Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 2507 ggr
[rebeckaerejser]
7/18/15, 2:48 PM

valp pastell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Här är min lilla Ted. 8 veckor och 1 dag. Jätte snäll och började öva honom att gå på lådan igår. Han bajsar och kissar redan på lådan stolt!
Han sover med oss i sängen och springer fritt. Äter o dricker från skålar på golvet.
Leker o busar verkligen jätte goo kille!
Väger 400gram. verkar väldigt lite!
Ska vaccineras om 2 veckor för valp sjukan,
Ska försäkras hos agria.
Funderar på id- märkning hur har ni gjort?

Annons:
Sude.K
7/18/15, 3:24 PM
#1

Hej!

Vart har ni köpt honom? eller bättre sagt från vem har ni köpt honom? super söt!

[rebeckaerejser]
7/18/15, 4:15 PM
#2

Hej jag har köpt honom från en uppfödare i Ystad :) ! tack snälla du han är super goo!

komigentamlina
7/18/15, 4:19 PM
#3

Id-chippa honom! Våra är på rymmen & vi tänkte inte heller att det behövdes.. så gör inte samma dumma sak som oss :/

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 4:20 PM
#4

ska jag göra ! Han ska vaccineras om 2 veckor tar det samtidigt då (Y)
Tråkigt hoppas han hittar hem gå ut med en pip leksak o pip runt i området.
En favoritlesak som låter exempel.

Misstar
7/18/15, 4:35 PM
#5

Hur finansierar du illerköp, vaccination, id chip, foder samt eventuell veterinärvård när du för inte många veckor sedan samlade pengar på Facebook för en operation på en råtta?

[rebeckaerejser]
7/18/15, 4:39 PM
#6

För att det är min och pojkvänens iller han har jobb. Och hjälper till och betalar. Så länge. min inkomst kommer snart börja komma. Men igenkligen har du inte med det o göra men jag är ärlig och svarar. Hoppas du är nöjd med svaret.

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 4:40 PM
#7

sen va de 5700kr de är lite skillnad de är inget man bara hostar upp sådära. Men detta är ett iller forum så kommer inte svara mera på de. Annars får jag kontakta admin här mvh rebecka.

[mitzylinnea]
7/18/15, 4:44 PM
#8

Tycker oxå att de är konstigt. Illern kostar 1000:-, sen veterinär, chip, vaccination osv går nog på runt 1000:-. Försäkring kostar. Sen alla saker du la ut bild på ovan går nog oxå runt 700-1000:-. Men 3000:- + försäkring är nått man bara hostar upp? Sen kan jag tänka mig att de kostade i bensin för att hämta han. 
Och om din pojkvän nu hjälper dig att betala illern, varför inte råttans operation. Och den råttan har du ju inte ens kvar?! folk som skänkte pengar borde få tillbaka pengarna tycker jag…

Misstar
7/18/15, 4:45 PM
#9

Kunde inte din pojkvän hjälpa till när råttan var sjuk då? Och 5700kr kan du absolut komma upp i i veterinärkostnader om din iller behöver vård, det är inga problem. Sedan räknar jag med att illern kostade några tusen kronor om den kom från uppfödare som du skrev ovan. Ja, detta är ett illerforum och jag ifrågasätter hur du ska finansiera din iller då du nyss inte kunde finansiera din råtta. Tror du inte att illern kan bli sjuk? Att den inte kan kosta 5700kr? Eller facebook kanske ska stå för notorna?

[rebeckaerejser]
7/18/15, 4:46 PM
#10

Dessa kommentarer ingroneras, Tror inte du klar görde kommentaren över :)

[mitzylinnea]
7/18/15, 4:48 PM
#11

Sen att du, nu när du väl har illern hemma. DÅ börjar du leta fakta. Sånt ska göras innan… omfg

[rebeckaerejser]
7/18/15, 4:49 PM
#12

Kanon att de finns experter ;)

Misstar
7/18/15, 4:50 PM
#13

Vad "klar görde" betyder vet jag inte, men jag struntar i vad du påstår dig ignorera. Så länge du beter dig som du gör med dina djur så kommer jag att yttra mig. Jävla lurendrejeri att suga ur folk på pengar för att ett par veckor senare ha en pojkvän som kan punga upp tusentals kronor till dig. Så fruktansvärt litet gjort av dig alltså.

Annons:
[mitzylinnea]
7/18/15, 4:50 PM
#14

Jag kan inte ett skit om illrar, men jag tycker att om man skaffar djur, ska man ha råd, man ska läsa på ordentligt och inte byta ut djuren man hade innan!

Misstar
7/18/15, 4:53 PM
#15

Ja! Det är superbra att det finns experter, sedan är det vidrigt att folk som är allt annat än experter köper djur de inte kan ett skit om. Eller hur Rebecka? :)

[rebeckaerejser]
7/18/15, 4:58 PM
#16

Självklart kan de få tillbaka pengarna när jag får min inkomst. ( Om de vill ha tillbaka pengarna)

[mitzylinnea]
7/18/15, 5:00 PM
#17

Varför tiggde du ens från början då? Råttan du "älskade" som behövde akut vård till en knöl du inte ens visste vad de va? O nu omplacerad akut för att du tar hem en för ung iller som du inte kan nått om?

komigentamlina
7/18/15, 5:01 PM
#18

Jag tänkte på att det inte är något bra foder för iller (torrfodret, vita påsar) så hade rekommenderat dig att köpa ett bättre foder. 

Färskfoder / barf är det optimala givetvis men finns okej torrfoder.
Ex. evolution, applaws, orijen, power of nature osv. 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:02 PM
#19

Man lär sig med tiden aldrig ägt en iller innan så hur ska jag kunna vara expert jag fick inte ha kvar dem. Vill du så kan du få ställa alla frågor till min mor. För hade ingen inkomst då och pojkvänen hade inte mycket pengar kvar den månaden.
Svarar inte på mer frågor om råttorna nu så länge du inte vill prata med min mor.

[mitzylinnea]
7/18/15, 5:03 PM
#20

Du sa ju att lukten va problemet med råttorna. Som att en iller luktar mindre….

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:03 PM
#21

Tackar för tipset får ta o göra detta. Va ganska dyrt foder detta men får helt enkelt byta :) Vart köper ni erat foder och vad använder ni ?

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:04 PM
#22

Japp lukten va ett problem illrar luktar inte äckligt som kan gå på låda och man rensar. Råttor som bajsar o kissar i rummet gör det.

komigentamlina
7/18/15, 5:05 PM
#23

Zooplus har applaws & orijen, om jag inte minns tokigt. Vildatassar.se har evolution!

Mjo, bara för det är dyrt så är det tyvärr inte bra..
Dessa fodren är säkert ännu dyrare men det är för illerns bästa. 🙂

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

komigentamlina
7/18/15, 5:06 PM
#24

Illrar blir sällan mer än 90% rumsrena, ibland knappt det. Runt brunsten lär de stinka så du inte ens vill vara i samma rum som dom.. En liten varning bara!

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:06 PM
#25

Klart man ska köpa det bästa vad använder du och vad kostar det :) ?

Bodinsson94
7/18/15, 5:06 PM
#26

Väldigt viktigt att ha ett bra foder! Så åk och byt genast med tanke på att han dessutom lämnat sin mamma 2 veckor gör tidigt! Och köp rå kyckling och ge han i småbitar…

[mitzylinnea]
7/18/15, 5:07 PM
#27

finner inte ord…

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:07 PM
#28

Läste med det och varnat mamma haha. Hon är kär i honom haha. Men sagt att han ska kastreras då luktar de mindre. Men kommer fortfarande lukta tycker han luktar gott faktiskt :)

komigentamlina
7/18/15, 5:07 PM
#29

Jag hade barf-scheman till mina illrar så kostnaderna var olika från månad till månad.. Blodigt värre 😉

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:08 PM
#30

finns det någonstans nu på en lördag man kan få tag på bra foder? 
Vill gärna ha tips :) Väldigt konstigt att han säljer illrar som är 8 veckor. Men läste att de lämnas bort tidigast vid 8 veckor men de kan va från 8-12 veckor.

Misstar
7/18/15, 5:09 PM
#31

Pratar mer än gärna med din mamma! Hur får jag tag på henne?

[mitzylinnea]
7/18/15, 5:10 PM
#32

De står på agria sidan som nån länkade att dom avvänjs vid 8 veckor, inte säljs. Avvänjning och säljning är helt olika saker!

komigentamlina
7/18/15, 5:11 PM
#33

Han är nog en farmare för vi har inga seriösa uppfödare i Skåne.
Han är ungefär som en grossist / djuraffär gällande råttor.. 
Struntar i hälsa, ålder, osvosv. Pengarna som kallar!

Har ni någon bra djuraffär i närheten? Annars finns köttfärs, ägg osv på ica osv. (ge inte äggvitan då den bryter ner andra viktiga ämnen, minns inte exakt vad nu - är lite rostig på barf efter en månad utan illrar)

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:11 PM
#34

skicka ett medelande till mig med ditt nummer så ringer hon dig :) dock på dolt så inte massa idioter ringer som vill stoppa upp råttorna som prydnader osv…..

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:12 PM
#35

tveksamt om djuraffärer ens har öppet nu på helgen :/ så sent

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:13 PM
#36

Misstar. Jag har inte fått något medlande.

Bodinsson94
7/18/15, 5:14 PM
#37

Med tanke på att han lämnat sin mamma två veckor för tidigt borde du åka och byta foder genast! Köp rå kyckling och ge honom i småbitar det brukat vara väldigt populärt.. Orijen använder jag och även om det är lite dyrt så är det värt varenda krona då illrar måste ha bra foder för att deras tarmsysten är så kort så dom inte hinner ta upp all näring lika fort som en katt eller hund.. Men visste du ens det? Eftersom du enligt väldigt många här på iFokus inte läst på innan du skaffade iller..

komigentamlina
7/18/15, 5:14 PM
#38

Rått kött går hur bra som helst, som sagt. Det bör ni väl ha hemma?
Färs med äggula brukar vara mega poppis!

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:16 PM
#39

Ingen kan allt från början klart vi läst på. Men frågar också saker för att vara säker på att man gör rätt. Går alltid runt skit nätt hatare osv :) Jag frågade vart jag kan få tag på bra foder nu på en lördag?

komigentamlina
7/18/15, 5:17 PM
#40

ICA/Netto/Willys osv eller i din frys så finns där antagligen kött - det kan du som sagt ge illern då det är bästa födan..

Men i framtiden bör du köpa ett bra torrfoder för BARF kräver en del kunskap & planering 🙂 (bör finnas i en stor, bra djuraffär i veckan)

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Misstar
7/18/15, 5:18 PM
#41

Haha jag ger inte dig mitt nummer. Kan PMa dig dock.

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:19 PM
#42

Ska kolla detta på måndag! Alla säger så olika om foder så svårt o veta vad man ska ge. Men ska absolut ta tag i detta. så han kan äta rå kyckling tills på måndag?

komigentamlina
7/18/15, 5:20 PM
#43

Japp, rå kyckling med ben då kalk är viktigt. Vingar eller klubbor har ganska smala, lättuggade ben så det är tipptopp!

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:20 PM
#44

varför ska du skicka ett pm du ville ju ha svar på frågor och min mamma svarar jätte gärna i telefonen. Annars verkar det ju inte vara så viktigt om du inte ens kan prata o fråga va de är du vill ha svar på? Låter märkligt

Bodinsson94
7/18/15, 5:20 PM
#45

Åk till affären och köp rå kyckling eller annat kött.. Äggula som komigentamlina säger.. Jag själv läste på 1-2 år innan jag köpte iller och även uppväxt med dom. Vart köpte du honom ifrån?

komigentamlina
7/18/15, 5:21 PM
#46

Det är inte olika.

BARF/färskfoder är det optimala men utan kunskap är det ingen idé & torrfoder: orijen, applaws, power of nature, evolution (tror där är ett eller två till som brukar rekommenderas)

Illermänniskor brukar vara mer överens om vad som är bra foder än råttmänniskor. 😃

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:21 PM
#47

Inte grillad kyckling då ? alltså helt rå från början. Bör jag vara rädd att han sätter ben i halsen? Tack för hjälpen ska absolut byta foder!

Misstar
7/18/15, 5:21 PM
#48

Allt detta skulle du ha frågat innan du ens kom på tanken att köpa en iller. Jävla otänkt alltså.

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:21 PM
#49

Jag köpte honom i ystad.

komigentamlina
7/18/15, 5:22 PM
#50

RÅTT!
Tillagat är inte naturligt och benen kan flisa sig.. inget djur ska ha tillagade ben.. 

Du bör ha koll så han inte sätter benen i halsen, ja.. De kan bli lite hagalna.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

komigentamlina
7/18/15, 5:22 PM
#51

Jag läste på i över 6 år.. Haha.. Min mamma var inte lättövertalad 😃

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:23 PM
#52

Som jag sagt innan alla säger olika foder. Och jag frågar de som äger illrar även om jag läst för att de va de tycker o tänker. Ska du fortsätta o tjafsa. Du verkar väldigt barnslig som sitter o diskuterar och inte ens kan prata i telefon :)

komigentamlina
7/18/15, 5:23 PM
#53

Får jag fråga vart du köpte transportburen? Eller det är från gekås/ullared igen? 😍

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Bodinsson94
7/18/15, 5:24 PM
#54

Blocket annons antar jag?

Misstar
7/18/15, 5:25 PM
#55

Ge mig hennes nummer då så ringer jag när jag slutat jobbet :)

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:25 PM
#56

ja gekås ullared vet att du älskar grönt ;) den är kanon bra rekommenderar tror jag gav 99kr. Ja en blocket anons kanske kan hitta den o länka om du vill ta en närmare titt :) ?

komigentamlina
7/18/15, 5:26 PM
#57

Åååååhhhhh…… Jag måste verkligen dit! 😍
Tack!

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:26 PM
#58

hon ringer isåfall för haft för många oseriösa som ringt och varit fruktans värt elaka skrev jag även längre upp. Men de va ju inte intresant

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:27 PM
#59

Fanns även flera färger :) Men du och grönt haha :D

Bodinsson94
7/18/15, 5:27 PM
#60

Får du gärna göra,Ystad är väl i skåne om jag inte har fel..

komigentamlina
7/18/15, 5:27 PM
#61

Precis.. Grönt är min favoritfärg 😇

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:28 PM
#62

Ja precis. Känns lite sådär om han skulle stannat 2 veckor till :( Men har läst olika. Men är de 10 veckor så är de ju hjärt skärande! Kanon länkar sidan strax !

Annons:
[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:30 PM
#63

*******rakt in i hans annons. Kanske bra o fråga vad han sysslar med. Illern verkar även lite krasslig när han andas och förkyld . Andas tungare och snorar i mellan åt men äter o dricker och går på lådan även leker! *Redigerat av Medarbetare då vi är emot försäljning av farmade djur*

komigentamlina
7/18/15, 5:31 PM
#64

Som sagt.. Finns inga seriösa uppfödare som säljer illrar i Skåne & inte till det priset.. så man får vad man betalar för.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Bodinsson94
7/18/15, 5:31 PM
#65

Helst borde dom säljas när dom är över 10 veckor enligt mej, för är dom uppfödda av en ordentlig uppfödare så får dom bra träning av en som verkligen kan illrar och vet hur man ska göra på bästa sätt..

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:33 PM
#66

Fast han är jätte mysig. Redan lärt han att gå på lådan. Han sover med oss i sängen och är mer en gärna med oss. En riktig ögonsten. Så är absolut inga fel på hans pyske.

komigentamlina
7/18/15, 5:35 PM
#67

Det är en valp.. Om där är fel på psyket så märks det inte efter 2 - 3 dagar..
och det lär inte märkas i valpåldern..

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Katstad
7/18/15, 5:35 PM
#68

Fast du kan inte säga att han redan kan gå på lådan, våra är 1, 2 och 3 år gamla och det går fortfarande i perioder.

komigentamlina
7/18/15, 5:36 PM
#69

Våra gick med flitigt på lådan som valpar men sen blev de äldre och de började bitas, bajsa utanför osv osv.. Det är en ständig process med illrar, som sagt.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Annons:
Bodinsson94
7/18/15, 5:37 PM
#70

Har du tur så lever den valpen i kanske 1-3 år men eftersom det är en uppfödare/farmare som bara är ute efter pengar och struntar helt i hur iller mår så kommer du förmodligen få höga veterinär kostnader på den stackarn.. Med tanke på att han är lite krasslig redan nu så kanske han inte ens lever 1 år..

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:38 PM
#71

fast de kan han ju han går dit varje gång ska jag säga att han bajsar på golvet när han inte gör de? eller hur menar du nul. Pysket kan säkert ändras men just nu är han duktig lyssnar är med och så men nu ska vi äta :)

[rebeckaerejser]
7/18/15, 5:40 PM
#72

Hoppas att det bara är en förkylning :/ får se om några dagar annars får vi åka till vättrinären !

Bodinsson94
7/18/15, 5:41 PM
#73

Eftersom det är en farmare så lär han väl inte vara vaccinerad gör någonting och när dom är så små är dom ju väldigt känsliga…

Bodinsson94
7/18/15, 6:00 PM
#74

Kanske detta kommer låta väldigt elakt men tror dom flesta kommer hålla med.. Att köpa iller av en farmare är nog det värsta man kan göra.. Dom struntar fullkomligt i vad djuren behöver och hur dom mår! Dom flesta sitter i bur varje dag förutom om det kommer eventuella köpare och ska titta.. Dom blir antagligen aldrig tagna till veterinären för dom viktiga vaccinationer dom behöver och dom tas ifrån sin mamma alldeles för tidigt för att dom ska va så små och söta dom bara kan.. Köper man en iller från en farmare sponstrar man den att fortsätta med sitt farmande att föda upp fler valpar bara för att få pengar… Dom vuxna djuren som ska föda upp alla valpar lär väl aldrig fått känna på hur gräs känns under fötterna.. Kanske det inte var så från just den personen du köpte din iller ifrån men annars är det ofta så verkligheten ser ut för dom stackars illrarna… Rent sagt ut fruktansvärt! Det är vad jag tycker och du får bli hur sur du vill men tycker det är hemskt att folk åker och köper valpar av dom istället för att gå till en "riktig" uppfödare som prioriterar deras välmående!

Bodinsson94
7/18/15, 6:04 PM
#75

Nu anklagar jag inte bara dej utan finns otroligt många som åker till en farmare för att dom är billigast..

[rebeckaerejser]
7/18/15, 6:35 PM
#76

ska köpa kyckling nu :)

Annons:
Rebellkatten
7/18/15, 6:39 PM
#77

Köp frysta kycklingvingar, sen delar du dem i 3 delar till lillen. Och köttfärs och ägg,  och kycklinghjärta.  Allt ska serveras rått och tinat. (inte tinat i micro!)

Katstad
7/18/15, 6:40 PM
#78

Att han går på låda nu ja, det är ju bra. Men du kan inte säga att han är rumsren och kommer sköta detta solklart. Det är trots allt din första iller och ändå trotsar du folk som haft iller i flera år som säger att rumsrenheten kommer att komma och gå. Men det är ju bra att ha höga förväntningar på sin valp 👍

Madde
7/18/15, 6:44 PM
#79

Tycker att det känns som att ni spårar ut från ämnet som TS delar med sig av och frågar efter. 

Alla är vi barn i början och vissa läser på i många år och andra på kortare tid. Det säger däremot inte hur  man är som illerägare bara för att man läser på massor innan. Sen vad gäller den ekonomiska biten så tycker jag det är upp till TS hur hon och hennes pojkvän löser det med Ted. 

Jag har aldrig hört talas om den här personen, men kan ha missat att detta skulle vara en de vanliga  farmarna som har fött upp illern. 

Hoppas ni kan försöka hålla en god ton framöver.

Mvh Madde // Medarbetare.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

komigentamlina
7/18/15, 7:09 PM
#80

Vad kostade tunneln på Gekås/Ullared?
Har en sådan i zebra från öob som kostade 150kr :3

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Sude.K
7/18/15, 7:46 PM
#81

Hej!

köpte ni honom från blocket eller från en uppfödare?? vad heter personen ni köpt honom ifrån?? Hur mycket kostade han??

komigentamlina
7/18/15, 8:03 PM
#82

#81 blocketannonsen är ju länkad däruppe så från blocket / farmare.. 1000kr, enligt annonsen.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Sude.K
7/18/15, 8:11 PM
#83

#82, jag fattade inte riktigt vad du menade men jag menar verkligen inte har du köpt från en farmare:)

Annons:
komigentamlina
7/18/15, 8:14 PM
#84

#83 TS köpte från en blocketannons som var länkad däruppe så du har svaret på din fråga där det även bör stå namn som säljare i blocketannonsen plus priset som var 1000kr.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[[Mellebelle]]
7/18/15, 8:37 PM
#85

Om illern slutar uppfylla dina krav kommer omplacera honom då?

[rebeckaerejser]
7/18/15, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Nej de kommer jag inte göra. Jag fick inte ha kvar mina råttor fortfarande. Min pojkvän gillade inte råttorna häller. Men illern är bådas. Köpte köttfärs och egg 😊 Han sov gott när jag kom hem ❤️

Sude.K
7/18/15, 9:25 PM
#87

#84, Hej!

Jag förstår inte riktigt vad du menar. men jag fattar inte vad TS betyder. Hur vet du att priset är 1000kr??  kan du förklara lite mer eller tydligt??

Misstar
7/18/15, 9:28 PM
#88

Detta är verkligen helt fantastiskt.

komigentamlina
7/18/15, 9:38 PM
#89

#87 Trådstartaren - TS
Hon har länkat till blocketannonsen i kommentarerna där priset stod 1000kr.
Jag förstår inte alls vad som är otydligt.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sude.K
7/18/15, 10:02 PM
#94

Hej! tack för svaren

[[Mellebelle]]
7/18/15, 10:13 PM
#95

Men din lilla pappsen då? Han du la ut 6000kr på sedan va han tydligen inte värt så mycket mer?

Misstar
7/18/15, 10:15 PM
#96

Haha hon la inte ut 6000kr på honom dock, glöm inte bort det..

myismyname
7/18/15, 10:30 PM
#97

#52 "Du verkar väldigt barnslig som sitter o diskuterar och inte ens kan prata i telefon". Allvarligt? Detta kommer från en människa som själv inte vill ta diskussionen, utan istället hänvisar till sin mamma. Varför kan inte du föra din egen talan?

Jag säger som många andra. Läs på innan du skaffar djur, så du är redo för att ta emot din nya familjemedlem. Grunderna ska man ALLTID ha koll på innan man ens överväger att ta hem ett djur, och i grunderna ingår foder.  Hade du läst på lite mer hade du förmodligen också förstått varför det inte heller är bra att köpa från farmare.

Jag är inte ens i närheten av troende, men jag ber till Gud att din iller inte får leva i samma misär som råttorna du nyligen omplacerade (även om det förmodligen är naivt att tro att det blivit någon bättring på så kort tid).

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
JoySurrender
7/18/15, 10:34 PM
#98

Nä, facebook la ut nära 6000 kr….

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Misstar
7/18/15, 10:35 PM
#99

Jag har sett skicket på de råttorna. Fy fan.

myismyname
7/18/15, 10:42 PM
#100

Det ska även bli intressant att se hur det funkar med illerlukten med tanke på att råttorna tydligen luktade alldeles för mycket (vilket i och för sig inte var så konstigt med tanke på skicket på buren). Om man anger lukt som en anledning (och en annan anledning att man har tröttnat…) till att omplacera sina råttor, så tycker åtminstone inte jag att det är så genomtänkt att skaffa ytterligare ett djur som har rykte om sig att lukta en del (även om det givetvis varierar beroende på städning, kön, kastrering etc etc)..

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[rebeckaerejser]
7/18/15, 10:44 PM
#101

misstar skicket ? du har inte ens träffat mig. Du är bara ute efter tjaffsa de märks på långa vägar. Skicket allvarligt va de de bästa du kunnde komma påå? Börjar bli riktigt irriterad på dig nu. Du är ju inte klok va du slänger ur din för skit. Går det inte att blocka hen? Ring min mor om de är så viktigt att dra upp lögner o skit uch.

[rebeckaerejser]
7/18/15, 10:48 PM
#102

han ska fortfarande kastreras, Skicket på buren hur menar du då :) ?  Men det mer råttorna är fortfarande inte nödvändigt o prata om här på iller forumet. Vill ni få saker klar gjort skicka era nummer o prata med min mor. Släp det med råttorna nu har förklarat massvis..

[rebeckaerejser]
7/18/15, 10:50 PM
#103

katt tunneln är med köpt på ö o b. Samma pris som din 149kr

myismyname
7/18/15, 10:59 PM
#104

Jag har sett bilderna och hört historierna från samma dag råttorna hämtades. Det räcker för mig. Skitig bur, skitiga råttor och ståltråd vars ändar stack in i buren istället för ut. Det handlar inte om lögner, påhitt eller skitsnack, men som du säger är detta ett illerforum och jag tänker inte diskutera råttorna mer här. Jag är inte intresserad av att prata med din mamma. Du är så vitt jag vet myndig, så din djurhållning har inget med henne att göra. Jag kan prata med dig, om du hellre vill det.

Jag hoppas bara att din iller får det bra, och jag hoppas att uppfödare och djurvänner som ser den här tråden lägger ditt namn på minnet.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Fjordell
7/18/15, 11:05 PM
#105

Man bör inte ha djur när man byter ut dem stup i kvarten. De är inga samlarkort. Du omplacerade dina råttor den senaste gången "pga tidsbrist". Sedan blev det plötsligt jätteakut för att du skulle hämta hem en iller istället. Att dina råttor luktade beror på att du inte städade tillräckligt mycket. Tvingas de leva i sin egen avföring så fastnar lukten på själva råttorna också, vilket inte är speciellt konstigt.

Jag har absolut ingenting emot dig som person. Däremot har jag väldigt svårt att vara förstående när en person som behandlar djur på det här viset. Som att det vore saker. Att ha djur är inte en rättighet, men djuren har en rättighet att tas om hand och få leva ett underbart liv utan att behöva flytta runt 3213 gånger.

Du har fått så mycket stöd och hjälp av sååå många människor under en sååå lång tid. Men du tar aldrig till dig. Den enda hjälp du någonsin tagit emot är dessa pengar. Tusentals kronor för att operera en råtta som du sedan omplacerar innan den ens hunnit läka ihop ordentligt.

Snälla. Jag ber dig. Tänk efter. Skaffa inte fler djur nu. Läs på på riktigt och ta till dig av allt som alla dessa kunniga människor delar med sig av. Skaffa en inkomst så att du kan ge din iller det bästa möjliga. Och var beredd på att möta motgångar som illerägare. Lukter, saker som tas sönder, veterinärkostnader… det kommer att ske. Och då omplacerar man inte djuret. Man ser efter bästa möjliga lösning på problemet.

[rebeckaerejser]
7/18/15, 11:08 PM
#106

ni är verkligen inte kloka. är snart ett fall för trolljägarna.

iCornflakes
7/18/15, 11:17 PM
#107

Nyfiken på vad de sagt som inte är klokt. Många har ju - trots situationen - försökt ge dig tips & råd.

Fjordell
7/18/15, 11:18 PM
#108

Jag vet inte vad som får dig att tycka att vi är "troll". Vi är helt vanliga människor som bryr oss om djuren. Tycker du att vi inte har någon poäng alls i det vi skriver?

Vi skriver inte sånt här för att vara elaka eller jobbiga med dig. Vi skriver för att vi bryr oss om djurens välmående.

Ingen hade någonsin varit jobbig med dig om du hade tagit till dig av alla tips och råd från första början. Men du måste ju förstå att folk ledsnar när du inte bryr dig om vad vi säger. 

Läs på om illrar. Det är mitt råd till dig just nu. Lär dig vad de ska äta, vad de behöver, och börja spara pengar för kommande veterinärkostnader direkt. Sikta mot att bli en exemplarisk illerägare.

JossanH
7/18/15, 11:29 PM
#109

Tycker också det börjar spåra ur lite.. Några saker att räta ut: * illervalpar får säljas från 8v ålder. De flesta säljer vid 10v men det är fullt okej att sälja vid 8v. Många farmer säljer vid 6 v, vilket inte är okej. * säljs valpen före 10v ålder ska den inte vara vaccinerad då det är helt onödigt då valpen måste vaccineras igen vid 10v ålder. * jag ansåg annonsen (uppfödaren) vara en farmare/så pass oseriös att jag valde att ta bort länken. * man kan inte säga huruvida en valp är rumsren eller ej, det märker man först när illern är vuxen. Illrar blir sällan helt rumsrena. * farmade illrar behöver inte vara sjukare än från hemmauppfödare. Det finns de som har friska och sunda illrar som föder upp på farm och det finns hemmauppfödare som avlar på sjuka och dåliga linjer. Det finns andra saker än hälsa som gör att man absolut inte borde stödja en farmare. Illrarnas levnadsförhållanden tex.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
7/19/15, 12:45 AM
#110

Jag låser nu tråden tills jag har gått igenom den. Vad som än har hänt eller inte har hänt spelar ingen roll just nu. Jag ser ett gäng personer som inte gör annat än att attackerar och inte svarar på det tråden egentligen handlar om. Detta är inte OK. Mvh Madde // medarbetare

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Grodan
7/19/15, 12:52 AM
#111

Det var helt väntat och det har inte spårat ur alls. Det enda som är fantastiskt är att TS har kvar sitt konto. Hon står verkligen för vem hon är. Jag tycker det är beundransvärt och modigt. Hur många vågar göra det i detta leta-fel-social-network-samhälle där inte ens kungen har rännskita?

När jag skaffade min första iller visste jag ingenting jag heller. Jag rådfrågade vänner och illerkunniga personer och köpte L.A.s lilla häfte. För på den tiden fanns inte internet och inte några böcker på svenska om illrar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: