Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1179 ggr
Sofy
2016-08-23 21:39

Kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla iller människor! Det var ett tag sedan… Dexter som har fyllt 6 år verkar må bra och vara precis som han alltid har vart förutom nu att han är i brunst. Ska jag kastrera honom kemiskt eller kirurgiskt? Känns lite riskabelt att kastrera honom kirurgiskt när han är 6 år gammal, känns riskabelt att söva honom oavsett och jag har ju vart nöjd alla år med kemisk kastrering…vad tycker ni?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
JossanH
2016-08-24 08:23
#1

En onödig risk att söva honom för kirurgisk kastrering om du är nöjd med kemisk kastrering :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2016-08-24 08:29
#2

Instämmer med #1 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

VeronicaKahlbäck
2016-08-24 09:19
#3

Jag har också tänkt likadant med mina äldre illrar, att sövning känns som en onödig risk.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

FerretCrow
2016-08-24 10:02
#4

onädigt att söva i den åldern

Sofy
2016-08-26 12:05
#5

Det är lite så jag tycker också… vad skönt att få det bekräftat från andra haha! Om han inte gick och skvätte bajs och kiss på helt otippade ställen och stank så mycket hade han lätt få vara okastrerad. Han är så sjukt mysig när han är i brunst, mammig, kelig och lekfull som bara den annars ligger han bara och kollar på tv hela dagarna hahaha

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

illernettan
2016-08-27 17:31
#6

Det var lite min nästa fråga…om han inte kunde få gå okastrerad…men skvätter han så är det bättre att chippa :-)

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
Hundtassens
2016-09-28 18:59
#7

en annan snabb fråga från mig, han illrar brukar ju lukta starkt (iaf de jag träffat) de var dock i brunst. luktar de alltid så eller är det bara så intensivt när de är i brunst? Förstår ju att iller alltid kommer lukta iller så som en hund luktar hund :)

JossanH
2016-09-29 21:30
#8

#7 en okastrerad hane kommer lukta mindre när han inte är i brunst om du håller honom okastrerad. Dock är det bara under vintern som de inte brunstar. Kastrerar du hanen (med chip eller kirurgiskt) så luktar han väldigt neutralt. Sedan kan det skilja mellan individer. Vissa luktar starkare/annorlunda mot andra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sofy
2016-10-21 20:24
#9

Dexter går fortfarande okastrerad och han börjar förstå det där med vett trots att han är k*t. Han gör faktiskt större framsteg än många män jag har träffat på så jag tror på det här och börjar han lida själv av fixeringar eller något stressande som är pga att han är okastrerad stoppar jag i honom ett implantat har jag beslutat. Vi har haft ett deep-talk om det här med sunt förnuft och mänsklig moral som krävs för att samleva i frid tillsammans och han lovade att inte bråka med min Siberian husky eller försöka tillverka några hybrid freak av naturen med katten och det har gått jätte bra hittills. Sen är det ju lite roligt hur aktiv han är, jag har tom fått med mig honom på ett par promenader i skogen utan protest.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

JossanH
2016-10-21 21:51
#10

Min första iller gick jag med 3,5-4 km på en timme en gång. Knappt han tillät att jag lyfte honom vid hundmöten ;) älskade långa (och raska) promenader.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: