Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1438 ggr
Illerkärlek
2016-04-24 11:38

Illeruppfödning.

Hej, efter ett massa läsning om illeruppfödning och vilka risker som finns, så tar jag chansen nu. Eller ja rättare sagt så finns chansen nu att min tös är gravid. hon blev det efter en person var illervakt åt min iller och jag berättade att hons kemiska kastrering var slut och att hon skulle bli kemist kastrerad två veckor efter. Fick reda på att deras iller hade "lyckats" smitigt in och parats sig med henne. Tråkigt att det skulle hända, men är beredd nu på om det kommer en kull att finnas för min tös och göra det bästa av situationen för henne. Funderar på åka in och kolla ultraljud iallafall för att vara till helt 100 om det är något som är i magen. Det enda jag har gått på nu är att hon har tappat päls,tuttarna har svält upp, hon äter mycket. Hon är pigg och glad för sin ålder (4år), men det jag är mest orolig över är att hon inte klarar av denna kull. Vill ha era tips och åsikter. Kommer förstå att det kommer nog komma mycket hat, men försök hjälpa mig istället för att hata. Bryr mig så mycket om min älskling…

Annons:
JossanH
2016-04-24 11:42
#1

Varför skulle någon hata dig eller skicka hat till dig? Misstag kan alltid hända och detta misstag var inte ens ditt fel. Låter inte som att det var meningen att illervakten skulle låta sin iller komma in till din oavsett. Jag kan skriva mer när jag får tid :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illerkärlek
2016-04-24 12:51
#2

Åh jag vet inte, ibland blir folk så upprörda och tycker det är ens eget fel för man lät någon annan vakta sin iller. Ja, vill gärna få mer tips typ "bra och tänka på" då detta blir min första iller kull. Har haft katt kull, så där är min närmsta erfarenhet på att ta hand om en kull. Sen läser jag på så mycket som möjligt så om hon får en kull ska jag kunna ge dom det allra bästa!

Ylva_Källander
2016-04-24 15:01
#3

Jag tror att det bästa du skulle kunna göra just nu är att försöka få tag på några illeruppfödare som du tycker verkar bra. De kommer nog att kunna svara på alla dina frågor och kanske till och med låta dig låna en "hjälp iller" som i stort sett hjälper din tös att ta hand om hennes ungar så att lite av pressen tas bort från henne, sedan måste du också börja tänka på om du ska ha kvar dem eller inte, ifall du inte ska det så borde du leta runt efter bra hem som du känner dig trygg med och lägga upp någon form av kontrakt som säger att om du tycker att illern behandlas fel så kan du ta tillbaka honom/henne. Det är många som är intresserade av iller men alla är inte bra illerägare! Vissa ser dem bara som något för dem och inte individer. 

Lycka till jag hoppas att det hjälpte, jag har aldrig haft en illerkull så jag kan nog inte svara på något annat. //Ylva

JossanH
2016-04-24 21:34
#4

Det är ett bra tips att höra dig för med en illeruppfödare som du kan ringa när som på dygnet om något händer eller du behöver hjälp. Någon som kan svara på alla frågor som uppkommer. Däremot hade jag inte försökt få hem en annan iller som kan "hjälpa". Risken är stor att mamman blir extremt stressad med en ny iller och att ungarna kan råka skadas. Jag har själv aldrig tagit någon kull men varit med i illervärlden i ett antal år så lite kunskap ryms väl här inne ;) Finns det anledning till att hon inte skulle klara av en kull? Jag tror att hon kommer klara det fint om hon är i god kondition och har goda förutsättningar. Jag föreslår att du tex går in på Norrskenets illeruppfödnings facebooksida, där du kan läsa lite om hennes illers förlossning och se en liten film. Du bör göra iordning en bra valplåda och ett avskilt, lugnt ställe för henne att valpa på. Se till att hon äter ett bra foder och gärna vara noggrann med att ge äggula och kött om hon äter det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illerkärlek
2016-04-25 07:41
#5

Okej! Tack så mycket hörni, ja till en iller kommer jag inte ta till henne! Hon är en stark liten dam. Så tror att detta kommer gå bra, även fast hon är väldigt liten iller så känner jag att detta kommer gå bra. Ska försöka göra nån sorters liten hage till valparna och en myshörna för mamman. Kontrakt och ställe dom hamnar på kommer jag vara super noga med, valparna ska komma till en bra seriös familj :). Men ska till en veterinär i veckan! Så ska fråga även dom om lite tips osv :)

Anna_iller
2016-04-26 07:06
#6

Var finns du skulle gärna köpa valp!:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: