Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3762 ggr
Levin88
2016-05-05 07:51

Iller som kräks, röntgen visar inget.

Hej allihopa!

Jag börjar bli väldigt orolig för min lilla Ester här hemma och sträcker ut en hand till er alla i behov av kunskap och hjälp!

Bakgrundsinfo:

Ester har varit i min ägo sedan 2014-02-16 och hon har 1 tidigare ägare. Då hon hittades i en trädgård av ett pensionerat äldre par så vet vi inget om hennes ålder.  Hon lämnades då till polisen och togs därefter omhand utav kvinnan som jag i min tur övertog Ester av. Denna kvinnan som tog över Ester hade henne i 2-3 år. Så säg att Ester är runt 5 år gammal i alla fall.

Ester var under förra ägarens, vad ska man säga, gravt felhanterad. Hon matades med Friskies kattmat men även kanelbullar och ost var något som tillhörde vardagen. Detta resulterade i att vi fick akut operera henne för njursten under första veckan som vi egentligen hade henne på provvecka. Hon hade också traumatiska minnen som hon associerade till de leksaker som vi fick med från förra ägaren. Dessa åkte i bingen när vi märkte hur hon reagerade på dom. 

Nu till saken. Ester blev dålig för runt 2-3 veckor sedan, då hon blev smittad av det elakartade förkylningsvirus som jag och min sambo hade. Hon nös, snorade och flämtade, men det var inte mer än så. Efter ett par dagar så förändrades Ester plötsligt. Detta inträffade mitt i natten mellan söndag och måndag. Hon sprang runt i panik och kräktes och kräktes, det som kom upp var klar vätska och "skum" . Precis efter varje kräkning så backade hon och drog huvudet i golvet. Jag och min sambo blev väldigt oroliga och ringde veterinären och vi bestämde att åka in akut med henne.

Inne hos veterinären så gjordes ett insulinom-test på henne som var fint. Hon röntgades också (ej kontraströntgen) och det visade inga fel. Veterinären kollade allmänstatus på henne och kände igenom hennes mage och allt såg och kändes bra. Detta förbryllade oss alla och vi bestämde att hon skulle få vara kvar hos dom ett tag för att se om de kunde hjälpa henne samt övervaka ifall hon blev sämre. 3 dagar låg Ester inne totalt och hon fick vätskeersättning subkutant, matades och fick antibiotika (ifall hon hade bakterier i magsäcken). Hon blev piggare och när sambon hämtade henne igen så såg han den gamla pigga Ester igen!

Nu har Ester mått bra i ungefär 2 veckor, hon ha ätit och druckit på egen hand och varit pigg och inte kräkts något. Men plötsligt för 2 dagar sedan (3/5-16) så börjar samma symptom igen! Hon kräks våldsamt och får upp vätska/skum, backar efter varje kräkning, äter och dricker inte riktigt som hon ska. Efter varje intensivt kräkanfall så blir hon helt slutkörd och kan lägga sig mitt på golvet och bara ligger. Jag och min sambo trodde nästan hon var död här häromdagen då hon inte ens lystrade när man kallade på henne.

Vi fick hem några antibiotika tabletter när vi var hos veterinären som vi blandat i generösa mängder vatten. Hon har även fått en dos paraffinolja om dagen om något eventuellt sitter fast i magen. Vi har även blandat upp torrfodret i vatten och vi vattnar henne så att vi ser att hon får i sig vatten. Ester är allmänt ointresserad av maten, men kattmalt/paraffinet och vattnet går ner. Hon har även haft en fix ide för sig under dessa veckor sedan hon var inne hos veterinären, att äta katternas blötmat (Pussi gelè). Hon kräks intensivt 2-3 gånger per dag sedan 3/5, däremellan är de lugnt och hon är uppe och rör sig tämligen opåverkat av allt detta. Men hon är inte lika lekfull mot min andra iller. Den andra illern mår bra, hon blev också smittad av förkylningsviruset som vi hade, men hon har repat sig helt ok.

Är det någon som känner igen symptomen och detta beteendet?

Veterinärerna har inte en aning vad det är med henne och hon mådde ju faktiskt bra under 2 veckor mellan dessa kräkepisoder.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till :(( hon är världens mest snälla och goa iller och jag vill inte behöva avliva henne.

Jag tar tacksamt emot alla typer av tips och hjälp i allt detta, det är guld värt för mig och min sambo!

Annons:
Blueshift
2016-05-05 10:07
#1

Gör en kontraströntgen och titta specifikt på om det ligger något föremål i magsäcken (gummibit, hårboll). Om något ligger där (och varken kommer upp eller ner) så kan det orsaka den här typen av symptom som kommer och går.  Blöt eller flytande mat föredras då eftersom det passerar lättare och inte provocerar illamående i samma utsträckning. De flesta illrar reagerar starkt på illamående och kräkning, i synnerhet icke produktiv kräkning som så att säga inte löser problemet,  och de kan bli fullständigt slut efter en episod. 

Det kan vara svårt att upptäcka ett ev föremål beroende på vad det består av. Ta bilder snabbt och frekvent efter kontrast och titta efter en "silhouette" av föremålet. Magen ska vara tom innan. Ta också allmänna blodprov och kolla alla värden. Gastroskopi och/eller ultraljud är andra undersökningar ni kan göra, men det är mer för den avancerade kliniken.

Ett ev föremål kan orska magsår och magsår i sig (utan föremål) kan också ge liknande symptom.

Annars har jag inte några andra idéer på rak arm. En grundlig utredning bör göras.

Levin88
2016-05-05 13:20
#2

Ok tack för tipset!

JossanH
2016-05-05 13:41
#3

En Nettan hade ju en iller vid namn Turbo som hade liknande symptom pga en öronpropp som inte vandrade ut ur magsäcken utan bara flyttade sig lite. Tyvärr visste ingen varken ut eller in då illern var frisk-blev sjuk-frisk-sjuk osv. Till sist försökte föremålet vandra ned (om jag inte missminner mig) och då blev det totalt stopp och illern sorgligt nog dog.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
2016-05-05 14:01
#4

Jag har upplevt det här tre gånger. Två gånger med öronproppar och båda gångerna visste jag att de ätit en propp vilket ju underlättade diagnosen. I ena fallet försökte vi få henne att kräkas upp med kräkmedel, men det resulterade istället i att proppen flyttade sig ner i tarmen och det blev akut operation (gick bra). Den bit av en propp hon ätit syntes vagt i magsäcken på kontraströntgen, mest tack vare att jag visste att den var där.

I andra fallet avvaktade vi lite eftersom det rådde viss osäkerhet. I efterhand kan man konstatera att proppen först låg i magen i tid, men sedan blev problemet uppenbart då den flyttade sig ner i tarmen och det blev en mycket akut operation (gick bra).

Det tredje fallet var en iller som var tillfälligt inhyst här.  Tragiskt nog hittade jag henne död en morgon (finns det något värre när man tar hand om någon annans iller Ledsen) . Obduktionen visade att hon hade en gummibit i magsäcken. Den hade legat där en mycket lång tid och orsakat ett horribelt magsår. Det framkom att hon hade kräkts och periodvis mått dåligt med maten till synes omotiverat, till och från, under senaste året.

Nu är det ju inte säkert att det här är problemet med Ester, men jag tycker absolut att man ska kolla upp detta.

Foxqueen
2016-05-10 01:36
#5

Jättetråkigt att höra! :(
Har några tips för min iller Molly fick en bakterieinfektion i magen för några månader sedan som gjorde att hon kräktes och kräktes, jag trodde att hon skulle dö.
Varför har veterinären gett er antibiotika? Har det tagits ett blodprov, visade det sig att Ester har bakterier i kroppen? Om nu ultraljudet inte visade att något satt fast i magen som syns tydligt så utgå ifrån att det inte är något som sitter fast.
Mitt första tips är att SLUTA med paraffinet DIREKT. En iller som kräks 2-3 gånger per dag blir mycket uttorkad och oljan är laxerande. Illermagar är väldigt känsliga och det är livshotande för en iller att bli uttorkad. Vätskebrist kommer göra att illern kräks upp ännu mer, tillslut bara galla/skum.

Mitt andra VIKTIGASTE tips är att köpa A/d -kattmat, nu direkt. Det är en lättsmält blötmat på burk med högt energi-innehåll så att illern kan återhämta sig utan att behöva proppa sig full av torrfoder och irritera den känsliga magen. Det här fodret rekommenderas STARKT för sjuka illrar. Jag fick det hos veterinären och det räddade nog min illers liv.  Köp minst 2 burkar så att det räcker några dagar och servera utspätt med lite ljummet vatten. Låt illern äta hur mycket den vill! (Jag fick fodret från veterinären men nästan alla zoobutiker har det i lager också, jag sprang som en dåre till närmaste zoobutik när min Molly var sjuk)
https://animail.se/hill-s-prescription-diet-a-d-burkmat-156g.html

Tredje tipset är att "isolera" illern lite så att den inte blir störd för mycket. Försök att hålla det så rent och svalt som möjligt, en transportbur som sovplats med rena handdukar är bra och ren låda att gå på toa i, illern ska helst sova äta sova äta sova äta precis som en sjuk människa ska göra för att bli frisk. Var som en hök och kolla hur avföringen ser ut, den ska inte vara svart eller ha annan konstig färg.

Lycka till jag hoppas det går bra! Kramar

JossanH
2016-05-10 07:58
#6

#5 problemet är just det- sitter något i magsäcken så syns det sällan på undersökningar. Man kan därför inte utesluta att något ligger i magen och irriterar. Det har kostat många illrars liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Foxqueen
2016-05-10 16:22
#7

#6 Jo det kanske var dumt av mig att säga att man kan utesluta att något sitter fast i magen. Menade bara att går illern på toa och det kommer ut avföring + man har varit på ultraljud + fått recept på antibiotika så borde det vara så att veterinären misstänker eller är säker på att det är bakterier.  Nästan hela immunförsvaret sitter i magen och en antibiotikakur slår ut alla bakterier, även de goda bakterierna i magen = slår ut magens normala funktion och sabbar immunförsvaret. Det är exakt likadant för människor att antibiotikakurer kan få konsekvenser, de dåliga bakterierna måste ju dö men det gör sedan magen extremt känslig och man kanske blir sjuk igen. 

Behandlar man en magsjuk iller med laxerande medel (parrafin) så är det verkligen inte bra. Man skulle aldrig ge ett magsjukt barn laxerande medel så det ska man inte ge till en iller heller.

Det finns såklart en risk att det sitter fast något i magen på lilla Ester men förhoppningsvis fortsätter magen att röra på sig och vad det nu än är så kanske det kommer ut. Under tiden är det viktigt att illern inte går ner i vikt eller blir uttorkad och försvagad, därför tipsade ju jag om "sjukmaten". Syns ingen infektion på blodproverna och försämras Ester så är ju den enda lösningen på en förstoppad iller operation. Skulle Ester bli förstoppad så är det ju rush in till veterinären för då är ju symtomen på "främmande föremål" i magen solklart. Förhoppningsvis är det inte så illa. :(

Blueshift
2016-05-10 19:09
#8

Det vi diskuterar här är alltså att ett föremål skulle kunna ligga i magsäcken. Det skapar typiskt intermittenta problem av det här slaget och bör därför vara något man inkluderar i utredningen. När något ligger i magsäcken , och varken kommer upp eller ner, så har illern inga problem att bajsa ut den mat som passerar. Man vill inte gärna att ett sådant eventuellt föremål passerar ner i tarmen, för då blir det riktigt akut.

Så vitt jag förstår från TS inlägg så har inget ultraljud gjorts, bara en vanlig slätröntgen utan kontrast.

Ceciliaolucifer
2016-05-25 20:30
#9

Jag rekommenderar också kontraströntgen. Haft två illrar med gigantiska hårbollar och dessa syntes inte på vanlig röntgen. Den ena illern Blight, hans hårboll tog upp 75% av magsäcken. När den la sig på tvären kom kräkningarna. Mitt råd är att begär ut journalkopiorna/få dom faxade till en illerkunnig veterinär. Be om en konsultation. Illerveterinärer vet att folk ofta kommer långa vägar ifrån och kan ibland sätta upp extra tid för ev operation när man väl kommer. Har ni kollat avföringen? Blöt upp den i vattnet och se om det finns mkt päls el om ngt ser skumt ut. Ha koll på färg och se upp för tjäraktigt bajs.

Levin88
2016-07-17 09:16
#10

Hej allihopa! Jag ber om ursäkt för ett utdraget svar. I samband med alla era svar så läste jag dom och tog kontakt med veterinären. Tyvärr så var det ganska meningslöst då jag pratade med en mycket ohövlig och oproffisionell skötare (trots att jag bad om att få prata med den veterinär som tidigare handhavit Ester när jag hade inne henne hos dom tidigare, om just samma symptom. Vi hade en överenskommelse med veterinären om telefonkontakt om problemet kvarstod efter hemgång). Så jag tog saken i egna händer med Ester och gav henne en rejäl dos med paraffinolja. Och rätt som det var runt 4 timmar efteråt så kom det ut en lång hårboll (jag har inte mätt men den måste varit över 12 cm lång). Den var tunn på båda ändarna och hade en större samling hår i mittdelen. I mittdelen så hittade jag en, som jag också misstänkte efter alla era hjälpande mejl, en sån gummiplupp (in ears) till mp3:n. Så jag vill tacka er alla så hjärtligt för tipsen för det i slutändan räddade Ester! Idag mår Ester kanon bra. Hon är full med liv och jäkelskap igen och är överallt och ingenstans, som en iller ska vara :). Så tack igen för alla svar. Ni har varit mer hjälpsamma än veterinären då de bara stod med händerna i fickorna och ville ha massa pengar för ingenting alls egentligen. Det är svårt att förmedla den tacksamhet jag känner över text. Men det har betytt så mycket med era svar, det är tur att det finns så hjälpsamma och kunniga "iller -människor". Tack!

Blueshift
2016-07-17 10:34
#11

Vad skönt att höra att det ordnat sig för Ester! Kunde nog tro att det skulle vara något sådant här. Tur att du kunde lösa det och att gummit med hårboll kunde ta sig igenom tarmen. Trist med så dålig respons från veterinären.

Ceciliaolucifer
2016-07-20 16:38
#12

Härligt att det gick bra! Jag tycker att illrar som en gång fått hårbollar verkar ha större benägenhet att få tillbaka det. Så händer det igen så ha det i åtanke!

Upp till toppen
Annons: