Annons:
Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 907 ggr
VeronicaKahlbäck
2016-08-22 21:46

Det där med Suprelorin.

Hur har det fungerat egentligen? Någon som märkt av nya problem, bieffekter eller annat som kan vara intressant att veta?

Nu har många hunnit använda det i några omgångar och under en illers hela livstid.

Jag trodde att Aylinh "äntligen" börjat löpa efter att gått hur många år som helst utan att behöva nytt chip men hon har vaginit. Kanske ska poängtera att veterinären kollade efter infektion/inflammation då jag hade mina misstankar om att det kunde röra sej om något sånt. Ska försöka komma på exakt när hon chippades sist.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
Blueshift
2016-08-22 21:56
#1

Är också nyfiken på detta.

Jag har inga egna erfarenheter, men har hört från några just att verkningstiden kan bli oväntat lång för en del (särskilt honor?). En del med hanar upplever visst hormonellt genomslag trots aktuellt chip, de blir lite hormonellt "svajiga" eller hur man ska uttrycka det 😛 Underlig/dålig päls på en del och vissa tycker hanarna tappar extremt i muskelmassa, mer än vad man kan se på kirurgiskt kastrerade. Implantatet undertrycker hormonproduktionen mer än vid kirurgi, så det är kanske orsaken?

JossanH
2016-08-22 21:59
#2

Mina erfarenheter säger mig att det är väldigt osäkert hur länge det håller. Har haft allt från 1,5 år till 5 år med minsta styrkan. Ett fåtal illrar verkar dessutom bli sterila efter att ha haft chippet en längre tid. Jag upplever att hanarna tappar mer muskler än jag önskat när de varit chippade. Då chippen har gått ur och de har kommit i brunst har de lagt på sig ca 2 hg mer än de legat på naturligt för årstiden. De har gått upp i vikt vid brunst istället för tappat i vikt som de gör om de är intakta. Ena hanen har även haft problem med pälsen. Han har fällt mer eller mindre konstant och på honom höll det i 4 år. Så nu ska jag faktiskt försöka hålla mina hanar intakta så får vi se hur vi löser det med honor. Men ska jag avla på en hona så kommer jag inte chippa henne innan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
2016-08-22 22:06
#3

På tillverkarens sida står det: "Do not use in animals intended for breeding."

http://www.virbacferretsusa.com/about-suprelorinf-implant

Kan tolkas olika. Vet inte om det är för att man faktiskt konstaterat potentiella problem efter användning, eller om det bara är rent sunt förnuft att implanterar du så går det såklart inte att avla i varje fall under implantatets verkningstid.

Jag skulle inte använda denna produkt varken på hanar eller honor som har tänkts gå i avel.

kredka
2016-08-22 22:23
#4

Jag tycker att min ena hane som har endast fått implantat är i "sämre form" än hanarna som fick först implantat och sedan blev kastrerade. Han har risigare päls och mindre muskelmassa. Honorna blev det lite olika med på den ena implantatet höll bara några månader på den andra håller den över 2 år nu.

Välkommen till ferretplanet.se :)

illernettan
2016-08-23 09:59
#5

Chippade Chevy  2013, det chippet tog slut nu i våras. Vintertid vägde han som mest 1600 gram och på sommaren vägde han som minst 1100 gram. Chippet gick ur i våras och då vägde han 1400 gram och under sommaren har han vägt runt 1000 gram.

Pälsen har i mina ögon varit kass mest hela tiden. Den är torr och matt. Upplever honom som tunnare som ochippad. Det ska bli intressant hur han kommer att lägga på sig under hösten då jag planerar att chippa honom till våren.

Jag har hittills inte chippat någon innan dom ska användas i avel. Det känns riskabelt.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
2016-08-23 12:02
#6

att dom väger mindre kan ju ha med åldern att göra oxå. 

Här har jag inte märkt av några bieffekter än att dom haft lite brunsthormoners beteende på vårkanten fast dom haft chipp, sedan om det bara är lite vårkänslor eller inte vet jag inte.

Har använt chip både på djur utanför avel och till avel utan problem.

Här har chippen hållt allt från 1 år och 7 månader till 3 år.

spännande att se hur dom nyaste chippningarna håller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: