Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1673 ggr
erejser96
2016-04-28 16:59

Introducera

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver verkligen hjälp. Någon som vet hur man introducerar illrar på bästa sätt? Mina 2 verkligen avskyr lycka de studsar och vill attackera henne. Hon skriker och blir jätte rädd 😔 fick tillbaka henne då damen skulle göra sig av med 3 av sina illrar. Så fick köpa en loftsäng och dela av rummet i 2. Men de hetsar varandra igenom avdelningen:( eller någon som kan va med på Skype och se om de verkligen är ett normalt betende ? Tack på förhand.

Annons:
JossanH
2016-04-28 21:54
#1

Men ska du inte ändå omplacera henne igen? Eller ska du behålla henne nu? Eftersom du inte har råd med veterinär (men har råd med en loftsäng..?) tycker jag definitivt inte att du ska behålla henne utan håll dom åtskilda tills hon får flytta till nytt hem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

erejser96
2016-04-29 01:45
#2

Hon ska absolut inte flytta, folk tar för givet. Loftsängen fick jag av svärmor ☺ hennes mans dotter hade den när hon va yngre så den har stått i ladan. Lycka har jag id chipat chip kastrerat och vacinerat☺ som jag sa de va just den månaden som va som de va kris. Va även på arbets intervjuv idag. Ska börja jobba med mammas man på tak.Fast ska givetvis börja som praktikant. Ska jobba som tak läggare. Sen är de stor chans att det utvecklas till ett jobb. Så nu bad jag om råd att introducera. Alla gör ju på olika vis.

erejser96
2016-04-29 01:51
#3

Betalde förra ägaren pengar så fick hon ta lycka till veterinären fick mina pengar nu lånade av pojkvännen 😊 men va viktigt att hon va helt klart. Här är kvittot. För de extremt nyfikna..

erejser96
2016-04-29 01:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kvitto

erejser96
2016-04-29 01:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vacin

erejser96
2016-04-29 01:52
#6

Vacin ☺

Annons:
erejser96
2016-04-29 01:53
#7
JossanH
2016-04-29 08:18
#8

Ärligt talat bryr jag mig inte om vad du gör med dina djur, det är bara så fult att tigga pengar av andra om den ekonomiska situationen inte alls är så akut som du påstår. Jag tycker inte att man skaffar fler djur då innan allt är ordnat. Var det dåligt med pengar EN månad och du hade väntat med att ta henne till en veterinär tills just den månaden (jag förstår inte hur du tänker. Alls) så att du var tvungen att tigga pengar, jag tycker bara att det är så himla fult gjort och att du inte alls borde ha fler djur förrän du har ordnat upp det ekonomiskt igen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

kredka
2016-04-29 13:32
#9

Jag förstår inte varför sitter du här och ber om råd och hjälp när 90% av alla illerägare här är de som redan försökt att hjälpa dig och ge dig råd på fb som du som tack blockerade. Både vi och du själv vet att du skiter i råd som du får på nätet eller bara tycker att alla omkring är elaka och sen kör du ditt eget race igen. What's the point liksom?

Välkommen till ferretplanet.se :)

erejser96
2016-04-29 14:23
#10

Har tagit åt mig så mycket råd. Det var helt helt frivilligt. Tvingade inte en jävel. Och har gjort allt dom behövs göras på alla 3 illrar. Men att sitta och trycka ner någon där går min gräns mer människa är jag. Usch.. så som folk behandlat mig har varit vidrigt. Men ska sluta att be om hjälp. Gjorde ett försök och se om de fanns några godhjärtade. Men vad ska man säga jag är inte så gammal de flesta som är (äldre) kan slänga ut sig va fan dom vill. Hoppas att ni mår bra av det. Jag ger mig nu orkar inte med denna skiten mer lämnar över det till (experterna) förstår varför folk inte vågar göra inlägg här för de är alltid någon som ska ta upp något helt annat som inte ens har med ämnet att göra och börja smuts kasta. De är så vidrigt så jag mår illa. Kommentera inte då om ni inte hade tänkt att hjälpa till. Ingen idé…

komigentam
2016-04-29 14:50
#11

Har inte uppfödaren eller förra ägaren tips?

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2016-04-29 18:09
#12

Tiggde pengar till de älskade råttorna för de var dina älsklingar. Slängde ut råttorna till djurhem kort efter, hämta iller. Farmillrar varav första hanen inte var bra nog direkt så den byts ut till brorsan. Men sedaqn funkar inte en av hanarna tipp topp efter kullen med ungarna så den slängs iväg till nytt hem. Fick tag på dräktig hona som fick valpar hos trådskaparen. Tigger igen pengar. Skaffa suggis, bodde för litet. Läns besök, valde sälja sugisarna än bygga större. Skyller massor på tredje part som inte har med saken att göra om att ts inte kunde kolla upp burmått innan själv. Tror det ska va lugnt med rovdjur runt sugisarna och förvånad att det skiter sig. Också nån annans fel att ts inte läst på själv. Tigger pengar. Blockar folk som ger råd. Blockar folk bara för de har en åsikt och kör buhu i sin egen grupp. Tar hem ny hona från omplacerings annons. Den avlider tråkigt nog.
Får hem en till nu och det funkar inte tipp topp som det inge gjort med tidigare hane som slänges iväg på nytt hem. Så inte konstigt folk inte tror den honan kommer stanna livet ut hos ts. 

Listan är så lång på så otroligt kort tid och du undrar varför folk är leds? Du undrar varför folk har en vass ton? Du undrar varför folk ifrågasätter och inte tror på nått du säger?……………
Bara det blir man ju frustrerad på att du inte ens verkar se helheten, utan fortsätter på samma sätt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

eijla
2016-04-29 18:35
#13

hur länge har du försökt? Min tjej som jag fick hem i januri funkar fortfarande inte fullt ut med min hane. Han är väldigt lekglad men hon kan fortfarande skrika ibland. Hon är dock väldigt nyfiken och VILL hälsa och väcker honom när han sover för att leka etc men det känns fortfarande som att hon är lite osäker. Du måste låta det ta tid och ibland är det helt enkelt så att det inte funkar. Har du en plan B? Det vi har sagt är att om dom inte gick ihp skulle mina föräldrar ta honan då hon är väldigt osäker på människor men har funkar bra med mamma och pappa och känner sig trygg där.  Lycka till!

Annons:
Ylva_Källander
2016-04-29 18:39
#14

För Lyckas skull så borde du separera henne från de andra illrarna och kanske anordna så att de kan ses ibland genom ett galler? Om de är så osams som du säger så borde du separera dem innan Lycka eller någon utav dina andra illrar blir skadade. Du kan ju försöka stärka din egen relation med Lycka medans hon är separerad från de andra illrarna och spendera mycket tid med henne då illrar kan bli deprimerade av att vara ensamma för mycket. 

Jag är hyffsat ny här på iller.ifokus men vad jag har sett av dig på den här korta tiden verkar inte bra. Du borde försöka vara mer öppen för hjälp och svar även fast det inte alltid gynnar just dig eller är vad du vill höra. Du skrev att du var mycket yngre än de andra här och att de bara kastar ut själord till dig, men ibland är det bättre att ta efter äldre personer med mer erfarenhet, och jag säger inte bara det här för att vara taskig då jag själv vet att det är det bästa, jag vet inte hur gammal du är erejser96 men tro mig,  jag är fortfarande mindreårig och jag har lärt mig så sjukt mycket saker om illrar bara genom att observera och chatta med olika personer här inne på forumet. Om du kommer in i ett argument med någon så försök att lyssna istället för att direkt kasta skit tillbaka, och för guds skull så stäng inte ute de personer som försöker hjälpa dig! Denna sajt är till för att hjälpa varandra gällande det välmående om våra illrar, inte för att upprepande skapa oense med de personer som försöker hjälpa dig och dina illrar!

// Mvh Ylva

iCornflakes
2016-04-30 01:37
#15

Men snälla, "jag är yngre än många andra". Och? Har man inget ansvar för sina djur då? Är det fullt acceptabelt att själv kasta ut sig en massa skit då? Du sitter ju och på fullaste allvar drar hela iller.ifokus över en gräns. "Alla kastar skit och är dumma". Jaså? Varför tror du att någon vill hjälpa dig när du säger så? Det finns kanske en anledning till att du har väldigt många emot dig. Dessutom ska du ju tydligen börja jobba så vuxen är du ju i alla fall. För övrigt finns det ett flertal trådar som handlar om just detta med att Introducera Illrar. Tycker att det hade varit bäst för alla parter att hitta en seriös djurvän som vill ta över Lycka.

erejser96
2016-05-01 23:03
#16

Jo den historien va ju klockren en del stämde men inte allt. De är inte tillsammans. Ted och tiffany är på ena halvan och lycka på andra. Lycka trivs med mig. Är nyfiken på dom andra men när de ses flyger de ibland hår tussar de verkar verkligen inte gilla henne och hon skriker. Men tack för tipsen.

Upp till toppen
Annons: