Annons:
Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1790 ggr
VeronicaKahlbäck
2015-10-08 16:39

Naila´s insulinom

Lite bakgrund först. För något år (?) sedan var hon lite vinglig och knasig men konstaterades bland annat svamp i öronen, medicinerades lokalt och blev en helt ny iller.
Har bestående svullna körtlar i närområdet och har sedan tidigare mascellstumörer samt har alltid haft taskig pälskvalité och muskelmassa i jämförelse med dom andra då.
Nu för ca 10 dagar sedan tyckte jag att hon halkade runt lite men var så pass lite att jag inte kunde avgöra det och sen försvann det lika fort. I går fick hon ganska akut problem att kontrollera bakbenen men busade på och var i övrigt precis som vilken iller som helst.
Idag var vi hos veterinären för att kolla blodsocker samt göra ultraljud och förstnämnda var på fasta och visade 2,7 men ultraljudet. Visade idag inga tecken i övrigt på att vara sjuk, inte ens under fastan 🙂

Jo hur känner man då? En oväntad lättnad för jag var orolig att hon var full med tumörer och inte skulle få komma hem blandat med en smäll i magen då man vet att tiden kvar har en begränsning, även om vi upptäckt det tidigt och en iller kan ha god livskvalité under en längre tid med insulinom. 

Skapar mest den här tråden för att kunna hålla koll själv och kanske det hjälper någon med insulinom-funderingar.

Om någon orkar har jag dock lite funderingar 🤪 Veterinären arbetar just med exotiska djur men måste läsa sej in just på illrar, fast allt verkar stämma ännu.

Hur har ni gjort när ni testat in prednisolonet?  Hur många ggr dag, vilken styrka och hur många dagar testar ni före ni justerar dosen? Om ni hade en iller som behövde halvt sövas för att få blod ur, skulle ni göra kontroller hos vet då?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Annons:
JossanH
2015-10-08 18:22
#1

Jag har alltid gått på egen känsla. Börjar med en lite högre dos och minskar ibland för att se vad som funkar. Alice har ju insulinom men är inte "dålig" så hon har bara fått en fjärdedels tablett en ggr per dag och efter jag börjat behandla har jag inte sett minsta antydan till vinglighet eller sjukdom. Så nu kör jag en fjärdedel varannan dag och det verkar också funka bra. Marcello började jag ge en fjärdedel 2 ggr per dag men det hjälpte för dåligt och symptomen försvann inte så fick börja ge en halv 2ggr per dag. Funkade en kort period sedan kom ryckningar och mycket vinglighet igen så nu går han på en morgon och en kväll vilket är högsta dosen. Blir han sämre nu finns det inget att göra. Hoppas Naila får några fina år till 💕

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2015-10-09 08:58
#2

Åh vad tråkigt. hoppas medicinering ger henne mer och bra tid

VeronicaKahlbäck
2015-10-15 08:09
#3

Så väldigt tråkigt med Marcello…

Tack för tipsen 🌺

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

illernettan
2015-10-18 10:31
#4

Här har jag fått hjälp av vetten första gången med att ta blodprover. Sedan har jag skött det mesta hemma utan att bråka med blodprover. Givetvis i samråd med veterinären. Ser jag att symptomen kommer tillbaka eller blir värre, är det dags att höja doseringen. Brukar starta med en ganska hög dos en tid för att sedan trappa ner och se vilken dosering som funkar bäst.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Upp till toppen
Annons: