Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 997 ggr
Anna_iller
2016-06-26 09:07

11 år och illerägare

Asså nu är jag lite arg faktiskt!!!! Det är så himla många vuxna som ifråga sätter att jag har iller! Jag har alltid älskat djur överallt annat och läser om dem jämt… Iller har jag läst om redan innan jag fick skaffa än. Anledningen till att jag fick än valp var att mina föräldrar VISTE att jag kunde ta ansvar. Men ändå gnäller då många över att vi har illrarna och framför allt att jag tar hand om honan nästan helt själv. Dom säger att det är rovdjur som hugger och aldrig släpper och vill att jag ska skita i dem! Att det är värdelösa husdjur och så vidare! Anledningen till att dem säger så här är ju pågrund av att illrar har många dåliga rykten men även jämför mig med deras barn i hur dem sköter sina djur…. Vill bara tilläga att jag går ut med dem tre gånger om dagen Milla har jag lärt hoppa och Doris mängder av tricks! Städar varje dag och gosar med dem hela dagarna leker med dem och dem följer med till stallet. Förlåt för långt inlägg men undrar om ni tycker att än 11åring kan ha iller????

Annons:
JossanH
2016-06-26 14:26
#1

Nej, jag tycker alltid att föräldrar till icke myndiga personer har yttersta ansvaret för djuren. Jag skulle tex aldrig omplacera eller sälja en iller till en 11åring. Klart man kan ta väl hand om sina djur även om man bara är 11 år, det är inte det jag menar, utan det är så mycket runt om som kräver kunskap och en mognad som ett barn inte har än. Sedan är inte iller ett djur för alla. Och alla illrar är inte djur för alla illerägare heller. Det finns illrar som passar jättebra i barnfamiljer och illrar som inte alls lämpar sig för barn. Det är oerhört individuellt tycker jag. Skönt att du känner att du trivs så bra med dina illrar :) men jag hoppas förstås även att du har en vuxen som är med och stöttar dig och som är påläst om iller som husdjur och som tex kan hjälpa till att betala om den blir akut sjuk osv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

komigentam
2016-06-26 16:11
#2

Det är svårt att avgöra huruvida en person bör ha djur utifrån hens ålder (mognad kommer inte med åldern, kunskap kommer inte med åldern osv) men när man inte är myndig så  har alltid föräldrarna huvudansvaret så oavsett så är det ju egentligen dina föräldrars djur & ansvar.. 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Anna_iller
2016-06-26 20:56
#3

Mina föräldrar stöttar mig jätte mck och störst ansvar har mina föräldrar

JossanH
2016-06-26 22:13
#4

#3 så bra :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

LindaBlue
2016-06-27 12:46
#5

Jag tycker inte man kan/ ska / bör ifrågasätta att det är du som tar hand om den, det gör du säkert jättebra. :) men tyvärr har man läst många, många trådar genom året på olika forum om att djuret blir sjukt, föräldrarna tycker inte det är värt pengarna att åka till veterinären och den som har djuret sitter och frågar om råd om hur man kan hjälpa djuret hemma istället. Det är inte rolig läsning, och det kanske är därför folk regerar? :) Men om det är dina föräldrar som har huvudansvaret och står bakom så är det ju jättebra.

Anna_iller
2016-06-28 22:46
#6

Mina föräldrar står för kostnader samt vaccinationer och så vidare tar för mästa del hand om dem själv eftersom att sköta mina illrar är det roligaste som finns!!! :)

Annons:
Anna_iller
2016-06-28 22:48
#7

Det jag menar när jag skriver för mästadel själv är att dem ingriper när jag är sjuk

JossanH
2016-06-28 23:34
#8

#2 vissa former av mognad kommer med åldern. Sedan utvecklas man förstås olika, men om man ser tilt tex konsekvenstänkande så är inte det färdigutvecklat förrän i sena tonåren.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ylva_Källander
2016-07-07 10:28
#9

Jag förstår hur du tänker då jag själv upplever mycket av samma erfarenhet då jag är 14 år. Men förstoeende är något man förtjänar, och många vuxna inser när de väl pratar med någon som är mogen för sin ålder att de kan lita på den personen, själv så tar jag hand om 30 hönor, 5 tuppar och de senaste dagarna har jag också tagit hand om 3 sjuka kycklingar, (Varav bara en var stark nog att överleva RIP) Men även om jag tar hand om alla våra djur så betyder det inte att mina föräldrar litar helt på mig, hur mogen man än tror att man är så borde man alltid ha någon som håller lite koll på en vilken ålder man än är, för det är bara naturligt att man gör misstag. 

Men ju mer du pratar med personerna som tycker detta desto mer kommer de att lära känna dig och om du går att lita på så kommer de att märka det. T.ex så har jag sedan jag varit 11 år tagit hand om våra grannar i grannbyns grisar på sommaren och de litade på mig bara efter att vi satt oss ned och pratat om allt och jag fått reda på allt jag behövde för att kunna ta hand om dem, men jag satte mig fortfarande ner och tog reda på allt jag kunde om minigrisar på yt och google samt böcker för att ta hand om ett djur är något man inte bara kan ta på sig hur som helst. Många vuxna tror inte att yngre personer kan ta hand om djur då de jämför med hur de var när de var i vår ålder, och alla i vår ålder passar inte för att ta hand om ett djur och borde inte ha några djur. Jag har själv vänner som velat köpa djur av mig från kullar av kycklingar till kaniner som jag har nekat för jag vet att de inte skulle kunna hantera det, men samtidigt har jag vänner som jag har sålt till för att jag vet att de kan ta hand om en annan levande varelse.

Upp till toppen
Annons: