål på bakterien men vi människor kan få en ordentlig magskjuka. Som tur är inte lika allvarlig som salmonella, mer lik vinterkräksjukan i så fall.

Tvätta händer och diska verktyg och skärbrädor ordentligt efter kontakt med kycklingen så är det inget problem. Klicka på länken om Campylobacter ifall du vill veta mer.

Blueshift
10/7/16, 4:42 PM
#4

#3 Jo, illrar kan smittas av campylobacter, och de kan dessutom vara asymptomatiska smittbärare under en tid efter infektion. Hos illrar är unga djur (under 6 månader) känsligare för att utveckla klinisk sjukdom (symptom som diarré mm), och som ofta är fallet med all typ av sjukdom kan illrar som redan är drabbade av något annat sjukdomstillstånd eller på annat sätt försvagade, vara känsligare.

Normalt är campylobacterios hos iller självbegränsande och läker ut av sig självt, vare sig det ger symptom eller ej, men vid symptomgivande sjukdom ska man förstås ge vård vid behov. Dräktiga illrar kan abortera om de smittas av campylobacter.

Det finns en del på nätet att läsa om detta, både om naturlig och experimentiell smitta av iller. Ett par länkar: 

http://bit.ly/2dRjB0O

http://bit.ly/2dRjXnV

Det finns en rätt utbredd uppfattning, eller övertro, att illrar som äter rå, naturlig föda i princip inte kan bli sjuka av det dem äter, som salmonella, campylobacter, vissa parasiter mm. Men det är viktigt att känna till att även fast illrar är betydligt bättre rustade än vi människor på att hantera vissa av de här sjukdomarna, så är de inte immuna och kan faktiskt bli sjuka.

Bogey
10/10/16, 8:34 AM
#5

#4
Där ser man . Man får lär sig nått nytt varje dag.
Alltid insiktsfull och med väl underbyggd information, man bugar.

Jag visste att salmonella kunde vara ett problem för iller, men jag var uppenbarligen i villfarelsen att campylobacter inte påverkade iller.

Upp till toppen
Annons: