Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 891 ggr
Ylva_Källander
2016-03-11 22:18

Illrar och hus

Det har varit mycket prat just nu om hur man ska ha sin iller och jag undrade om alla som har illrar skulle kunna förklara lite hur det är att ha en eller flera illrar, hur mycket man behöver städa efter dem när de stökar till, hur ni har säkrat området ni har dem i, hur ni inrett erat iller rum och hur? Vet att någon i chatten (kommer inte ihåg vem) hade lagt ett billigt ikea golv för att skydda det gamla golvet från eventuell avföring. Har ni gjort något sådant? I så fall vad?

Jag vill gärna veta lite mer om hur det är att ha en iller och hur era rutiner ser ut. ;)

Tack på förhand!

Annons:
JossanH
2016-03-11 23:11
#1

Hur mycket man behöver städar beror till stor del på en själv. Om man slarvat eller inte så de kommer åt ställen de inte borde ta sig till 😁 När jag hade mina första 2 illrar bodde de i mitt kök när jag inte har hemma och en natt när jag sov borta hade dom haft väldigt kul i köket. Mamma skulle kolla till dom på förmiddagen och möttes då av inte mindre än 7 omkullvrälta blomkrukor där all jord var utgrävd och växterna låg halvdöende med nakna rötter ;P De hade helt enkelt lärt sig att klättra upp på stolarna och upp på bordet den natten. Vid sådana tillfällen får man städa mycket 😉 Illrar ogillar också ofta när saker som går att flytta på står utmed väggen. Helst ska det puttas ut. Så toalådor brukar stå på trekvart för att en iller gått bakom lådan och puttat ut den. Likaså böcker och cd-skivor kan vara lätta att putta ut bokhyllan. Annars brukar dom vara bra på att gömma saker. De flesta är galna i gummi och kan få dille på skor och skosulor. Har själv hittat skosulor när jag städat som någon blivit av med. Hade en iller som var galen i plånböcker och öppnade väskor med dragkedja och stal plånboken. Värst var om han gömde den i hålet under soffan 😳 jobbigt att få ut igen! Den största städorsaken när det gäller iller är nog ändå bajs och kiss utanför lådan. Många illrar blir sällan helt rumsrena men jag vill påstå att om man är envis som synden när dom är unga så går det faktiskt! Alla mina illrar har varit duktiga på lådan och med tanke på att jag haft illrar i 9 olika boenden och aldrig någonsin fått ett enda klagomål så känner jag mig nöjd 😊. Ena lägenheten hyrde vi dessutom möblerad utan att berätta om att jag hade 3 illrar och när de kontrollerade vår flyttstädning fick vi massa beröm och ingen märkte att vi ens hade haft djur där. Men många toalådor kan det gå åt för att lyckas ☺️

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2016-03-11 23:28
#2

Såhär bodde vi 2009. Jag har aldrig haft direkt klättriga illrar :) http://iller.ifokus.se/discussions/4d71486db9cb46221d05cdb6-har-bor-vi

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2016-03-11 23:32
JossanH
2016-03-11 23:34
#4

Vår gamla utegård innan vi flyttade hit där vi bor nu http://iller.ifokus.se/discussions/4f7d432dd4ebea08370009fb-utegard

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2016-03-11 23:42
#5

Så här bodde jag och illrarna för 10 år sedan. http://iller.ifokus.se/discussions/4d71751db9cb462239085da9-mitt-illerrum

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2016-03-11 23:48
#6

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Ylva_Källander
2016-03-12 10:30
#7

Tipset var verkligen suveränt! Tack jag kunde inte ens vänta med att gå in på blocked efter begagnade möbler även fast jag inte har illrar ;)

Ylva_Källander
2016-03-12 10:33
#8

Funderade på om man skulle behöva sätta in något i skåpet för att göra det lättare att rengöra vid eventuella olyckor? Hade du några olyckor Jossan och om du hade det var det svårt att göra rent?

JossanH
2016-03-12 20:06
#9

#8 inget bajs eller kiss men undangömt kött 😁 inte bättre det! Jag var för lat och för ivrig som vanligt så gjorde inget åt skivorna. Bäst hade nog varit att lacka varje hyllplan om man vill göra det ordentligt 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ylva_Källander
2016-03-13 07:55
#10

Men skulle inte lacken kunna vara skadlig för illrarna? Om de börjar bita på det eller om de bara går upp genom hålen och klorna klöser bort lite lack som sedan finns där redo för illern att få i sig?

JossanH
2016-03-13 09:36
#11

De biter inte på sådant. Det är om dom skulle kunna riva upp något men det tvivlar jag på. Man får ju lacka så det sitter. I vår utegård är bolådorna lackade för att inte dra till sig fukt eller börja mögla.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ylva_Källander
2016-03-13 11:33
#12

Okej, men plastmattor da? Har sett många på you tube med plastmattor för att göra rengörning lättare men skulle det vara något de skulle vilja tugga på? (Tänkte på om de gillade konsekvensen)

JossanH
2016-03-13 17:34
#13

Plastmatta kan absolut funka, men finns det en skarv att riva upp så kommer dom nog göra det. Tänker dessutom att plastmatta förmodligen avger minst lika mycket skräp..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Ylva_Källander
2016-03-13 18:40
#14

Ja det kan jag verkligen tänka mig! 😃

Something Awesome
2016-03-15 18:21
#15

Hi, Jag har 3 illrar och för mig är det mycket viktigt att hålla huset dammfri (normal nivå) och se till att små föremål de kan äta eller tugga inte på golvet. Lämna inte gammal mat eller något annat heller.

Mina illrar har sitt eget rum att vara i på natten eller när vi inte är hemma. På dagen kan de springa fritt i hela lägenheten, med undantag för badrum och kök. 🙂

Vi sätter tidningar under cat litters vi har i huset, för att hålla golvet rent.

Upp till toppen
Annons: