Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 930 ggr
Ylva_Källander
4/4/16, 2:08 PM

BARF

Jag har börjat titta runt lite på vad man kan ge en iller, kostnader m.m. Jag är bra vän med en jägare som också slaktar tuppar ofta då de bara vill behålla hönorna, men jag undrar lite hur mycket kött man borde ge dem om dan och hur ofta ni ger dem det, jag är lite osäker på hur ofta man ska ge köttet då jag vet att för mycket av vissa vitaminer kan bli skadligt för illern, detta förutsätter så klart att det finns en grund bestående av orijen eller något annat torrfoder.

Annons:
JossanH
4/4/16, 10:51 PM
#1

Det du ska tänka på är att inte ge för mycket lever och annan inälvsmat annars kan du ge kött varje dag. Jag ger kanske varannan dag men då särar dom köttet och äter på det i ett par dagar. Hela tuppar är perfekt föda! :) har du inte ett helt gäng som delar så kan du dela upp tuppen i mindre bitar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
4/5/16, 1:14 AM
#2

Jag barfar mina illrar till stöst del. Torrfoder finns alltid framme och de äter av det. Går år ca 1-5kg torrfoder på 5 illrar i månaden. Beroende på hur flitigt min hund varit att bryta sig in och länsa deras matskålar och hur mycket kött de ätit. 

Brukar ge barf 0-2 ggr dagen. Helt beroende på hur jag jobbar och vad hundarna får till mat. Samt hur mycket mat illrarna får per gång. 

Ibland får de större delar eller hela byten. Ibland ger jag bara för mycket. Är även lite snål och föredrar om de kan ta och äta upp sina gömmor. Då är det skönt att ha torrfoder och hoppa en dag med barf. Om de samlat från dagen innan de lika gärna kan äta upp. Speciellt om man anar att de gömt nånstanns men inte kan komma på var. Väldigt skönt att snåla in på mer barf så de äter upp det dom har nånstanns.

Finns många bra listor man kan kika på. Barf iFokus har en artikel om att barfa iller. Några frågetrådar där inne som kanske ger svar på en del. 

Finns även en del privata bloggar. Som t.ex

denna http://illersnack.blogspot.se/p/barf.html

 , Där anges ett par länkar för mer läsning. Annars finns det massor på engelska. Och en fb grupp typ holistic ferret har jag för mig. Men bra att kolla upp allt som privatpersoner skriver och inte tro på allt som står. 

Själv kör jag inte balanserat varje dag som nämnt i den bloggen. Jag gör som med hundarna. Räknar på visst antal dagar istället. Och att de på den perioden skall ha en bra balans. Käns för mig mer naturligt att det är lite upp och ner varje dag än alltid balanserat. 

T.ex kan 4 dagar va mycket kött, muskelkött, rens o ben. En dag kanske de får mycket inälvor(dock inte så poppis med alla djurslag/delar). En dag kanske det blir nått extra gott med ägg, egentorkat kött/inälvor, lax. Och en dag kanske de får nått helt byte. T.ex några möss eller dela på en höna/and/kanin etc. Då brukar det va att de får ha bytet även nästa dag och inte får nån barf dagen efter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: