Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 1448 ggr
eijla
2016-02-04 17:51

Illerfoder

Hej!!

Just nu äter mina illrar ett foder som heter "Pure natural adult chicken" men har inte hört något om det fodret så är osäker på om det funkar? Har kollat på både orijen och carnia lynx, de som blivit mest rekommenderade här i gruppen, men allt jag hittar är slutsålt!😭 Finns det något annat foder som är bra och lättillgängligt och är det fodret som jag har nu såpass dåligt att jag borde sluta med det så snart som möjligt? Har lite matpanik nämligen då fodret snart är slut då min nya tjej äter som en häst och skulle behöva köpa nytt helst imorgon. 

https://www.arkenzoo.se/purenatural-adult-chicken-c132172-6

Detta är fodret jag har nu

Tacksam för svar!🙂

Annons:
komigentammie
2016-02-04 18:14
#1

Här verkar Orijen finnas i lager iaf.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Rebellkatten
2016-02-04 18:18
#2

Det där fodret är inte jättebra för iller, har alldeles för låg fetthalt och har ris och havre "för högt" upp i listan.  Mina äter Orijen (men mest kött)  och jag brukade blanda med rEvolution från frettchen4you som jag tror inte säljs i sverige längre, men annars är meadowland mix från power of nature ett  bra foder att blanda med.

 Fördelen med att blanda två sorter är att om ett är svårt att få tag på kommer inte deras magar bli jättedåliga vid eventuellt foderbyte.  

Foderbyten är alltid något som man borde ta det långsamt med för att undvika upprörda illermagar. 

TL;DR. Köp Orijen cat & kitten på närmsta zoo-affär (finns ex i Enköping)  och beställ meadowland mix från nätet.

eijla
2016-02-04 18:23
#3

Tack så mycket båda två!! Bor i närheten av Enköping så kan åka förbi där imorgon 👍 Det var just Orijen cat och kitten som var slut på de ställena jag kunde hitta på nätet nämligen. Är det arken zoo i Enköping eller någon annan affär (om du vet)? 

Kan jag blanda ut det fodret jag har kvar med det nya jag köper imorgon isf så att det inte blir så stor omställning?

JossanH
2016-02-04 18:26
#4

#3 blanda är en bra idé :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2016-02-04 18:46
#5

#3
Arken Zoo i enköping, är osäker på om vi har några andra djuraffärer kvar i stan.
De hade iaf Orijen förra veckan när jag var där. Du kan också köpa mush (vaisto cat) till illrarna om vill prova på lite barf. Mina gillade iaf deras gamla formula. Och de sa att de skulle få in mer mush den här veckan ^_^

eijla
2016-02-04 19:02
#6

Det är den enda jag känner till så därför jag undrade, men super!! 🙂 Ska absolut testa mush! Min hane  ääälskar kycklingvingar (egentligen älskar han allt i matväg som han får tag i, riktigt matvrak) så tror han skulle tycka om det. Min nya hona är däremot väldigt tveksam mot allt som inte är torrfoder än så länge. 

Tack för hjälpen!! 👍

Annons:
VeronicaKahlbäck
2016-02-04 19:37
#7

Var försiktigt vid foderbyten, jag brukar byta ut ca 25 % i taget och så får man hålla koll så att dom äter både sorterna. Bättre att köpa nytt av det gamla fodret om det behövs än att gå över för fort, kanske framförallt om det tidigare varit av sämre kvalité då det blir en större omställning för mag- och tarmsystemet.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

illernettan
2016-02-08 13:25
#8

Sen kan också det gamla smaka godare om det är av sämre kvalité….då tar det längre tid innan illern inser sitt eget bästa och äter det nya fodret med högre kvalité. Här har jag haft illrar som petat ut det nya och bara ätit det gamla. Då har jag fått vara elak och bara gett det nya och inget annat. Då blir illern hungrig till slut och äter det nya. Ingen metod jag rekommenderar direkt…..

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: