Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1082 ggr
laura87
2016-07-16 10:50

Tankar om köpa iller

Jag har haft iller förr , 2 st är utbildad djurvårder /djursjukvårdare . Nu bor jag med en sambo som inte är lika övertygad om detta med att ha iller , våran familj är vi två och 3 barn ålder 4,6,7 dom är uppvuxna med chinchillor och är väldigt lugna med djur . Men i dag har vi inga djur. Min sambos argument är att man tappar lite frihet att ha dörrar öppna på sommaren ex (vi bor i enplanshus hus) och jag förstår honom , och han vill veta hur vi ska göra under nätterna med illern , (hur gör ni alla?) har ni några bra ider om hur både han och jag ska vara nöjda och få allt att funka med en iller. Och vad jag bör tänka på? Eftersom detta är ett stort beslut att skaffa ett djur (eventuellt iller) så vill vi ha alla för och nackdelar från alla håll, då vi inte vill helt gå på min erfarenhet (för när man vill nått kan man själv bli blind och se allt posetivt) Tacksam för svar

Annons:
zickan
2016-07-16 11:02
#1

Som med alla djur är det en del ansvar. Men så mycket mot andra djur känns det inte som illrar kräver.  Det är lätt att sätta upp hårdplastskivor/marshall grind eller nått för dörrar om man vill skydda. 
Många illerägare kör på ett rum man kan låsa in illrarna i på större delen av tiden eller under behov. Jag har en del andra djur och min ena hund är inte helt pålitlig runt illrarna. Så mina vågar jag inte ha löst hela tiden. Speciellt inte när jag vill hålla på med råttorna eller hundarna är ensamma hemma.
Har bara en lägenhet och valt att flytta ut sängen till vardagsrummet så har illrarna hela sovrummet. Eller delar jag av sovrummet så mina två råttburar och balkongdörren som är i det rummet inte kan nås. Kan jag ha öppet åt hundarna till balkongen eller välj låta illrarna ta den.

De med hus och gård. Brukar bygga ute hage till dom. En del har utehagen bara att leka i sedan komma in. En del låter dom bo ute året runt med nån for av liten stuga att krypa in i för värme. Nån har byggt om i sin ladugård/stall och håller dom där.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bogey
2016-07-16 22:19
#2

Allt går att lösa.

Vi bor också i ett enplanshus.

För att kunna ha dörrarna öppna på sommaren så har vi illersäkrat vår veranda med genomskinliga PVC-skivor och en grind samt på uteplatsen har vi nyttjat valphagar som avspärrning.

Veranda

Uteplats

På natten bor de i tvättstugan som vi också illersäkrat.

Tvättstugan

Tvättstugan

Dessutom har vi byggt ett utehägn de kan vara i, kolla vår byggtråd.
http://iller.ifokus.se/discussions/5001c61588f4723f5e0066f4-projekt-utehagn

Ceciliaolucifer
2016-07-27 21:37
#3

Jag skulle aldrig skaffa iller om inte partnern var med till 100% på det. Det är inte ett husdjur, det är en livsstil.

Grodan
2016-07-30 14:20
#4

#3 Visst. MEN… om man nu bor stort och ingen allergi finns, så kanske man kan få ha sitt egna husdjur?

Jag vet flera familjer som inte delar djurintresset där man löst det med att djuren har eget rum/avgränsad del av huset. Det funkar det med. Faktiskt. (Även om det dock aldrig är på samma sätt som att ha illern överallt…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ceciliaolucifer
2016-08-04 22:11
#5

#4 Jag är ju av den åsikten att djur är familjemedlemmar och ska inte behöva stängas in eller begränsas för att man inte har med hela familjen på tåget.

Grodan
2016-08-05 19:45
#6

#5 Ja, jag vet. Jag är likadan. MEN… jag har familjeissues… och kanske är det så att TS inte insett att hon borde byta sambo… ännu… under tiden hon inser det borde hon som jag skrev i #4 inte förneka sig sin rätt till illerlycka!!!

_skämtar lite, men som sagt… mitt val här i livet är att leva utan människor och enbart med djur… så jag vet ju ändå inte vad jag pratar om… 🤪har dock vänner som har gjort så och det funkar utmärkt… alla problem kan lösas
_


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
VeronicaKahlbäck
2016-08-05 22:58
#7

Har sambon träffat illrar? Annars åk och hälsa på, ta med barnen med.
Iller är ju väldigt speciellt på många sätt och ja det beror mycket på individen men en del bör man såklart vara beredd på. Dom kräver sin tid, har sin doft, kräver att man anpassar hemmet i större eller mindre utsträckning, dom kostar pengar, det är inte alltid så lätt att hitta illervakt m.m.

Det finns oändligt med historier om respektive som varit tveksamma till en början och det aldrig blivit bra, därav mitt råd om att hälsa på någon/några först!

Mina illrar har alltid funnits här först så det var det min sambo fick höra när jag träffade honom. Han klarar inte (som jag) av deras päls vid fällning, han har blivit tuggad på, han har varit med både när det har varit roligt och mindre roligt helt enkelt. Nu tar han lika mycket ansvar över dom som jag och det enda jag begärt är att han respekterar dom 😃

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: