Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1443 ggr
Blueshift
8/12/16, 2:57 PM

ID-registrering

Folk har ju varit i kontakt med kennelklubben förr angående om illrar (och andra sällskapsdjur) som är ID-märkta (chippade) skulle kunna registreras i deras register DjurID. Fortfarande så är det bara för hund och katt. Jag vet inte när någon senast ställde frågan, men jag mailade kennelklubben nu och fick detta svar som jag tänkte kunde vara av intresse:

"Det ligger som önskemål från vår DjurID.se sida också och jag hoppas att vi inom en nåbar framtid kommer kunna registrera andra djurslag. Anledningen till att vi inte kan göra det idag är att det krävs en stor insats i programmeringen i våra IT system och dessvärre är vi inte ensamma om att önska förbättringar och förändringar där men jag håller tummarna för att vi ska kunna utöka vår service snart ändå."

Det låter ju hoppfullt ändå!

Annons:
LindaBlue
8/13/16, 7:39 AM
#1

Jag har faktiskt tänkt på det där med chip. Om man skulle hitta en chipad iller, var söker man i nuläget efter ägare då? Är det jordbruksverket?

Blueshift
8/13/16, 9:10 AM
#2

#1 Det är det som är problemet. Det finns inget centralt, officiellt register för illrar. Och inte heller för andra sällskapsdjur (med vissa undantag kanske?) än hund och katt. Idealet vore att kennelklubben, som ju redan har ett etablerat och välkänt register som heter DjurID, kunde ta emot alla sorters sällskapsdjur.

illernettan
8/15/16, 7:23 PM
#3

Jag tror att jag skrev dit i våras och hörde mig för. Då fick jag ungefär samma svar som du fick Blueshift. Kanske skulle gå fortare om fler skrev och frågade?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Grodan
8/21/16, 8:12 PM
#4

men finns inte iller-id? startade inte cecilia något iller-id?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Blueshift
8/21/16, 9:38 PM
#5

#4 Jo, men jag trodde inte det var aktivt längre eller i vart fall inte fått någon spridning? Hur många veterinärer, myndigheter och privatpersoner vet att registrera där eller kolla där eller har tillgång till att kolla där? Om registret har ambition att bli något skulle det nog också vara betjänt av att ha en bättre frontsida med mer information. http://ferretid.se/

Cilla kan kanske kommentera nästa gång hon är här och läser :)

Blueshift
8/21/16, 9:39 PM
#6

Jag tycker nog ändå att det bästa vore ett samlat register för alla sorters sällskapsdjur, och då tycker jag DjurID vore bra eftersom det är så välkänt och etablerat. Önskar de kunde satsa lite mer på det.

Annons:
Grodan
8/21/16, 11:08 PM
#7

#5 ah

#6 ja, absolut


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
8/21/16, 11:28 PM
#8

Helt missat eller annat glömt bort att det finns en sida cilla gjort. Fungerar den sidan som redan finns? Det krävs väl mycket engagemang från djurid att få till även för iller. Lär dröja. Men om det finns en fungerande sida som dock är lite väl anonym. Går det ju göra nått åt det. Går att be om att få lägga upp banner, länkar på skk, kattsidan där djurid redan ligger inne under en flik. Samt be att få ha banner/länk på djurids sida som visar upp och pekar vidare till cillas sida. Om folk hjälps åt så går saker fort att sprida. Banner på hemsidor. Dela på fb. Skicka ut till poliser och veterinärer. Nå ut till de större veterinärerna och polisstationer känns inte så omöjligt. Osäkert om de nu är mottagliga för reklamen. Men kanske värt ett försök.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
8/21/16, 11:32 PM
#9

#8 Den finns inte på fb, så grej 1 är att lägga ut den på fäjjan (tyvärr, man tvingas dit) - ge den en egen sida… men C kanske måste godkänna det först, vet ej


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zickan
8/21/16, 11:40 PM
#10

Neee inte lägga på fb. Iof kanske en grupp för att uppmärksamma. Men tänkte mer på dela länkar. Helt otroligt hur fort saker på fb delas. Sprids som löpeld och går fort att göra gratis reklam. Samma att länka till cillas sida från djurid. Måste väl inte va kopplat på djurid. Men finns en sida kan man ju be att få ha banner och länkar dör djurid finns och på deras sida. Kan folk och myndigheter fortare hitta till iller register där cilla lagt det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
8/22/16, 9:49 AM
#11

jag har pratat med kliniker runt mig angående cillas sida http://ferretid.se/. just för att dom skall kunna kolla chip där OM dom får in en iller. men dom vill tyvärr inte använda sig av register som sköts av en privat person. väldigt tråkigt enligt min mening =(

Blueshift
8/22/16, 10:42 AM
#12

#11 Det var synd. Är det något rent juridiskt som är problemet?

Blueshift
8/22/16, 10:46 AM
#13

Jag önskar vi hade något som t ex Petlog:

https://www.petlog.org.uk/

Det är den brittiska kennelklubben som driver Petlog om jag förstått det rätt.

Annons:
Grodan
8/22/16, 6:59 PM
#14

#10 Nej, fack jäkla fb-grupper. Gör en sida, om något.

#11 vart är runt dig? vilka kliniker är det?

jag måste säga bättre ett privatdrivet iller-register än inget register.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VeronicaKahlbäck
8/22/16, 9:37 PM
#15

Skulle vara väldigt bra om det gick att registrera illrar på ett smidigt sätt.

Någon som vet vilka olika husdjur som har befintlig, fungerande register?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
FerretCrow
8/23/16, 11:52 AM
#17

#12 jo det va något sådant.

#14 västernorrland & jämtland. har pratat med både djursjukhuset, evedensia, veterinärhuset, distriktsveterinärerna som har samma regler i hela sverige då dom är statligt ägda. sedan även en del mindre privata veterinär kliniker. jag anser oxå att ett litet privat är ju bättre än inget och det atr ju inte direkt avskyvärd tid att knappa in och söka på en upphittad illers id nummer på den sidan.

#15 det är väl bara hund, katt och häst  =(

LindaBlue
9/2/16, 5:44 PM
#18

Men hur funkar det att helt enkelt regga hos JBV? Går det att göra med iller? Ok att det blir inte ett specifikt register för illrar, men det borde vara något som vet/ polis tänker på att söka i?

Blueshift
9/3/16, 9:22 AM
#19

Antar att du tänker på JBVs hundregister? Det är ju enbart för hundar eftersom det är lag på att hundar ska vara märkta och registrerade. Där måste alla hundar vara registrerade, medans kennelklubben och dylika register är valfritt. Det är också anledningen till att JBV t ex inte har något kattregister, eftersom det inte är lag på det för katt. Något annat register för djur i allmänhet har de väl inte heller?

LindaBlue
9/3/16, 8:28 PM
#20

Nej, du har säkert rätt, jag har aldrig försökt registrera något annat djur än hund där, min tankegång var att eftersom de har specifika regler för införsel av hund katt och iller, så borde de alla gå att registrera där.

Annons:
Ceciliaolucifer
9/12/16, 10:58 AM
#21

Jag försökte sprida FerretID till kliniker och myndigheter men ofta tog det stopp för att jag var privatperson. Jag tycker nog att det vore bra om man försöker att vara på jbv. Jag vet inte hur länge FerretID kommer att ligga uppe om jag ska vara ärlig.

FerretCrow
9/12/16, 12:25 PM
#22

#21 Ja det va ju samma svar jag fick om din sida men så himla tråkigt bemötande =(

Upp till toppen
Annons: