Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

01 - Allmänt Artiklar Avel Berättelser Bilder Blocket Annonser m.m. Butiker och länkar Delad glädje är dubbel glädje Filmklipp Foder och godis Färg / Päls / Teckning Försäkringsfrågor / Föreningsfrågor Gratulationer och Glädjebetygelse Iller Beteenden/ Relationer Illern i Media/ Litteratur Kunskaps trådar Leksaker/ Sovställen/ Burar/ Rum Medlemmars Illrar/ Hemsidor/ Bloggar Namnförslag OL. Olika Lekar OT. Off-Topic Omplaceringar/ Säljes/ Köpes Resa Sajten & iFokus Saker att tänka på. Semesterhem/ Efterlysningar/ Samåkning Sjukdomar/ Hälsa/ Operationer Snacksaligt om iller Tips/ Accessoarer/ Aktiviteter Träffar Träffar ( som varit ) Tävlingar Uppfostran Uppfödare Utställningar Älskad och saknad, men aldrig glömda!
Iller Beteenden/ Relationer

Hur stor blir en iller?

2016-03-22 14:58 #0 av: Ylva_Källander

Hur stora brukar illrar bli? Såg att det diskuterades tidigare när det gällde rör och det fick mig att börja undra, jag vet att storleken varierar från iller till iller men hur stor brukar en vuxen iller bli? Och hur stor är skillnaden i storleken mellan en hona och en hane?

Uppskattar alla svar och vill gärna ha någon bild på en iller som jämför med något! Hjärta

Anmäl
2016-03-22 15:23 #1 av: Rebellkatten

Om jag skulle jämföra dem med saker så skulle nog Lilith som väger runt 780g kunna jämföras med en liten falukorv ungefär, fast lite smalare, och Sid som blir riktigt tjock på vintern på 2100g som en butternut pumpa typ. Gapskrattar

Gammal och dålig bild, Sid väger 2300g på bilden. Hans första vinter.. 

Anmäl
2016-03-22 16:45 #2 av: Ylva_Källander

Oj... Det var ganska stor skillnad mellan dem!! 

Anmäl
2016-03-22 20:02 #3 av: zickan

min minsta hona väger ca 500  och största ca1½kg
Min minsta hane har vägt ca1½ kg, min största ca 2½kg

Det skiljer sig även lite på varje iller om det är sommar eller vinter. Under vintern får de vinterpäls och flesta lägger på sig mer vikt. Till vår/sommar tappar de vinterpälsen och får en mer sommarpäls samt brukar väga mindre. 

zickans.com 

Värd på RåttorExotiskadjur

Anmäl
2016-03-23 07:53 #4 av: JossanH

Den här vintern, då Vicente började brunsta gick han frön ca 1600g i sommarvikt, till 2400g i vintervikt.
Min minsta hane låg på 0,9-1,1 i sommarvikt och gick upp till 1,4 i vintervikt.
Mina honor ligger på 0,7-0,9 i sommarvikt och runt 1-1,1 i vintervikt.

Här är Vicente i sin vintervikt. Så tjock!

Medarbetare på iller.ifokus

Anmäl
2016-03-23 08:36 #5 av: Ylva_Källander

Jossan det där är nog den sötaste bilden jag har sett på dina illrar! Är det han med vinterpäls eller har han alltid det? // Är det Vincente?`

Anmäl
2016-03-23 09:23 #6 av: JossanH

#5 det är Vicente i vinterpäls 😂
Och han är otroligt söt 😘 jag kan mer eller mindre lita helt på honom men han är inte pålitlig med folk utan illervana 😁

Anmäl
2016-03-23 09:25 #7 av: JossanH

Här är han i sommarskrud. Lite smalare.. Typ 600-800g smalare 😳

Anmäl
2016-03-24 14:52 #8 av: Ylva_Källander

Vilken täckning har han? Jag är inte så bra på sådant och jag kan inte låta bli att fråga för ärligt talat så är han nog den sötaste illern jag har sett Hjärta

Anmäl
2016-03-25 08:38 #9 av: JossanH

Han är tomtetecknad. Viltfärgad från början men börjar bli mer och mer vit i det mörka. Så lite mitt emellan vilt och silver ☺️

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.