Annons:
Etiketterfodergodis
Läst 1884 ggr
Sussilump
2015-08-27 15:56

järn och avokado

Vad kan jag ge min kräsna illerhona (5år) för att hon ska få i sig järn? 

Avokado, är det skadligt för illern?

Annons:
Mixxy
2015-08-27 16:41
#1

Är det av någon speciell anledning som du vill ge henne extra järn? Järn finns tex i kött/blod. Jag personligen skulle inte ge mina illrar avokado.

Adrianaisaksson
2015-08-27 19:17
#2

Järn finns i kött och speciellt fisk. Är hon Kräsen, prova hälla på lite laxolja, brukar alltid funka här med våra kräsna illrar. Ang avokado, det är mycket fett och fibrer som inte rekommenderas att ge till illrar. Så nej, jag skulle inte ge våra det.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

JossanH
2015-08-27 19:51
#3

Just avokado ska man undvika att ge djur då det kan vara giftigt. Varför behöver hon tillskott av järn?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sussilump
2015-08-27 20:44
#4

I maj fick hon insatt sitt 2:à chip mot Insulinom/binjuretumör. Men strax efter det upplevde jag henne tröttare och inte sig lik. Nya prover har tagits som visa på för få rödablodkroppar. Därav frågan om tillskott järn. Lite vatten i lungorna som nu medicineras. Njurar/lever röntgades utan anmärkning. Vi ska på ultraljud imorgon för att titta närmre på hennes hjärta. Jag tittade även in här på fokuset för att se efter om märket jag hittat på hennes skuldra. Veterinären säger att jag inte ska oroa mig för det. Men jag ser på era bilder att det ser ut som en mastcells tumör. Har även hittat liknande utslag som de som visas på bilderna under sjukdomar… Jag ser att det kliar en del på henne. Vad kan jag göra åt det? Tacksamma är vi båda för ert angagemang Sussi och Charlotte

JossanH
2015-08-27 22:02
#5

Antar att hon äter prednisolon för insulinomet? Annars kan det vara blodsockret som gör att hon verkar väldigt trött. Chippet hjälper bara binjurarna, inte för insulinom. Mastcellstumörer är mycket vanliga vid insulinom. Störs hon av dessa pga klåda och att hon gång på gång kliar hål så kan man ta bort dom, men i och med att hon redan har en rad problem så skulle jag låta de vara. De är i regel godartade men kan irritera. Mår hon inte dåligt av dessa så låt det vara tills du har en riktig diagnos på henne och ta ställning då om det är värt sövning och operation eller om hon kan leva ett bra liv trots några kliande "pluppar". Tyvärr låter ju vätska i lungorna lite som en risk för lymfom eller hjärtfel. Jag skulle satsa på blod/lever för järnet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sussilump
2015-08-27 22:47
#6

Tack igen för ert stöd!!

Annons:
JossanH
2015-08-27 23:32
#7

Och självklart ett stort lycka till 💛

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
2015-08-28 15:57
#8

För att förtydliga JossanH.
Avokado inte bara kan vara giftigt utan är giftigt eftersom det innehåller ett ämne som heter Persin vilket är giftigt för många djur. Dock är Persin ofarligt för bl.a. människor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Persin

JossanH
2015-08-28 23:08
#9

#8 ah, trodde faktiskt bara det var kärnan som var giftig men att man inte skulle chansa pga att man kunde få med giftet. Menade läcker den alltså ut i fruktköttet. Bra att veta :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: