Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 1391 ggr
SandraS
2015-07-30 14:52

Illervalp upphittad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev kontaktad av Djurens vänner Jönköping ( då de har vetskap om att jag tidigare haft iller) om att en familj i Gnosjö tagit hand om en liten illervalp som vistats på deras tomt. jag har vart i kontakt med kvinnan i familjen och hon har valpen inne där den är i lugn och ro och den upplevs som tam och van vid människor samt nyfiken, inte visat rädsla utan kommer fram och är nyfiken.

Dock har jag funderingar på om det är en vildiller valp då den är så ung och mycket mörk i sin teckning. Vad tror ni om valpen? Är det en vildiller valp så känns det som att den borde komma till en viltrehabiliterare så den kan släppas ut igen så småningom…

Familjen har kontaktat polis och inga rapporter om saknad illervalp finns och de har hört sig för runt Gnosjö där de bor.

Bild på valpen.


www.canine-kanin.hemsida24.se - Lion Crest´s Lejonhuvade Kaniner för sällskap, avel,utställning.

Annons:
Feliiciia
2015-07-30 15:13
#1

Jag är långt ifrån expert men den ser ut som en minkvalp.

SandraS
2015-07-30 15:20
#2

#1 inte heller expert men känns inte som minkvalp då minkarna inte har vitt på öron samt runt nosen, på hakan enbart. Sedan har de bruna minkarna enfärgade bruna hårstrån medan på denna lilla kan man se antydan till färgskiftningar i päls, framförallt på kropp.


www.canine-kanin.hemsida24.se - Lion Crest´s Lejonhuvade Kaniner för sällskap, avel,utställning.

JossanH
2015-07-30 18:23
#3

Det är en iller, ingen mink. Högst troligt vild ja.

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2015-07-31 08:35
#4

Det är en vildillervalp. Jag hoppas att upphittarna är medvetna om att det är olagligt att hålla vilda djur i fångenskap.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
2015-07-31 08:58
#5

#4 dom letar viltrehabiliterare 😊

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2015-07-31 17:08
#6

#5 Va bra, hoppas dom lyckas och att dom lyckas rehabilitera ut den.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Annons:
JossanH
2015-07-31 18:25
#7

#6 ja det får vi hoppas 😄

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: