Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 1291 ggr
Bekka-AR
11/6/15, 3:53 AM

vänja illern med kött?

Hej! har tidigare skrivit och frågat om kött till iller. Min tjej vill endast äta sitt torrfoder! Fick tipset om kyckling hjärtan men de gömmer hon bara å äter ej… när ni ger gött vad ger ni? Provat rå kyckling, vom och mush, katt blötmat men nej inget duger.. har provat ägg å det slicka hon på en gång å gick.. vill ju hennes bästa men hon äter ju inget.. när det gäller godis äter hon Endast av four friends katt godis (torkat kött ) och kattsticks. Någon annan som har en kräsen iller som började med kött senare?

Annons:
komigentammie
11/8/15, 1:30 AM
#1

Har du testat färs blandat med rått ägg? Brukar få illrar tacka nej till!

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Rebellkatten
11/8/15, 1:25 PM
#2

Om illern bara ätit torrfoder innan så känner den säkert inte ens igen att kött är mat. 
Det underlättar om de har någon olja de gillar, då kan man droppa lite över maten och på så sätt få dem att smaka. Mina _älskar_ laxolja fast de aldrig hade fått liknande tidigare, så kan rekommendera grizzly salmon oil. 
Om illern inte känner igen att saker som inte är torrfoder är mat kan det vara en lite kämpig process att få dem att smaka. Ibland måste man helt enkelt tvinga dem att smaka genom att hålla fast och smeta mat över munnen på dem så att de slickar sig  runt munnen och på så vis får i sig lite. Men det gäller att ta det lugnt så att illern inte känner sig för trängd eller stressad när man gör det, för isåfall kan det vara riktigt svårt att få dem att associera det nya som något annat än jobbigt. 

Börja med äggula, ha illern i knäet och äggula på  en sked och mata den försiktigt eller ta lite på fingret och smeta runt munnen.  Är det totalvägran så ge inte upp efter första gången. Gör om det efter två dagar och prova igen.  Det kanske tar några gånger men förr eller senare borde illern fatta att det gott. 
Efter att lyckats med äggula, kan man skära hjärtan eller lever i små strimlor och lägga i äggula och på det viset kämpa sig upp till riktigt kött. 

På holistic ferrets finns också ett recept på "soupie" där man tar kycklingkött med skinn och fett, krossat äggskal, kycklinghjärta och kycklinglever och kör i matberedare till en smet som man försöker få illern att äta.  när den äter det kan man lägga i tunna skivor av kött/hjärta/lever.

Bekka-AR
11/8/15, 6:39 PM
#3

Nej det har jag inte. Ska prova! Tack för tipset! :)

komigentammie
11/8/15, 9:38 PM
#4

Lycka till! 😃

Inte fullvärdig måltid utan ben men åtminstone värt ett försök.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

kredka
11/11/15, 12:48 PM
#5

Om illern vägrar kött kan du prova att krossa torrfoder och strö över kött blandningen. Börja med köttfärs och färdiga korvar typ mush eller voh och strö torrfoder över först mycket och med tiden minska pulver och låt den äta bara kött. Sen kan du börja fasa in ben typ vingar halsar osv. Kanin kött brukar vara omtyckt.

Välkommen till ferretplanet.se :)

illernettan
11/11/15, 5:06 PM
#6

När mina gamlingar, Norpan och Bus, kom till mig så vägrade dom att äta kött överhuvudtaget. Förra ägaren hade verkligen försökt med allt. Men när dom kom hit så blev det konkurrens om köttet och då var det plötsligt mycket intressant att äta. Förra ägaren trodde mig inte först när jag berättade men efter att skickat en bild på Bus när han hade ett kycklinghjärta i munnen, så trodde hon mig. Kanske ett skäl för att skaffa en kompis till din lilla vän 😉

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
JossanH
11/11/15, 10:24 PM
#7

Min erfarenhet säger att kyckling är en smak som är ganska enkel att börja med. Vet tex flera illrar som har svårt för nötkött så där kanske man inte ska börja. Kör du med kyckling så klipp små, små bitar och vispa ihop med något illern tycker om tex lite vetegroddsolja (få illrar som inte gillar det!). Efter några gånger så minskar du på oljan så hon känner mer smak av köttet. Hade 3 illrar som inte alls åt kött. Gjorde som jag beskrivet ovan men la köttet i äggula. Tog 3 ggr så åt alla kött.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: