Annons:
Etikettallmänt-om-iller
Läst 455 ggr
Moxoxen
2015-06-27 08:55

Skulle jag passa som iller ägare?

Jag jobbar 07.00 till 16.00 alla vardagar och är ledig på helgen. Då jag läst att de är huvudsakligen nattaktiva tänkte jag ha en stor bur som iller får vara i på dagen tills jag kommer hem då jag har flera terrarier med många olika sladdar som helst inte vill bli uppätna. Men när jag kommer hem får han springa fritt i lägenheten då jag kan ha koll på vad han gör. Skulle jag kunna göra detta?

Annons:
Mixxy
2015-06-27 10:06
#1

Viktigt att veta är att enligt lag så ska en iller ha minst 5 kvm att röra sig på, du får alltså inte stänga in illern i en bur mindre än detta. Och 5 kvm är alltså sammanhängande markyta, även om buren har flera våningar på säg 1 kvm styck så är detta alltså inte lagligt. Många illerägare har ett eget rum till sina illrar istället som dom kan spärra av. Den här lagen gäller även om det "bara" gäller under dina arbetstider.

JossanH
2015-06-27 11:01
#2

Som föregående skriver så är en bur inte okej om den inte uppfyller kraven på 5kvm. Spärra av ett rum, en del av ett rum, hallen, köket eller vad som helst som uppfyller kraven på 5kvm (gärna större) när du inte är hemma. Eller så har du illern löst. Det är väldigt sällan en iller biter på sladdar. De flesta har sina illrar löst dygnet runt och jag har aldrig varit orolig för sladdar om man inte räknar min gamla laddare till telefonen som var omsluten av gummi istället för plast så den fick sig några bett.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Moxoxen
2015-06-27 11:39
#3

Har ni förslag på hur man kan spärra av ett rum? Har läst att de är riktiga bra på att rymma.

Mixxy
2015-06-27 11:48
#4

En enkel lösning som jag vet många använder sig av är plexiglaskivor som man sätter fast i dörröppningen. Har själv så. Har kompletterat med ett avloppsrör längst upp på kanten så att våra hoppetossar inte får tag på kanten och kan klättra över.

Upp till toppen
Annons: