Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 749 ggr
Ylva_Källander
8/23/16, 12:50 PM

Uppfostran

Jag får nu hem min första iller om ungefär en månad, och ju närmare det kommer desto mer orolig blir jag att jag inte kommer räcka för min lilla kille, jag googlar, kollar på youtube och läser böcker varje dag för att kunna lära mig så mycket som möjligt så att jag kan ge honom det bästa hemmet som jag kan, jag är hemma i stort sett hela dagen då jag inte studerar så jag har tid, men jag är rädd att jag ska göra något fel som kan vara avgörande för en bra relation,

 t.ex så är många utav mina källor från utlandet där de har en annan syn på djur, och många gånger har metoderna som de föreslår inte känts helt rätt, men de har upprepats så många gånger att det ändå känns som om det borde vara rätt eftersom alla verkar använda dem? 

T.ex så är det nackgreppet. Jag är emot alla former av fysisk bestraffning men vart jag än söker så står det att det är så man ska göra och att de inte skadar dem. Vilket ändå känns helt fel. 

Så jag har läst lite om hur ni uppfostrar era illrar och för mig låter det så mycket mer logiskt än alla dessa andra bestraffningarna som jag sett på internet, som jag tror bara skulle förvärra en relation. Jag tror verkligen på dethär att man ska hålla lugnet och visa sin iller att den kan känna sig trygg i ens närvaro, och uppmuntra bra beteende. Men jag vill veta mer om hur ni gör det? Jag vet att jag kan uppfostra en iller men varje gång jag kollar på internet så kommer alla dessa andra metoder upp vilket får mig att tvivla på om mina metoder är rätt? Jag har tänkt på det som ungefär utifrån en katt eller en hund. Man kan lyfta dem i nackskinnet men det är inte bekvämt för dem och det kan också göra ont, och jag skulle aldrig göra det mot vare sig mina katter eller min mammas hund, så varför skulle jag plötsligt göra det på min iller? 

Jag behöver egentligen bara se att det finns andra metoder än dem på internet för jag känner mig inte bekväm med dem. Och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag gjorde något stort misstag bara för att det stod i någon blogg som skulle kunna skada min illers självförtroende eller skada vår relation mellan oss.  

Tack för svar på förhand! Ursäkta långt inlägg (:

Annons:
VeronicaKahlbäck
8/24/16, 7:14 AM
#1

Din magkänsla har rätt. Så kallade snälla metoder är det som fungerar i längden. Även här i Sverige tills ganska nyligen hade vi en generell idė om att "hårda djur kräver hårda metoder". Trodde jag skulle hinna svara igår men så blev det inte, kanske hinner skriva mer utförligt efter jobbet idag. Finns hur mycket trådat i ämnet som helst om du använder sökfunktionen.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: