Annons:
Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 1996 ggr
Mli.H
2016-01-04 23:07

Bur och antal?

Jag har lite svårt att få fram svar, antar att mina google-söknings skills inte är så vältränade. 

Den första är hur många illrar man lagligt måste ha (dvs kan man ha en?) och den andra är gällande det här med hur de bor. Måste man ha illrarna lösa? Hur fixar ni det? Biter de inte sönder saker medan ni är borta och är det inte ganska farligt?

Tack för svar, lite lätt sugen på att skaffa :)

Annons:
[AnimeV4]
2016-01-05 02:48
#1

Kika på jordbruksverket. De bör ha föreskrifter för iller!

zickan
2016-01-05 03:26
#2

Illrar får inte hållas på yta under 5kvm. Dvs mindre bur än så är inte lagligt inte ens som nattkvarter. Så ja du måste ha dom lösa hela tiden. Jag håller mina i sovrummet och själv ställt sängen i vardagsrummet. 

Illrar är rovdjur inte gnagare. Mer risk de skulle gräva ur en blomkruka än att tugga en sladd. De är även inte flockdjur. Går bra att bara ha en. Men många gillar att ha sällskap av en annan iller/katt eller mycket snäll hund.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

illernettan
2016-01-05 11:17
#3

Titta på Jordbruksverkets hemsida och sök på L80. Där hittar du mycket matnyttigt, se sidan 17 och 39.

Mitt tips är att du besöker någon som har iller. På det sättet kan du enkelt avgöra om illern som husdjur är något som passar dig. Du får vara beredd på att åka en bit för att göra det men är en tillräckligt intresserad så gör en det :-)

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
2016-01-05 14:41
#4

Du för lagligt ha bara en då de är solitärt levande djur i grunden, men de flesta illrar trivs bäst med en kompis. Du får ha 1-5 illrar på 5kvm (inte mindre. Mer än tillfälligt tex vid resa, utställning etc). Bäst är alltså att ha dom helt löst eller att ha ett rum som de kan husera i när du inte är hemma. Jag har småbarn så jag har dom i ett eget rum eller i utegård. Lite tråkigt då man förlorar mycket av deras personlighet/umgänge när man inte har dom löst. Innan dess har jag haft illrar löst på alla ställen jag bott på utan 3 Vilket innebär att dom bott löst på 5 utav 8 ställen. Aldrig varit några problem.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Something Awesome
2016-01-18 01:07
#5

Mina illrer har eget rum som de kan sova ni, på dagen kan de springa fritt i hemmet (bara inte kökknet och sovrummet och toilet) De er liksom hundar och katt, så det bra om de kan springa runt omkring och leka.

Såklart man kan ha bur, bara de inte leva i det.

Bogey
2016-01-18 10:01
#6

För att komplettera Jossan ovan så har du fler illrar än 5 måste du addera 1 kvm per iller till de ursprungliga 5 kvm.

D.v.s. 6 illrar 6kvm, 7 illrar 7 kvm osv.

Annons:
VeronicaKahlbäck
2016-02-02 11:09
#7

Sök på illersäkring så kan det nog komma upp en del trådar om vad man får tänka på, vet att det finns en del bilder här när illrarna har festat loss med.
Dom tuggar gummi, klämmer sej igenom små hål, klättrar, puttar på saker, sliter upp luckor/lådor, hoppar osv.
Jo dom behöver gå lösa men man får helt enkelt illersäkra så ska det gå bra, sen behöver man såklart få dom att gå på lådan med 🙂

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Grodan
2016-02-02 21:14
#8

#0 Det enda som är jobbigt med lösgående illrar är när de inte är 100% rumsrena och gömmer kiss o bajs under byråer, soffor, sängar osv…

Jag har nu levt några år med en sådan iller och det är oerhört påfrestande och har resulterat i att han och hans kompis nu bara får vara i köket (20-30kvm) och ute i sin rastgård, samt promenad. Det är inte alls samma sak. Jag saknar tassandet, galopperandet, rotandet i mina saker… mina illrar helt enkelt… Det blev plötsligt så opersonligt och jag tycker att vi tappat våran djupa kontakt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: