Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 970 ggr
Linaoliviaaa
2016-08-24 23:48

Hur får jag min iller att äta kött?

Hej min iller hona vill absolut inte äta kött, Jag prova köpa kyckling lever och råa kyckling vingar men hon vägrar äta det även om jag tar bort hennes mat och bara ger henne köttet. Hur ska jag göra för att få i henne kött? Mvh lina

Annons:
greenseng
2016-08-25 00:23
#1

  Jag vet absolut ingenting om Iller. Men blir trots det nyfiken här! 🙂

Vad för mat vill hon äta? Hon måste väl äta trots allt? 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

FerretCrow
2016-08-25 07:56
#2

jag hade en iller som va sådär och då testade jag att blanda köttfärs med äggula eller köpte blodiga grytbitar och smetade runt illerns mun så att han fick slicka sig om munnen för att smaka. Det gick sådär men han va tveksam till det mesta tills jag serverade möss eller dagsgamla kycklingar ;)

Rebellkatten
2016-08-25 11:41
#3

Det finns en del olika metoder för att få en iller att äta kött. Det beror lite på hur gammal illern är och vad den är van vid. En iller inpräntar sig på vad för slags föda den ska äta innan 6 månaders ålder. Så om en iller växer upp och äter bara torrfoder tills den är ett halvår kommer den inte förstå att kött är mat. 

Men även om den är äldre så går det att få den att äta kött, det kommer bara ta lite mer tid och möda.  Det finns en bra metod på holistic ferret forum där man börjar med att göra "soppa" till illern och sen över tid lägger större och större bitar kött i soppan tills den lärt sig.  Men det beror lite på om du bara ska ge någon bit ibland eller om du vill barfa.

linaoliviaa
2016-08-25 13:38
#4

Hon är 14 veckor snart 15 just nu äter hon Ferret nature, Jag hade bara tänkt ge henne någon bit kött ibland så hon får i sig det hon behöver. Men kan man inte mixa köttet och blanda i hennes torrfoder?

Rebellkatten
2016-08-25 15:28
#5

Prova att börja med att ge henne mush-bollar (för katt, finns på typ alla zoo-butiker samt Granngården) kanske med lite tillsatt vatten så det blir lite soppaktigt, sen ha henne i knäet och med så lite tvång som möjligt dutta henne på munnen med det några gånger så kanske hon fattar grejen att det är gott med kött. Sen efter några veckor med mush så kan du uppgradera till annat kött förhoppningsvis. Jag brukar klippa kycklingvingarna i 4 bitar när mina illrar får dem.  Det är större chans att de äter upp dem då.

Rebellkatten
2016-08-25 15:29
#6

Sen kan du också byta ut torrfodret mot ett bättre t ex Orijen cat  & kitten.

Annons:
linaoliviaa
2016-08-25 18:17
#7

Tack ska prova med det, och fodret hon får är till för illrar och är nog det bästa hon kan få för att få i sig allt hon behöver. fick det rekommenderat av personalen på djur affären som också är väldigt kunniga inom illrar :)

VeronicaKahlbäck
2016-08-25 18:45
#8

#7 Bland det sämsta fodret du kan ge. Har personalen rekommenderat det så borde du inte lyssna på dom i övrigt heller.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
2016-08-25 19:46
#9

#7 som sagt, en riktigt dåligt foder som inte innehåller tillräckligt med animaliska produkter. Bara för att det är en iller på förpackningen behöver det inte vara ett bra foder ;) Orijen cat and kitten med kyckling är ett betydligt bättre foder och är vad de flesta som har iller ger för att det är ett av de bästa torrfodren du kan få tag på här i Sverige. Många i djursffärer har tyvärr dålig koll både vad gäller ytmått och anpassat foder för de olika djurslagen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: