Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01 - Allmänt Artiklar Avel Berättelser Bilder Blocket Annonser m.m. Butiker och länkar Delad glädje är dubbel glädje Filmklipp Foder och godis Färg / Päls / Teckning Försäkringsfrågor / Föreningsfrågor Gratulationer och Glädjebetygelse Iller Beteenden/ Relationer Illern i Media/ Litteratur Kunskaps trådar Leksaker/ Sovställen/ Burar/ Rum Medlemmars Illrar/ Hemsidor/ Bloggar Namnförslag OL. Olika Lekar OT. Off-Topic Omplaceringar/ Säljes/ Köpes Resa Sajten & iFokus Saker att tänka på. Semesterhem/ Efterlysningar/ Samåkning Sjukdomar/ Hälsa/ Operationer Snacksaligt om iller Tips/ Accessoarer/ Aktiviteter Träffar Träffar ( som varit ) Tävlingar Uppfostran Uppfödare Utställningar Älskad och saknad, men aldrig glömda!
Saker att tänka på.

lite frågor om iller!

2016-08-10 16:14 #0 av: hund_katt

Hej! jag har länge varit intresserad av illrar. jag funderar på att skaffa i framtiden. just nu är jag bara 16, så detta blir inte förrns om kanske 10-20 år framåt, men jag gillar att läsa på om typ allt när jag inte har något att göra, och varför inte vara förberedd? Skrattar

jag har nu en hundvalp, han är snart 4 månader. jag förstår det som att illrar kräver ungefär lika som en hundvalp? dom ska fiffla med allt, hittar minsta lilla grej under en list som ska stoppas i munnen och leka med osv osv. jag kan säga att det räckte med en vecka sen började jag längta till att han blev vuxen Gapskrattar men jag var inte förvånad över arbetet, jag visste vad jag gav mig in på och vad en valp, och en hund, kräver. även om jag kan ha underskattat arbetet lite Förlägen

hur stor skillnad är det i "arbete" mellan hund/hundvalp och iller? vet att det såklart är olika djurarter så går ju inte jämföra helt, men så man får ett litet hum om det?

vad är det för skillnad mellan hanar och honor?

är dom bra på att klättra? eller är dom inte tillräckligt smidiga? hoppar dom högt?
om vi säger såhär; hur lätt tar dom sig över ett kompostgaller, och hur lätt tar dom sig upp på bänkar etc?

när jag blir äldre och har hus och gård, så kommer jag ha hundar. jag brinner för hundar så minst en hund i livet kommer jag alltid ha(så länge mitt liv funkar för det med tid och ekonomi osv såklart!) och när jag har gård så kommer ju hundarna få gå på gården på dagarna. gården kommer vara ordentligt inhägnad då en ras jag vill ha kommer kräva det.
men hur skulle jag i så fall kunna lösa det med illrarna? så hundarna skulle kunna gå in och ut men inte illrarna? tror ni det är möjligt, eller får jag gränsa av till hallen då kanske? så hundarna iaf kan komma in i hallen. en hel gård, även med bra inhägnad, lär ju bli för stort och dom försvinner kanske på den ytan.. och hundarna finns ju risker med så går ju inte ha dom ensamma tillsammans heller :P även om det bara är utpräglade gårds-/herdehundar jag lär ha så vet man ju aldrig.

jag kommer kanske på fler frågor sen! tack för att ni orkar läsa och svara hahaSkrattar

jag vet "grunderna" hos illern, som t.ex att dom bör kastreras, mat, ingen bur osv.

Anmäl
2016-08-10 22:20 #1 av: JossanH

Hej och välkommen hit :)

Iller som hundvalp?
Ja ungefär. En hund som aldrig växer upp ;)
Men oftast lär man sig deras små egenheter och kan avhjälpa de flesta små upptåg. Tex ha krukor på behörigt avstånd. Skor på hatthyllan om man får en skointresserad iller. Alla gummigrejor utom räckhåll osv.
Men alla illrar blir vuxna och brukar då även lugna ned sin äventyrslusta en aning.

Hane eller hona?
En smaksak. Hanar blir nästan dubbelt så stora (med undantag förstås. Finns både stora honor och små hanar) och brukar vara aningen lugnare än honor.

Bra på att klättra?
Ett kompostgaller går de flest illrar bara rakt igenom hålen. Om en iller mot förmodan inte skulle ta sig igenom så kan den klättra över utan problem. Jag har just nu en snabb och smidig hona som kan klättra på ladugårdsväggen rakt upp där träet har blivit lite murket. Vissa honor klättrar på tegelväggar!
Finns det tyg att ta tag i brukar dom kunna häva sig upp men brukar inte vara så smidiga på att hoppa högt. Självklart finns det undantag även här ;)
Har haft illrar som varit väldigt markbundna och illrar som varit smidiga och bra på att klättra.

Illrar på gård?
Du skulle kunna lösa det på olika vis. På dagarna när hundarna skulle få gå ut och in som dom vill kan du ju ha en stor utegård där illrarna kan vara. Med möjlighet att gräva, klättra och ha små bolådor.
Illrarna bör inte få gå löst då det finns risk för att dom sticker. Har man en utegård till dom krävs det säkring både i botten, tak och väggar. De är bra på att rymma.

Vill du kolla hur jag har löst det på vår lilla gård så kan du kolla in min facebooksida "Vildingarnas Illrar" :)

Medarbetare på iller.ifokus

Anmäl
2016-08-11 17:44 #2 av: hund_katt

#1 en egen gård till illrarna var ju smart! det tänkte jag inte alls på. ska kolla på din sida med!

tack för svaren Skrattar

Anmäl
2016-09-01 22:59 #3 av: Bogey

Ett litet filmklipp på våra illrar och deras hägn som tips på hur man kan göra.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.