Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01 - Allmänt Artiklar Avel Berättelser Bilder Blocket Annonser m.m. Butiker och länkar Delad glädje är dubbel glädje Filmklipp Foder och godis Färg / Päls / Teckning Försäkringsfrågor / Föreningsfrågor Gratulationer och Glädjebetygelse Iller Beteenden/ Relationer Illern i Media/ Litteratur Kunskaps trådar Leksaker/ Sovställen/ Burar/ Rum Medlemmars Illrar/ Hemsidor/ Bloggar Namnförslag OL. Olika Lekar OT. Off-Topic Omplaceringar/ Säljes/ Köpes Resa Sajten & iFokus Saker att tänka på. Semesterhem/ Efterlysningar/ Samåkning Sjukdomar/ Hälsa/ Operationer Snacksaligt om iller Tips/ Accessoarer/ Aktiviteter Träffar Träffar ( som varit ) Tävlingar Uppfostran Uppfödare Utställningar Älskad och saknad, men aldrig glömda!
01 - Allmänt

Kastrering

2016-08-23 21:39 #0 av: Sofy

Hejsan alla iller människor! Det var ett tag sedan... Dexter som har fyllt 6 år verkar må bra och vara precis som han alltid har vart förutom nu att han är i brunst.

Ska jag kastrera honom kemiskt eller kirurgiskt? Känns lite riskabelt att kastrera honom kirurgiskt när han är 6 år gammal, känns riskabelt att söva honom oavsett och jag har ju vart nöjd alla år med kemisk kastrering...vad tycker ni?

Medarbetare på Matlust

Anmäl
2016-08-24 08:23 #1 av: JossanH

En onödig risk att söva honom för kirurgisk kastrering om du är nöjd med kemisk kastrering :)

Medarbetare på iller.ifokus

Anmäl
2016-08-24 08:29 #2 av: illernettan

Instämmer med #1 Glad

Anmäl
2016-08-24 09:19 #3 av: VeronicaKahlbäck

Jag har också tänkt likadant med mina äldre illrar, att sövning känns som en onödig risk.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Anmäl
2016-08-24 10:02 #4 av: FerretCrow

onädigt att söva i den åldern

Sajtvärd för Worldofwarcraft.ifokus

Anmäl
2016-08-26 12:05 #5 av: Sofy

Det är lite så jag tycker också... vad skönt att få det bekräftat från andra haha!

Om han inte gick och skvätte bajs och kiss på helt otippade ställen och stank så mycket hade han lätt få vara okastrerad. Han är så sjukt mysig när han är i brunst, mammig, kelig och lekfull som bara den annars ligger han bara och kollar på tv hela dagarna hahaha

Medarbetare på Matlust

Anmäl
2016-08-27 17:31 #6 av: illernettan

Det var lite min nästa fråga...om han inte kunde få gå okastrerad...men skvätter han så är det bättre att chippa :-)

Anmäl
2016-09-28 18:59 #7 av: Hundtassens

en annan snabb fråga från mig, han illrar brukar ju lukta starkt (iaf de jag träffat) de var dock i brunst. luktar de alltid så eller är det bara så intensivt när de är i brunst? Förstår ju att iller alltid kommer lukta iller så som en hund luktar hund :)

Anmäl
2016-09-29 21:30 #8 av: JossanH

#7 en okastrerad hane kommer lukta mindre när han inte är i brunst om du håller honom okastrerad. Dock är det bara under vintern som de inte brunstar.
Kastrerar du hanen (med chip eller kirurgiskt) så luktar han väldigt neutralt. Sedan kan det skilja mellan individer. Vissa luktar starkare/annorlunda mot andra.

Medarbetare på iller.ifokus

Anmäl
2016-10-21 20:24 #9 av: Sofy

Dexter går fortfarande okastrerad och han börjar förstå det där med vett trots att han är k*t. Han gör faktiskt större framsteg än många män jag har träffat på så jag tror på det här och börjar han lida själv av fixeringar eller något stressande som är pga att han är okastrerad stoppar jag i honom ett implantat har jag beslutat.

Vi har haft ett deep-talk om det här med sunt förnuft och mänsklig moral som krävs för att samleva i frid tillsammans och han lovade att inte bråka med min Siberian husky eller försöka tillverka några hybrid freak av naturen med katten och det har gått jätte bra hittills. Sen är det ju lite roligt hur aktiv han är, jag har tom fått med mig honom på ett par promenader i skogen utan protest.

Medarbetare på Matlust

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.