Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2432 ggr
LindaBlue
4/7/16, 8:26 PM

Högt gallvärde?

Högt gallvärde, är det någon som varit med om det på iller och vad har det i så fall berott på? Mara var inne för blodprov pga att jag tycker att hon dricker mycket. Proverna konstaterade ett förhöjt njurvärde (inte jättehögt, men över normalt), och ett förhöjt gallvärde, vilket vet lät lite konfunderad över, och han ville inte spekulera i ifall de två hade något med varann att göra. Vi har bokat in tid för ultraljud för att kolla njurarna bl a, och då ska även urinprov tas. Kan inte påminna mig om att jag läst något om gallvärde på illrar innan, är det någon som har erfarenhet?  Vidare konstaterade han att hon är fin i hull och verkar pigg och glad, jättefin i päls, lite gojs i ytterörat men inget längre ned, liiite tandsten men inget som ser infekterat ut.

Annons:
JossanH
4/7/16, 10:14 PM
#1

Är det någon som kan något om lite ovanligare tillstånd så är det blueshift, så vi får hoppas att hon kommer in och läser och kanske har ett bra svar på lager :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Blueshift
5/1/16, 10:42 AM
#2

Såg inte denna tråd förrän nu. Har ni fått veta något mer? Det finns många olika tillstånd som kan leda till t ex blockerade gallvägar eller annat som ger höga gallvärden. Svårt att spekulera närmare i vad det kan vara.

LindaBlue
5/1/16, 5:05 PM
#3

Nej, vi har gjort ultraljud och gallan såg bra ut. En vätskefylld cysta i ena njuren som tömdes med nål, annars såg njurarna ut att funka som de skulle. Urinprov visade inget. Något stora lymfkörtlar inne i kroppen tyckte han, vi opererade även bort en liten hudförändring samtidigt, har inte fått svar på cellproverna från den än. Vi ska ta nya blodprover om någon månad på njur- och gallvärden för att se om det ligger kvar på samma då. Just nu hoppas vi på att hudförändringen inte var elakartad och att det är det som orsakar att lymfkörtlarna är lite förstorade. Mara är fortfarande pigg och glad, får komplimanger för sin fina glänsande päls, äter, kissar, bajsar, men jag tycker fortfarande att hon dricker mer.

Blueshift
5/1/16, 7:32 PM
#4

Hoppas det går fortsatt bra!

Upp till toppen
Annons: