Annons:
Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 2434 ggr
eijla
2016-03-02 15:00

Hur länge ska man försöka?

Hej!

Det är så att jag har en hane på ca 1 år och för ett tag sedan tog vi över en omplaceringshona på 8 (nu 9)månader. När vi introducerade dom så högg hon honom direkt och efter det var han lite avvaktande. Nu kuttrar han i hennes närhet och verkar vilja leka men hon fräser och skriker så fort han kommer nära och jag vet inte vad jag ska göra? Vi bor på drygt 40kvm och dom går lösa. Vi flyttade nyligen in hit och trodde det skulle bli lättare då ingen av dom har revir men det fortsätter på samma bana som pågått i en månad. Han springer runt och kuttrar och letar efter henne och hon skriker så fort han kommer nära. Ibland kan dom bara ligga och kolla på varann utan att ngt händer och ibland smäller det så hår ryker. Har ni några tips på vad jag ska göra? Hon lämnar bajs/kissfläckar överallt (alltså blandatgojs typ) och jag tror hon markerar men ibland lämnar hon riktiga högar och jag vet inte hur jag ska kunna toalettträna henne då hon 1. är skygg av sig, det går att klappa henne ibland 2. inte går att ta upp utan handskar för hon bits rejält. 
Det är inte alltid att man har handskar nära sig och då är olyckan där utan att den går att stoppa. 

Alla tips och råd mottages!

Annons:
JossanH
2016-03-02 22:32
#1

Jag säger som så att du har en extremt osäker och nervös tjej som inte hunnit bli trygg med varken er eller sin nya kompis. Jag skulle börja i andra änden. Jag brukar förespråka att ha dom ihop så mycket och så länge det bara går, men i och med att hon inte alls är trygg med er än utan ser faror åt alla håll skulle jag ha dom separerade och föröska bonda med henne i lugn och ro först och främst. Jag skulle satsa på att ha henne på en mindre yta men med galler eller plexiglas som skiljer sv så hon ändå kan se/lukta på er andra iller. Se till att ha några bra gömställen som hon kan känna sig trygg på. En favorit brukar vara att ha tex ett nattduksbord eller en byrå med ett hål i så det blir som en bolåda. Sedan får ni gå långsamt fram. De rädda "skärmbajsarna" (småkluttar) kommer troligtvis sluta när hon känner sig trygg. Varje gång ni närmar er och ska ta i henne så håll tex en flaska vetegroddsolja eller en tub vitaminpasta i handen så hon förknippar er med något positivt. Min ena hona fick jag veta kunde hugga ganska bra när jag tog över henne. Så jag började genast med att alltid ge godis innan jag tog i henne. Berömma mycket och prata lugnt med henne. Jag har aldrig blivit ordentligt biten av henne. Hon och jag har ett superband till varandra. Så mycket lugn och ro och inte fokus på bett utan fokus på beröm och positivitet. När ni fått henne tryggare kan ni börja stänga in er hane och låta henne komma ut på upptäcksfärd och göra så att hon känner sig trygg i er lägenhet. Och när hon känns redo så börjar ni sammanföring med illrarna. Jag vill tro att det kommer gå bättre om hon har en lugnare och tryggare grund innan hon ska föras samma med en ny "otäck" iller :) Stort lycka till!

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2016-03-03 08:19
#2

Kan bara instämma med Jossan….lugn och ro, fokusera på beröm och hantering och sedan greja med sammanförning…..

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

eijla
2016-03-04 11:37
#3

Det jobbiga är att hon inte är skygg. Hon går iksom efter en och biter en? Sitter och äter kan hon bitas i ben/fötter/lår. Bara man är still en minut så är hon framme och biter.  Det är just detta jag vill få bort. Det går att klappa henne när hon äter och vilar men inte annars. Hon äter inte godis,har testat med ägg, vetegroddolja och vitaminpasta men hon luktar knappt på det :( Har delar av huset nu så att hon har vardagsrum/kök och min kille har toalett/sovrum (vi har ett golv i sovrummet som inte är så bajståligt och hanen går på lådan till 99%). Får se om det blir bättre om några veckor. Ska jag avvakta med att försöka klappa/bära henne?

JossanH
2016-03-04 22:18
#4

Är honan från en seriös uppfödare eller hur har hon bott från början? Det kan egentligen finnas 3 anledningar till hennes beteende. 1. Hon är osäker/rädd och vet inte hur hon ska bete sig med människor. Hon vill få reaktioner men ser ingen skillnad på positiva/negativa reaktioner. 2. Hon är en sådan individ. Jag har träffat 2 illrar som sökt upp och biter utan att verka rädda (aningen nervösa som personligheter) utan för att de är så helt enkelt. de blir understimulerade extremt fort men är svåra att stimulera då de tex lätt blir väldigt nervösa ute. Där tror jag mest åldern spelar in och att de fsktiskt lugnar sig lite med åren. Dock kräver de sin matte/husse. 3. Hon har ont. Det är ovanligt att aggressivt beteende beror på smärta men ibland händer det att det beror på inre problem. Vet en iller som fick avlivas pga problem med aggressivitet som visade sig bero på grava ryggproblem. Jag skulle satsa på att fortsättanerbjudantex vetegroddsolja för att se om det till sist faller i smaken så att du lättare kan belöna och arbeta på tilliten er emellan. För jag tror du behöver öva dig på att lita på henne lika mycket som hon behöver öva på att lita på er :). Det är inte lätt men öva.

Sajtvärd på Iller.ifokus

eijla
2016-03-04 22:54
#5

Jag tog över henne från en tjej som sökte akut hjälp här på forumet. Vet inte hur hon hade det från början men mamma var vanvårdad och min tjej hade bott hos 3-4 personer innan hon flyttade till mig vilket är väldigt mycket med tanke på åldern :( Så jag kan förstå att hon inte litar på människor. Hon bodde hos en missbrukare ett tag också så tror inte hon haft det så jättebra innan hon kom till mig. 

Jag testade idag igen med vetegroddolja och hon slickade i sig det för första gången!!! Nu har jag försökt ge henne det i samband med att jag eller sambon klappar/håller i henne så hoppas på att hon börjar älska det (som min andra iller) så det blir något positivt för henne att ha mänsklig kontakt. Hon kan leka med oss och så men hon är jätterädd för plötsliga rörelser/ljud. Mina föräldrar hade en iller som bet i fötterna som dom aldrig fick bort beteendet på så kan säkert stämma att hon bara är så, men hon är som sagt skygg men kontaktsökande. 

Jag har undersökt henne hos veterinär (gjorde det det första jag gjorde när vi fick hem henne då hon inte var vaccinerad eller fått ngn riktigt genomgång etc) och hon verkade helt frisk enligt veterinären så tror inte det är smärta snarare osäkerhet. 

I början när vi lyfte upp henne och släppte ner henne skuttade hon runt som att hon trodde att vi nyss lekt någon lek med henne? Detta har hon dock slutat med dom senaste gångerna utan reagerar mest lugnt nu och inte hoppar runt. Sen efter att jag delat på illrarna som ni rekommenderat så vågar hon sova öppet!! Hon ligger i en korg med massa filtar nu vilket hon ALDRIG gjort innan utan bara legat och sovit i ngt skåp eller under soffan. Tror hon känner sig tryggare när inte den andra illern letar efter henne hela tiden, så tack för det tipset!!

JossanH
2016-03-04 23:57
#6

Kul att hon redan verksr känna sig tryggare :) Ofta ger dom med sig med vetegroddsolja och lär sig älska det och det är så bra att ge då det smakar mycket men det räcker med att slicks lite på flaskan så tror dom att dom får en massa gott ;) Fortsätt med lugn och ro och mycket positivitet så ser ni hur det utvecklar sig. Blir er relation bättre så har ni något att utgå ifrån och så småningom kan ni introducera ers illrar igen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Zazzeli
2016-03-06 08:15
#7

Min ena pojke går inte att klappa under tiden han är på marken, då tror han att det är bus på gång och börjar poppa och skutta runt direkt, däremot vet han om att lyfter vi upp honom så är det lugn och mys som gäller, då slappnar han av! Vissa är väl bara så helt enkelt! Lycka till! :)

Something Awesome
2016-03-15 18:02
#8

Hi, Jag har varit i samma situation som du. Vi hade antagit en ny liten flicka i vår familj får kanske 1 år sidan och den äldsta pojken som vi hade tyckte inte om henne.

Han jagade henne och hon skulle skrika och klaga, however, det har varit ett år nu och de slutligen komma överens. de ibland fortfarande slåss men nu är hon gammal nog att ta itu med honom  och klarar sig själv.

Det tar tid för dem att komma överens, vissa kommer att bli vänner efter 3 dagar, för vissa kommer det att ta en månad eller ett år. låt dem se varandra och interagera , sedan dela dem och ge dem en timeout om det blir alltför grov.

Du kan även ha en professionell iller uppfödare komma över och hjälpa värsta fall.

Bara inte vara rädd, det låter värre än det faktiskt är. Så länge blodet inte dras, är det bra. Om de bajsa på grund av rädsla, timeout.

eijla
2016-03-16 09:27
#9

Hej!
Grejen är den att det inte går att ge timeout pga bajs för hon bajsar så fort dom sätts ihop. Vi har haft dom särade i ungefär en vecka nu och tänkte ha så ett tag till.  Mitt största problem med henne är att hon är rädd för minsta lilla ljud och springer iväg så fort man kommer nära samt hugger i fötterna oprovocerat. Har försökt ta upp henne och klappa henne när hon väl är lugn (äter eller vilar) och belönar då också. Ser små framsteg men hon har otroligt långt kvar. Hoppas att hon och min andra iller blir vänner till slut, han tycker om hennes sällskap så himla mycket. När hon rymde för ett tag sedan gick han runt och letade efter henne varje dag och var allmänt nedstämd så jag vill helst inte sära på dom heller.

Har en till fråga till er som kan detta!
Jag har ju nu delat på dom (halva huset var) och hon försöker rymma in till honom HELA tiden! Först hade vi bara galler men nu plexiglas då hon klättrade över gallret. Jag fattar inte varför hon rymmer in till honom när det enda hon gör är att springa runt och skrika så fort dom väl är tillsammans? Nu har vi som  sagt fixat så att hon inte kan komma in till honom men jag undrar varför hon ständigt försöker när hon ändå bara skriker?

JossanH
2016-03-16 09:50
#10

#9 jag tror som så att viljan att undersöka och nyfikenheten är större än förmågan att inse att det är "farligt" där. Tycker mig själv se att illrar gärna hoppar rakt ner i ormgropen för att de kan, men ångrar sig sp fort de inser vad de just gjort.

Sajtvärd på Iller.ifokus

eijla
2016-03-18 17:01
#11

Förlåt för off topic men hon har börjat gå på låda!!!!! Jag trodde inte vi skulle kunna toaträna förrän hon var tam men sedan igår kväll har hon endast gått på lådan?? Räknar inte med att hon ska vara 100% men det är ett STORT framsteg då hon var 0% rumsren när vi fick henne och hon har småbajsat lite här och var hela tiden. Är så himla förvånad då vi knappt tränat henne alls?? Vi har bara berömt när hon väl använt lådan men ingen aktivt så utan mer jobbat med personligheten. Sedan runt 9 igår fram tills nu klockan 5 har hon ENDAST använt lådan!! Är så himla glad just nu, min lilla tjej gör framsteg varje dag ❤️

JossanH
2016-03-18 21:46
#12

Vad kul att läsa!! 😊 Jag tycker det känns som att de flesta illrar har en inbyggd instinkt att gå på samma ställen, även om det år bredvid lådan. Förmodligen känner hon sig tryggare nu och har inte samma behov att markera revir.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: