Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01 - Allmänt Artiklar Avel Berättelser Bilder Blocket Annonser m.m. Butiker och länkar Delad glädje är dubbel glädje Filmklipp Foder och godis Färg / Päls / Teckning Försäkringsfrågor / Föreningsfrågor Gratulationer och Glädjebetygelse Iller Beteenden/ Relationer Illern i Media/ Litteratur Kunskaps trådar Leksaker/ Sovställen/ Burar/ Rum Medlemmars Illrar/ Hemsidor/ Bloggar Namnförslag OL. Olika Lekar OT. Off-Topic Omplaceringar/ Säljes/ Köpes Resa Sajten & iFokus Saker att tänka på. Semesterhem/ Efterlysningar/ Samåkning Sjukdomar/ Hälsa/ Operationer Snacksaligt om iller Tips/ Accessoarer/ Aktiviteter Träffar Träffar ( som varit ) Tävlingar Uppfostran Uppfödare Utställningar Älskad och saknad, men aldrig glömda!
Snacksaligt om iller

Ottäcka iller historier

2016-04-24 08:35 #0 av: Anna_iller

Hej är det någon där ute som har en lite otäck iller historia tillexempek en iller som rymt blivit sjuk eller gjort något riktigt dumt hyss!??

Anmäl
2016-04-29 18:29 #1 av: zickan

Haft en rymling när vi hade semester på gotland hos föräldrarna. Ayela lyckades komma ut samma dag jag var tvungen åka hem till fastlandet pga jobb. 
Kunde inte hitta henne så valde åka efter polis, tidning och lappar var uppsatt. 

Visade sig att min fröken hade gått två kvarter samma dag innan hon ledsnade. Sökte upp första tomt och försökte leka med deras hund som inte riktigt tyckte det var lika roligt. Verkar som hon märkte att de inte helt vågade närma sig illern. De hade sagt att de anade att hon inte var en vildiller med tanke på pastell färgen. Men  inte helt vågade att ta henne. Så hon löste problemet rätt fort. Gick in på altanen och hittade en ryggsäck hon kräp ner i. 
De drog för dragkedjan och åkte direkt in till polisen. Så jag hade väldigt sköna nyheter rätt fort. Föräldrarna mindre glada att få behöva ta hand om henne till sjag kunde få hem. 
Men det visade sig att polisen som tog hand om henne hade själv haft iller förut och hade inga problem sköta henne några dagar. Fick hjälp via transportforum från ett par som åkte och tog med henne till fastlandet så jag slapp ta båten över. 
Så glad hon inte gillar va ute och älskade hundar. Hade lyckats få loss en del av utekaninburen jag hade fått av en uppfödare på gotland så de kunde få va ute en del när man ändå hade möäjlighet till tomt. 
Men tyvärr har mamma satt stopp för att jag får ta med illrar till gotland igen pga den insidenten. Gillar inte att de kan smita så lätt och hon vet hur nedbruten jag var av det. 

Har även haft iller på rymmen här hemma. Bad en kompis säkra min balkong. Trode allt var säkrat och kollade inte helt hundra om allt satt fast. Brädorna i nedre kanten var tyvärr inte fastsatta. Så min hane var på rymmen i några minuter. 
Han smet ner på markisen hos grannen under och hade skit kul att stuttsa runt. Tanten ropade ner mig att hon hittat en svart hamster och undra om den var min Gapskrattar Min kära granne hade bara gått in och hämtat en katt transport och grabbat tag i min vuxna illerhane och låste in honom. 

Även skett på andra sidan vid vädringsbalkongen. Den är väldigt intressant. De var inne när jag drog till jobbet. Inte öppnat den dörren på rätt länge då saker står för. Ende väg ut och in var via ytterdörren till trapphuset sedan porten nere i trappen innan ut. Hundvakten svär på att ingen iller kommit med ut genom min dörr. Ändå stuttsade en av mina tjejer runt 1 våning upp på vädringsbalkongen när jag kom hem från jobbet. Om hon kom med hundvakten ut genom dörren så måste hon ha klättrat upp för cykelförrådet till min vädringsbalkong. Samma om hon kommit ut genom ventilen. Men ventilen sitter åt rejält nere i cykelförrådet som den löper ut ur. Så den är ett mysterium som inte skett igen. 
Nu har dock mer vettig person gått lös på min balkong och säkrat ordentligt. Så nu ska inte det finnas en chans till att nån rymmer. 
Ska ta och säkra upp vädringsbalkongen med i år ifall att. Men den sidan förblir stängd till störst del.

zickans.com 

Värd på RåttorExotiskadjur

Anmäl
2016-05-06 21:29 #2 av: Anna_iller

Tack för ditt svar

Anmäl
2016-05-06 22:05 #3 av: Bogey

"Skräcknatt i Dalarna" (från den 9 augusti 2011)

Imie fick igår kväll för sig att dra iväg på äventyr. Nån gång under sena kvällen lyckades hon på nått vis ta sig förbi illersäkringen ute på altanen.

När det blev läggdags och vi skulle räkna in familj och illrar så kunde vi inte hitta Imie nån stans och började misstänka att hon smitit ut. Efter att vi vänt upp och ner på hela huset så var vi ut i flera omgångar med ficklampa och lockade med godis och pipleksak. Vi tittade bland stock och sten på vår skogstomt där vi vet hon gillar att vara när hon är ute i sele och vi tittade under lillstugan, men ingen Imie. Inte heller på grönområdet brevid där vi hittade Bogey när han härom året lyckade smita ut.

Runt kl.5:45 på morgonen medan jag höll på med att författa och skriva ut efterlysningar att stoppa i grannarnas brevlådor och sätta upp på anslagstavlor och lyktstolpar i grannskapet så gick grabben ut för att leta ännu en gång och han tog med sig Bogey.

En stund senare medan skrivaren stod och tuggade ut efterlysningar gick jag ut för att göra grabben sällskap och hör honom så småningom stå och locka på Imie nånstans. Han hör mig och hojtar att han hittat Imie Vilken lättnad!

Med lite hjälp från Bogey hade han lyckats lokalisera Imie som nu gömt sig under lillstugan. Där på baksidan av stugan satt grabben och lockade på en liten förskräckt illertjej.

Med godis och mycket lockande lyckades vi till slut få fram henne så långt att vi lugnt kunde plocka upp henne utan att skrämma henne.

Äntligen hade vi fått hem vår lilla pälstuss efter en lång natt. Lite skrajsnare och skyggare än vanligt, ganska hungrig och väldigt trött liten tjej var det. Efter att hon ätit lite så somnade hon en stund i min famn.

Jag kom orakad, lite senare och väldigt mycket tröttare än vanligt till jobbet idag.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.